Welke beton plukken/ankers voor het dragen van gewicht aan een kanaalplaat plafond?

Ik wil een balk van 1,2m bevestigen tegen het plafond, het plafond zijn kanaal platen en aan de balk komt een redelijk gewicht te hangen.
Het wordt een midden steun voor een soort opberg zoldertje van 120 diep bij 4,5m breed.

Het punt is dat ik twijfel over de pluggen/ankers die ik moet gebruiken, er is natuurlijk kans dat ik in de brug boort van de plaat, maar ook dat is het mogelijk dat ik in een kanaal uitkomt.
Welke plug/anker is raadzaam en kan ik er flink wat aan hangen, ik moet natuurlijk ook geen betonstress krijgen en dat het los komt met een kegel beton zoals afbeelding.

_ 2025-01-05 om 21.53.59.jpg
Hieronder even een snelle krabbel tekening, verhoudingen kloppen biet echt, maar het gaat alleen maar even voor de beeldvorming.

_ 2025-01-05 om 22.11.04.jpg

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
261
79
Ik zou zeggen chemische ankers. En de balk ook plakken met high tack. Andere opties als je het niet vertrouwd:
* Een paar stalen hoeken links en rechts van de balk er bij zetten.
* Een bredere plaat multiplex op je balk lijmen en schroeven.
Je maakt eigenlijk een t stuk en deze zet je met bouten of schroeven en high tack aan je plafond.
Ik zou relatief korte bouten/schroeven gebruiken om te voorkomen dat je half in een kanaal komt.
En als je de horizontale balk uit 1 lengte zou kunnen maken ontlast dat ook het plafond.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
165
68
Zaanstreek
Tsja, als het plafond je verder niet zoveel uitmaakt kan je inderdaad het beste chemisch ankers gebruiken. In tabellen bij Fischer is perfect terug te vinden wat de uittrekkracht is. M12 in een zeefhuls kan een paard aan hangen, dus ik weet niet wat je allemaal met dat zoldertje wil..

Daarnaast, kijk of het echt nodig is. In de wanden met raveeldragers ben ik nooit zo'n fan van. je kan beter een lat op de wand vastmaken (met goede pluggen, desnoods ook chem. ankers) waar je jouw liggers bovenop legt, of met dragers aan bevestigd. vele malen beter te bevestigen dan met kleine rotplugjes zo'n raveeldragen aan de wand proberen te maken. Overspanning van 4.5 is niet niks, maar in een flink deel van de huizen in Nederland wordt dat gewoon gedaan met vloerbalken. Dus let op je Hart-op-hart afstand van je liggers en de kopmaat.

Als laatste hoeft dan in het midden naar je plafond allemaal geen hout te zijn. Dat kan ook met draadstangen bijvoorbeeld. Je belast het immers enkel op trek (als je ligger doorbuigd trek je aan je plafond).

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.415
3.198
Ik weet niet wat voor raveeldragers je in gedachten hebt, maar die worden meestal met 4 m10 of m12 lijm ankers aan de muur gezet.

Bedankt voor jullie reacties, ik heb even naar illustraties van zeefhulzen gekeken en dat zag er goed uit.
Als ik dan in een kanaal uit komt, dan komt er 2k pasta er wat uit lopen waardoor er een bobbel komt, dat bevalt me wel. Ik had ook begrepen dat met zeefhulzen het beter is omdat dit minder spanning oplevert en zo ook betonstress voorkomt.

Wat betreft die raveeldragers, daar moet ik nog voor gaan kijken, maar eer balkje of zoiets is ook geen slecht idee.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
204
43
Oss
Bedankt voor jullie reacties, ik heb even naar illustraties van zeefhulzen gekeken en dat zag er goed uit.
Als ik dan in een kanaal uit komt, dan komt er 2k pasta er wat uit lopen waardoor er een bobbel komt, dat bevalt me wel. Ik had ook begrepen dat met zeefhulzen het beter is omdat dit minder spanning oplevert en zo ook betonstress voorkomt.

Wat betreft die raveeldragers, daar moet ik nog voor gaan kijken, maar eer balkje of zoiets is ook geen slecht idee.

Paraplu bout of hollewandplug als hij in kanaal uitkomt.
Als je nu in kanaal komt betonschroef. Worden bij ons leuningen mee vastgezet zelfs grote schoren voor bekistingen.

Maar waarom geen schroefoog met ketting naar beneden. Desnoods met spanner kun je hem altijd nog nastellen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.