Welke afkortzaag

WimkeS

Nieuw lid
5 apr 2021
4
0
1012ZE
Ik ben voor mijn laserwerkplaats opzoek naar een ondersteunende afkortzaag. Wij zullen daar regelmatig smalle balkjes en lijsten mee gaan maken.
Voor mij is het vooral belangrijk dat hij goed is af testellen en zo accuraat mogelijk zaagt. Liefst >1400 watt. Budget tussen 500 en 1000 euro. heeft iemand tips of aanbevelingen?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
317
82
Rotterdam
Hoi Wim,

Welkom op het forum! Dit forum bevat al behoorlijk wat draadjes die met een gelijkwaardige vraag begonnen. Ik zie dat de zoekfunctie je niet direct op het juiste spoor zet, maar een zoekertje via Google levert al snel wat op. Zoek dan op: "afkortzaag site:woodworking.nl"

Met jouw budget is er vrij veel keuze. Als je naast het wattage ook een idee hebt van de te zagen maten en gewenste verstekopties, dan kom je een heel eind.

DeWalt, Makita, Bosch blauw, Festool.
 
  • Leuk
Waarderingen: WimkeS

WimkeS

Nieuw lid
5 apr 2021
4
0
1012ZE
met dat budget kan je je een festool kapex veroorloven
waarom die 1.400 w moet zijn, is mij niet duidelijk
met dat budget kan je je een festool kapex veroorloven
waarom die 1.400 w moet zijn, is mij niet duidelijk
Het liefst zou ik een redelijk krachtig apparaat willen maar hij hoeft niet perse 2000 wat te zijn, vermoed ik. Ik zou er vooral massief hout mee zagen maar geen zware balken of dikke planken. Een kapex vind ik ook wel erg mooi, maar ik heb een lichte aversie naar festool. Net zoals ik een lichte aversie naar bv appel heb. Alles van festool is duur en ik vraag me af of dat nodig is. Soms heb ik het gevoel dat je wel festool moet kopen als je jezelf serieus wil nemen. En precies in dat móeten zit die aversie. Maar verbeter mij als ik het mis heb!
Groet, Wimke
 

WimkeS

Nieuw lid
5 apr 2021
4
0
1012ZE
Hoi Wim,

Welkom op het forum! Dit forum bevat al behoorlijk wat draadjes die met een gelijkwaardige vraag begonnen. Ik zie dat de zoekfunctie je niet direct op het juiste spoor zet, maar een zoekertje via Google levert al snel wat op. Zoek dan op: "afkortzaag site:woodworking.nl"

Met jouw budget is er vrij veel keuze. Als je naast het wattage ook een idee hebt van de te zagen maten en gewenste verstekopties, dan kom je een heel eind.

DeWalt, Makita, Bosch blauw, Festool.
Bedankt voor uw bericht! Ik vermoede dit wel en heb al wat gezocht maar helaas kwam ik niet het juiste bericht tegen maar uw tip is een hele goeie!!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
onderstaand deel van jouw antwoord werd door het citaat opgeslokt

afkeer van bepaalde merken of niet zo maar met de meute mee willen lopen, heeft iets met levensinstelling te maken
bij mij uit zich dat vooral op gebied van keuze van de wagen/camionette
zelf heb ik heel wat festool, maar niet alles
door de jaren heen heb ik ervaren dat hun produkten precies zijn, goed uitgedacht, degelijk, enz
bijkomend voordeel: ze bieden een massa bijhorigheden, zodat je kan uit- & opbouwen
tot daar wat mij toch over de brug haalt
hierop verder doorbomen heeft weinig zin
de collega's wezen jou er reeds op dat er heel wat draadjes over afkortzagen zijn

je kan een wensenlijstje opstellen
mocht ik er nu eentje zoeken (heb geen festool-afkortzaag), dan zou dat zijn: precisie, afzuiging, vertikale + horizontale instellingen in beide richtingen, laserstraal links + rechts, mogelijkheid om 'afwijkingen' bij te stellen (laser inbegrepen), nodige grootte van het zaagblad, mogelijke uitbreiding (bijhorigheden zoals (verrijdbaar) onderstel, gewicht, afmetingen, opbouw van de telescopische geleiding (bij veel machines steekt die achteraan uit - bij de kapex niet, wat ruimtebesparing geeft + betere verplaatsbaarheid), stevigheid (had een metabo kgsxxx - die is uit de camionette gegleden + geplooid, dada metabo)
als je de zaag beroepsmatig gebruikt, dan is precies werken = tijd = geld
met een budget van 1.000 euro kan je kwaliteit kopen
en met 1.000 W kom je een heel eind
daarmee snij je door de balkjes + lijstjes die je voor ogen hebt, alsof het boter is

