Welk werkblad met 20 mm gaten

Tom S.

Nieuw lid
18 nov 2020
14
0
Beste,

Ik wil een werktafel maken van ca. 122 x 244 cm. Tafel gaat gebruikt worden om grotere onderdelen in elkaar te zetten. Ergens tegenaan kunnen werken lijkt me zeer makkeliijk dus ik wil een groot aantal 20mm gaten er in laten frezen (CNC) door de houtleverancier.

Ik heb al rondgekeken op internet en zie dat deze werkbladen vaak van 40 mm MDF gemaakt worden. Maar ik was zojuist bij de leverancier en die zei, waarom maak je het niet van 24 mm betonplex.

Wat is jullie mening hierin?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dikte van het blad zal je mede baseren op hoeveel massa je wil hebben, hoe de onder constructie er uit ziet, wat voor attributen je wil gaan gebruiken (een standaard bank klem werkt niet icm een dik blad) etc.. Keuze van materiaal is weer afhankelijk van wat je er van verwacht / er op wil uitvoeren. Betonplex is mooi spul, maar ook erg glad...

Gebruik anders de search even om te zoeken naar topics, zoekwoorden o.a. MFT, UJK Parf Guide, bench holes, etc.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Beste,

Ik wil een werktafel maken van ca. 122 x 244 cm. Tafel gaat gebruikt worden om grotere onderdelen in elkaar te zetten. Ergens tegenaan kunnen werken lijkt me zeer makkeliijk dus ik wil een groot aantal 20mm gaten er in laten frezen (CNC) door de houtleverancier.

Ik heb al rondgekeken op internet en zie dat deze werkbladen vaak van 40 mm MDF gemaakt worden. Maar ik was zojuist bij de leverancier en die zei, waarom maak je het niet van 24 mm betonplex.

Wat is jullie mening hierin?
Wat ga je in die gaten steken? De maat zal wel niet geheel toevallig gekozen zijn? Het is precies de standaard maat waarin veel plaatmateriaal geleverd word. Een balkenframe met een dikke plaat (desnoods twee) Multiplex erop is zat stevig en die gaten kun je ook zelf boren, vreselijk simpel zelfs.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Laatst las ik hier nog ergens een opmerking/klacht over het feit dat mdf (De bouwmarktkwaliteit) erg van maat veranderde onder invloed van o.a. vocht. Ik persoonlijk zou dus gaan voor multiplex. Of je moet geen moeite hebben met afwijkingen.
Mijn allereerste werkbank die ik maakte, had een bovenblad van multiplex, wat ik weer op spaanplaat had gelijmd. (mdf bestond toen nog niet). Dit op advies van de oom, die een dhz-winkel had en mij als jonge huisvader geld wilde besparen.
 

Tom S.

Nieuw lid
18 nov 2020
14
0
Betonplex lijkt mij idd ook erg glad. Mijn werkplaats is op zich wel droog maar niet verwarmd, ik weet niet of dat van invloed is op MDF.

Gaten wil ik gebruiken om tegen bench dogs aan te kunnen uitlijnen en wellicht in de toekomst ook het een en ander aan klemmen die ik in de gaten kan steken.

Multiplex kan natuurlijk ook. Vind MDF er alleen zo gelikt uitzien ;-)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Betonplex lijkt mij idd ook erg glad. Mijn werkplaats is op zich wel droog maar niet verwarmd, ik weet niet of dat van invloed is op MDF.

Gaten wil ik gebruiken om tegen bench dogs aan te kunnen uitlijnen en wellicht in de toekomst ook het een en ander aan klemmen die ik in de gaten kan steken.

