Welke Accutacker+nagels/Brads gevelbekleding

Lennart123

Nieuw lid
15 jun 2021
2
0
Zeist
Goedenavond,

Ik heb de volgende vraag. Ik ga voor ons nieuwbouwhuis zelf de verticale gevelbekleding plaatsen. Dit wil ik doen met behulp van een accutacker. Nou kom ik er niet precies uit wat ik moet hebben. Het hout is thermisch gemodificeerd en is 21mm dik. Kan iemand mij helpen met de keuze van de tacker en de nagels die ik hiervoor zou moeten gebruiken. Ik dacht eerst zelf dat een afwerktacker voldoende zou zijn maar nu twijfel ik daar aan omdat ik hier en daar ook lees dat ik dikkere nagels zou moeten gebruiken dan daar in zou kunnen. Ik dacht zelf aan de dewalt dcn692n misschien. Het liefst wil ik makita omdat ik daar al veel gereedschap van heb.

Vriendelijke groeten,
Lennart
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom op dit forum
voor zover ik weet zijn er brads tot 55 mm
buiten het eigen gewicht komt er geen trek noch druk op de gevelbekleding
die zou je dus met die brads vast kunnen zetten & houden
hangt er van af hoeveel je er per lopende m zet
met nagels zit je in een ander + duurder verhaal, denk ik
toch maar rvs gebruiken om uitvloeiing te vermijden ?
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
519
756
47
Breda
Ik heb juist ergens gelezen om voor gevelbekleding geen brads maar schroeven te gebruiken. gevelhout werkt behoorlijk. Hierdoor kunnen de brads door het hout getrokken worden en in loop van tijd komen de planken dan los te hangen.

Ik weet niet hoeveel thermisc gemodificeerd hout werkt.

Ik heb trouwens zowel de DCN660 als de DCN692 van DeWalt. Die laatste is geen tacker maar een spijkerpistool. Werkt erg lekker maar laat wel diepe gaten achter in het materiaa. Ik gebruik deze alleen voor uit het zicht werkzaamheden.
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.126
359
P'beek
Bij ons op de aanbouw zit horizontaal 70x28 rhombus van frake noir. Deze is bevestigd met RVS bolkopspijkers op latten. De gaten zijn voorgeboord om splijten te voorkomen.
De kop van de spijker “rust” op de voorzijde van het hout, het is zaak om deze niet door de voorzijde heen te slaan.


Hier is vast een tacker voor maar is bij ons handmatig aangebracht ook in verband met de voorgeboorde gaten waar het lastig kan zijn om precies doorheen te tacken.

Hopelijk heb je er wat aan.

Groet,

HTBDTL
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Ik heb thermowood gevelbekleding vast gezet met RVS brads. De planken zitten er nu al meer dan 10 jaar tegen zonder een krimp te geven.
Laatst wel een eiken gevel bekleding gezien die met brads was vastgezet. Dat was een ramp geworden. De planken waren beginnen te schotelen en hadden de brads los getrokken.
 

Lennart123

Nieuw lid
15 jun 2021
2
0
Zeist
Bedankt voor alle antwoorden!

Ook dat pdf bestandje is erg handig.

Ik dacht zelf ook aan RvS bolkopspijkers/nagels en had inderdaad gehoord dat de kop dan op het hout komt te liggen. Alleen dan is nog de vraag welke dikte ik moet hebben ook i.v.m. Aanschaffen tacker.

Groeten, Lennart
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.859
1.061
Leeuwarden
Als ik alles zo overzie klinkt daar in door dat je mogelijk beter met de hand kunt spijkeren of schroeven. Ik weet dat het niet zo in deze gemechaniseerde en geautomatiseerde tijd past, maar het kan je verrassen hoe vlot dat werkt. Met een goed werkschort voor spijkers en hamer heb je alles bij de hand en geen gezeul met een tacker, wat onhandig uit kan pakken. Bovendien heb je de beste controle over de inslagdiepte van spijkers. Professionals spijkeren vaak met de hand, bij het huis van onze buren met redwood bekleding is alles zo verwerkt, ook om alle spijkers mooi in lijn te plaatsen.

Ik besef dat ik met dit voorstel de aanschaf van een mooi spijkermachine onderuithaal, maar dan beloon je jezelf met mooi ander gereedschap;)

Succes! Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.