1617625448099.png
 

WimkeS

Nieuw lid
5 apr 2021
4
0
1012ZE
onderstaand deel van jouw antwoord werd door het citaat opgeslokt

afkeer van bepaalde merken of niet zo maar met de meute mee willen lopen, heeft iets met levensinstelling te maken
bij mij uit zich dat vooral op gebied van keuze van de wagen/camionette
zelf heb ik heel wat festool, maar niet alles
door de jaren heen heb ik ervaren dat hun produkten precies zijn, goed uitgedacht, degelijk, enz
bijkomend voordeel: ze bieden een massa bijhorigheden, zodat je kan uit- & opbouwen
tot daar wat mij toch over de brug haalt
hierop verder doorbomen heeft weinig zin
de collega's wezen jou er reeds op dat er heel wat draadjes over afkortzagen zijn

je kan een wensenlijstje opstellen
mocht ik er nu eentje zoeken (heb geen festool-afkortzaag), dan zou dat zijn: precisie, afzuiging, vertikale + horizontale instellingen in beide richtingen, laserstraal links + rechts, mogelijkheid om 'afwijkingen' bij te stellen (laser inbegrepen), nodige grootte van het zaagblad, mogelijke uitbreiding (bijhorigheden zoals (verrijdbaar) onderstel, gewicht, afmetingen, opbouw van de telescopische geleiding (bij veel machines steekt die achteraan uit - bij de kapex niet, wat ruimtebesparing geeft + betere verplaatsbaarheid), stevigheid (had een metabo kgsxxx - die is uit de camionette gegleden + geplooid, dada metabo)
als je de zaag beroepsmatig gebruikt, dan is precies werken = tijd = geld
met een budget van 1.000 euro kan je kwaliteit kopen
en met 1.000 W kom je een heel eind
daarmee snij je door de balkjes + lijstjes die je voor ogen hebt, alsof het boter is

Bekijk bijlage 101230
Erg bedankt!! Ik ga even langs bij de groothandel en dan neem ik deze info heel graag mee. PS wat zou u mij adviseren met betrekking tot wattage? Zoals genoemd ben ik niet van plan zware eikenhouten balken te zagen oid. Wat dunnere eikenhouten planken wel en sowieso zal het vooral gaan om het zagen van massief loofhout.
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.500
422
Dordrecht
Erg bedankt!! Ik ga even langs bij de groothandel en dan neem ik deze info heel graag mee. PS wat zou u mij adviseren met betrekking tot wattage? Zoals genoemd ben ik niet van plan zware eikenhouten balken te zagen oid. Wat dunnere eikenhouten planken wel en sowieso zal het vooral gaan om het zagen van massief loofhout.
Wattage is minder relevant met een afkortzaag, of je moet extreem veel haast hebben. Iedere zaag van een goed merk voldoet.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.779
449
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Je wilt lijsten met 45 graden verstek maken? Kijk dan goed naar de instel en vooral de verstelmogelijkheden van de zaag. Niet iedere zaag, zelfs niet van de als beter bekend staande merken laten zich goed en nauwkeurig instellen en verstellen. Ik weet niet meer welk type het was, maar heb eens gewerkt met een makita afkortzaag die +€1000 was en die had zo'n vooringestelde 45 graden dmv een inkeping in het gietwerk. Het was echt onmogelijk om kleine verstellingen te doen om de hoek correct te krijgen omdat de borgen steeds weer in de 'standaard' positie gleed. De conclusie was dat het ook zo goed als onmogelijk was om nette, nauwsluitende 45 graden verstrekken te maken (!). Let daar goed op en ga er zeker niet vanuit dat elke zaag van elk merk goed is.
 

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Ik kwam toevallig op de Festool site de (nieuwe? Ik kende m nog niet) Kapex KS88 tegen.
Precies binnen budget :)

Dat is de uitgeklede versie van de KS120. Die is er al jaren, prachtige machine, al vind ik de KS60 veel prettiger werken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
PS wat zou u mij adviseren met betrekking tot wattage?
@Emilio heeft gelijk: ga er van uit dat de kracht van de zaag in verhouding is tot volle zaagcapaciteit

Ik kwam toevallig op de Festool site de (nieuwe? Ik kende m nog niet) Kapex KS88 tegen.
Precies binnen budget :)
inderdaad
en dan nog met het aantal w dat @WimkeS zoekt
1617633743440.png
Kijk dan goed naar de instel en vooral de verstelmogelijkheden van de zaag.
terechte opmerking !
 

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je hebt als particulier op festool de zelfde garantie als bedrijfsmatig.
des te beter als festool dit niet doet, lees: geen onderscheid maakt tussen particulier en beroeps
op festool.be had ik dat ook gelezen
bij overmatig gebruik van hun machines maken ze toch een voorbehoud

een dikke week geleden heb ik over garantie in het algemeen een draadje opgestart
nl collega's brachten aan dat bij hen dikwijls tussen beroeps en particulier een onderscheid gemaakt wordt
ter illustratie

1617635945705.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Willem R

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
611
171
Arnhem - Schaarsbergen
Ik ben voor mijn laserwerkplaats opzoek naar een ondersteunende afkortzaag. Wij zullen daar regelmatig smalle balkjes en lijsten mee gaan maken.
Voor mij is het vooral belangrijk dat hij goed is af testellen en zo accuraat mogelijk zaagt. Liefst >1400 watt. Budget tussen 500 en 1000 euro. heeft iemand tips of aanbevelingen?
Kijk maar naar mijn avatar :) Het is een 780
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.