Welk zaagblad van CMT voor reeds gelakte MDF plinten

Jeroen1000

Nieuw lid
1 mrt 2025
4
0
BE
Hallo iedereen,

Ik kan wel een tip gebruiken, er zijn er namelijk zoveel dat ik er niet meer wijs uit raak.
Ik kocht voorheen standaard deze met 60 tanden ATB vertanding. Even naar de betere DHZ gegaan omdat ik eentje wou met nog tanden voor fijner (zodat er geen stukjes van de plint springen) af te korten en nu heb ik deze met 78 tanden, FFT vertanding. Ik heb het gevoel dat dit niet echt dient voor de applicatie die ik voor ogen heb gezien het een speciaal voor melamine/formica is?

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
137
45
Noord-Limburg, Vlaanderen
Welkom Jeroen,
qua met de deur in huis vallen, kan dit tellen ;)
Staat de "1000" voor jouw postcode en ben je dus een brusseleir?

Ik kan je niet adviseren mbt jouw vraag, daarvoor zijn er knappere koppen op dit forum !

Jeroen1000

Nieuw lid
1 mrt 2025
4
0
BE
Bedankt Rick, wel een Vlaams-Brabander, niet uit Brussel:)! Als doe-het-zelver huur ik volgende week een dure Festool afkortzaag en ik dacht bij mezelf, laat ik eens een goed zaagblad halen met het geld dat ik bespaar:)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.653
2.407
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik kan wel een tip gebruiken, er zijn er namelijk zoveel dat ik er niet meer wijs uit raak.
Ik kocht voorheen standaard deze met 60 tanden ATB vertanding. Even naar de betere DHZ gegaan omdat ik eentje wou met nog tanden voor fijner (zodat er geen stukjes van de plint springen) af te korten en nu heb ik deze met 78 tanden, FFT vertanding. Ik heb het gevoel dat dit niet echt dient voor de applicatie die ik voor ogen heb gezien het een speciaal voor melamine/formica is?
welkom als nieuw lid

heb je de link naar jouw betere zaag ?

in de catalogus van garnotec/cmt staan de zaagbladen per toepassing
het blijft altijd afwachten hoe het blad zaagt
bij een afkortzaag is de snede onderaan het mooist
bovenaan heb je meer kans op uitrafelen

jorisvh

Post veel
De link naar het nieuwe blad ontbreekt inderdaad maar op zich lijkt een blad met FFT vertanding dat gemaakt is voor melamine/formica mij geschikt voor gelakt plaatmateriaal.
dat zou eerst aan de zijkanten van de zaagsnede door de toplaag moeten snijden en daarna het middendeel weghappen.
en dan natuurlijk, afhankelijk van de machine, het stuk zo positioneren dat de tand aan de zichtbare kant in het hout hapt ipv de toplaag er af te trekken.

Jeroen1000

Nieuw lid
1 mrt 2025
4
0
BE
welkom als nieuw lid

heb je de link naar jouw betere zaag ?

in de catalogus van garnotec/cmt staan de zaagbladen per toepassing
het blijft altijd afwachten hoe het blad zaagt
bij een afkortzaag is de snede onderaan het mooist
bovenaan heb je meer kans op uitrafelen
Dankjewel! :)Jawel dit is deze zaag. Ik wi het heel netjes proberen te doen met een zee van tijd voorzien.

Laatst bewerkt:

Jeroen1000

Nieuw lid
1 mrt 2025
4
0
BE
De link naar het nieuwe blad ontbreekt inderdaad maar op zich lijkt een blad met FFT vertanding dat gemaakt is voor melamine/formica mij geschikt voor gelakt plaatmateriaal.
dat zou eerst aan de zijkanten van de zaagsnede door de toplaag moeten snijden en daarna het middendeel weghappen.
en dan natuurlijk, afhankelijk van de machine, het stuk zo positioneren dat de tand aan de zichtbare kant in het hout hapt ipv de toplaag er af te trekken.
Excuus de link ontbreekt inderdaad. Je hebt het wel juist: linkje.
Qua positioneren. Ik moet de plint "recht" zetten op de zaag. Dus niet plat leggen (dan kan ik volgens mij geen verstek zagen), met de mooie kant (de kant die gelakt is) naar mij toe of andersom? Dat is me niet helemaal duidelijk.
Zou een HI-ATB blad een beter resultaat geven? Ultra dun fijn afkortzaagblad links/rechts vertanding 250 x 30 x 80T

Dacht het blad namelijk te wisselen voor dat type.

Dus niet zo als op de foto, daar ligt de plank plat. 99cab6f0-5372-11e8-80ea-005056b31774_400_267.jpg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.653
2.407
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik moet de plint "recht" zetten op de zaag. Dus niet plat leggen (dan kan ik volgens mij geen verstek zagen), met de mooie kant (de kant die gelakt is) naar mij toe of andersom?
een reden om de plint recht te zetten zie ik niet
bij verstek denk ik aan 45°
dat kan door de zaag te laten hellen
voor > 45° moet je inderdaad de plint recht zetten
liggend kan je de plint beter klemmen en stabiel houden
de zaagtanden moeten in de mooie kant van de plint gaan
niet er daar uit komen
doe een test op verschillende manieren
dan heb je een antwoord waarover niet te discussiëren valt

rinus

Post veel
13 nov 2011
831
177
Heerde
marinusvannorel.nl
Je schrijft dat tijd geen probleem is, dan kun je misschien onderstaande film bekijken.

Onlangs kwam ik een filmpje tegen van Heike Rech mbt het gebruik van de juiste tape om uitbraak te voorkomen.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.155
968
Enschede, Twente
Een truc om uitbreken te voorkomen (niet zelf toegepast, maar gezien, dus geen garantie!): Zaag eerst heel ondiep, waarbij je de zaag naar je toe haalt. En vervolgens op de 'normale' manier van je af, in één of meer keren tot je door het materiaal bent.

• Leuk
Waarderingen: rinus

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
99
29
België, Limburg
Je zou ook eens kunnen proberen met een stuk eronder te leggen als opoffering en de zichtkant daar op te leggen, beter nog in een L-vorm. Dit in plaats van een zero clearance setup die je niet gaat maken voor een gehuurde zaag. Denk op zich dat een scherp zaagblad met een beetje negatieve hoek (dat is al zo bij het std blad op de KS120) dan al goed is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.