Welk type hout gebruiken voor (sier) pilaren buiten gebouw

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Hallo,

Mijn schoonvader heeft een buitengebouw staan waar hij nog 2 pilaren wil plaatsen bij zijn overdekte veranda. Deze pilaren zijn vooral vanwege het esthetische oogpunt en hebben geen grote krachten te verduren van bijvoorbeeld het dak.

Deze pilaren moeten qua kleur matchen met het woonhuis. Dus het hout moet wit geverfd worden. Nu kom je tegenwoordig vaak bij douglas uit als het om buiten constructies gaat maar aangezien het nu wit geverfd moet worden weet ik niet of dat de goede keus is. Ook zal hij met een frees machine de details erin moeten maken dus keihard hout lijkt mij dan ook niet ideaal.

Ik en mijn schoonvader danken jullie alvast voor alle tips
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Hou er met douglas rekening mee dat het flink kan werken, en bij dikkere balken (net als eiken) makkelijk kan scheuren. Heeft voor jou qua sterkte geen invloed, maar is niet makkelijk mooi te schilderen. En het is vaak niet droog bij levering, dus het duurt wel even voordat je het dekkend kan schilderen.

Moeten het strakke pilaren worden? Zo ja, denk dan aan om het even welk hout als kern, en bekleed met western red cedar. Eigenlijk zoals ZotVanHout ook al voorstelt.
WRC wordt veel gebruikt voor boeiboorden (wordt dan gevingerlast en gegrond geleverd). Superstabiel en rot haast niet, en zeer makkelijk te verwerken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Western Red Cedar is wel extreem zacht hout. Bij een paar pilaren waar je vaak langs loopt, is de kans op schade groot.

Ik zou toch eens kijken naar Douglas. Ik heb drie kolommen van 15x15 cm onder mijn carport, maar geen last van scheuren.

Verven is wel een ding. Ik zou het eerst gronden, en na een jaar of twee aflakken met een damp open verf.
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
wat zijn de beoogde maten ?
je kan de pilaren (buitenkant) ook uit 4 delen samenstellen + voor de draagkracht in het midden een ander stuk hout plaatsen
De wens is het om uit een balk te maken. De maximale breedte is 9,5 cm alsmede de dikte. Bij een lengte van max 2,5 meter. Dit lijkt mij uit een balk te maken te zijn maar het moet wel geverfd kunnen worden. Dus ik dacht misschien aan merbau zoals bij kozijnen.

Nog even doorzoeken denk ik. Hout als eiken of douglas lijkt mij ook niet wenselijk omdat het wil scheuren. Terwijl de uitstraling strak moet zijn.

fijne avond nog en bedankt voor het mee denken allen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
De maximale breedte is 9,5 cm alsmede de dikte. Bij een lengte van max 2,5 meter. Dit lijkt mij uit een balk te maken te zijn maar het moet wel geverfd kunnen worden. Dus ik dacht misschien aan merbau zoals bij kozijnen.
da's een relatief kleine sectie
daarin heb je voldoende keuze
heb je daartoe het gereedschap & de machines, dan raad ik aan om een samengestelde sectie te maken
in vergelijking met sparrenhout zoals douglas en vuren, kan je in 'hard' hout met een frees netter details maken
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
da's een relatief kleine sectie
daarin heb je voldoende keuze
heb je daartoe het gereedschap & de machines, dan raad ik aan om een samengestelde sectie te maken
in vergelijking met sparrenhout zoals douglas en vuren, kan je in 'hard' hout met een frees netter details maken
Dank je voor je hulp. Het oog van mijn schoonvader is gevallen op amerikaans grenen op dat zijn draagbalken daar ook van zijn en hij wil de nerven toch blijven zien. Wordt een uitdaging maar ik zag bij jongeneel.nl dat zij ook geimpregneerde balken zouden hebben. Daar maar de vraag neergelegd.

Kijken wat zij er van zeggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.