Multiplex kan natuurlijk ook. Vind MDF er alleen zo gelikt uitzien ;-)
Ik vind het lelijke troep. Maar het is wel goedkoop :). De gaten in MDF zullen niet zo 'stevig' zijn als met Multiplex en als je er kracht op gaat zetten (met bench dogs of zeker weten als je holdfast's gaat gebruiken) zullen ze uit gaat breken/scheuren denk ik. Misschien niet als je het blad heul dik maakt maar met twee platen Multiplex ben je er al en is het ook stevig genoeg. Het is een werktafel, dat hoeft niet perse mooi te zijn, toch? En anders lijm je gewoon een fineerlaagje op de zijkant, of een randje van hout :).
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
ik heb hier een werkblad van 2platen multiplex met daarop (met verzonken bouten geschroefde) 6mm trespa plaat, (oud reclamebord van mp) in alle 3 de platen gaten gefreesd, al meer als 15 jaar in gebruik geen gat of iets uitgebroken. :)
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
ik heb hier een werkblad van 2platen multiplex met daarop (met verzonken bouten geschroefde) 6mm trespa plaat, (oud reclamebord van mp) in alle 3 de platen gaten gefreesd, al meer als 15 jaar in gebruik geen gat of iets uitgebroken. :)
Ik heb het net andersom. Hihihi....Mijn werkbank heb ik 20 jaar geleden geconstrueerd uit een oud Philips-bureau met een trespa bovenblad van 10 mm dik. Daarop zit 22 mm multiplex met m5 schroeven gemonteerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Van welk materiaal zijn de bladen gemaakt in bijvoorbeeld de MFT's van Festool?
En hoe dik zijn die?
High Density Fibreboard, het zwaardere zusje van MDF. 3/4 inch, 18 à 19 mm.
Er is bijv. een Medite MDF die vergelijkbaar is. Te koop via de betere handel. Zwarte MDF die daar te koop is, is ook een betere kwaliteit dan de gewone MDF. De handel doet niet graag in zwart is mijn ervaring omdat het bij transport en opslag snel beschadigt en daardoor niet voor zichtwerk gebruikt kan worden (wat de belangrijkste toepassing is, denk ik). Mss heeft een leverancier in de buurt wel wat zwarte MDF staan die 'afgekeurd' is & kun je dat voor een zacht prijsje meenemen. 'Mijn' Bouwmaat had eerder dit jaar twee platen die 'alleen maar in de weg stonden'...
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Van welk materiaal zijn de bladen gemaakt in bijvoorbeeld de MFT's van Festool?
En hoe dik zijn die?
De plaat van Festool is van MDF, ik meen iets van 20mm. Het is geen standaard bouwmarkt-mdf, maar een betere kwaliteit. Bouwmarkt-mdf is zachter dan wat je bij professionele handels koopt.
Edit, Bert was me net voor...

@Tom S.
Ik heb eerder ook al de vraag gesteld welk materiaal het best te gebruiken voor een kleine losliggende plaat.
Uiteindelijk ben ik gegaan voor een blad van 18mm multiplex, dat ik naderhand behandeld heb met 2 lagen Hardwax-olie. En eronder als versteviging aluminium extrusieprofielen.
Zie dit draadje, daar heb ik zojuist een update in geplaatst met foto's.

Of betonplex het meest geschikt is, weet ik niet. Het lijkt mij dat dat te glad is, en dat als iets net niet goed geklemd is snel verschuift. ik zou dan eerder gewoon multiplex (wel goede kwaliteit) nemen.
De plaat moet ook niet te dik zijn, met klemmen die je door de gaten steekt (bijvoorbeeld deze die ik gebruik) moet je een bocht maken om achter de plaat te haken; dit lukt niet als de plaat te dik is. Ik denk zelf daarom dat die 40mm dan dus te dik is. Als je alleen met bench-dogs werkt, maakt de dikte van het blad natuurlijk niets uit, maar het is ook wel handig om er iets op vast te kunnen klemmen in de toekomst.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Bankhaken kunnen prima met een dik blad, van die klemmen niet omdat die de bocht niet kunnen maken.
MDF is geen luxe houtsoort (als je het al een houtsoort mag noemen), maar of je het mooi vind is gewoon puur kwestie van smaak. Het is iig wel heel praktisch en prima te gebruiken voor een werkbank, zeker de wat hardere soorten cq kwalitatief betere. Verder gewoon van alle zijden voorzien van een paar lagen gekookte lijnolie en je hebt geen last van vocht en bijwerken is super makkelijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Of betonplex ongeschikt is mag ieder voor zich weten. Over smaak valt niet te twisten.
Als ik het goed heb is deze ook van betonplex
En die mogen ze bij mij zo komen ruilen voor mijn freestafeltje.
Als je dikker gaat dan 20mm passen een hele hoop benchdog's niet. Je kunt ze dan niet zo maar vastzetten.
Dat kan een probleem worden als je zwaar wil klemmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.