Welke behandeling voor een natural look?

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Goedemorgen allemaal!

Afgelopen weekend heb ik bij flink druk gemaakt met het bewerken van onze "nieuwe" eettafel.
De eettafel was een deels massief deels multiplex met fineer toplaag 220*100 lange tafel afgewerkt met een donkere lak.
Het blad heb ik gedemonteerd, afgeschuurd naar jong hout en ingekort naar 180*100.

WhatsApp Image 2022-04-02 at 8.19.59 PM.jpeg
Zoals te zien zijn de poten nog de orginele kleur, deze wil ik komend weekend onder handen nemen.

Nu willen wij graag de groeven in het blad opvullen met zwarte epoxy en vervolgens het gehele blad afwerken met een matte afwerken welke de huidige kleur van het hout behoud.

We willen geen "wet-look" zoals je krijgt als je het zou behandelen met olie.

Heeft iemand een idee welk afwerkmiddel hier geschikt voor is?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik heb het zelf nog niet gebruikt, want ik zit meestal in de hoek van de Osmo hardwax, maar het meest gelezen advies hier op het forum voor een onzichtbare behandling is Skylt van Rigostep.
 

DHove

Nieuw lid
25 mei 2021
4
0
Veenendaal
Kijk ook eens bij meubelproducten.nl. Ik heb geen zakelijke belangen bij dat bedrijf, maar al wel wat spullen bij hun gekocht wat mij goed is bevallen. laatste keer Wasolie voor een eiken tafel…goed spul moet ik zeggen. Je word ook goed geadviseerd als je daarom vraagt
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
100% gaan voor Skylt original. Geeft een onzichtbare en zeer sterke afwerking.
Daarmee heb ik al enkele tafels gedaan en je ziet eigenlijk niet dat er iets op zit. Zelfs de plek waar de tijdelijke poot zat tijdens het lakken was nagenoeg onzichtbaar.
Aanmaken met een weegschaal in verhouding 1:30 (voor de nieuwe verpakking) zoveel als je voor 3x lakken nodig hebt, ‘s avonds / volgende ochtend / avond lakken (3x dus, met een uur of 6 ertussen) en tussendoor je aangemaakte lak in de koelkast bewaren.
Voor de 1e laag met een licht vochtige doek over het blad gaan, laten drogen en opnieuw licht schuren (k150/220 doe ik). Pas weer licht schuren na de 2e laag (k240) en de lak dik genoeg opzetten om nat in nat te kunnen blijven werken (maar ook weer niet te dik).
En zowel de boven- als onderkant lakken.

Bij het opzetten geeft het een licht witte waas, maar die is na een uurtje drogen verdwenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Dank jullie wel voor jullie reacties,

Ik heb in het verleden Skylt gebruik maar was er toen niet echt kapot van. ik begrijp dat ze het e.e.a. hebben aangepast? ik ga er eens naar kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.