Welk toerental?

Arminko

Nieuw lid
28 feb 2023
9
9
Haaren
Hallo, als ik met ’gewone’ beitels op mijn draaibank werk, heb ik geen probleem met het kiezen van het juiste toerental.
Ik heb nu echter een Sorby Turnmaster gekocht waarmee haaks op het werkstuk gedraaid moet worden. Het is mij echter niet helemaal duidelijk welk toerental daarbij het beste is. Ik werk nu meestal rond de 1900 toeren maar desondanks vind ik het resultaat niet altijd bevredigend en vaak erg ruw. Kunnen jullie mij helpen met welk toerental ik met een dergelijke beitel het beste kan gebruiken. Ik kan tot max ongeveer 3000 toeren. Bpij voorbaat dank voor jullie hulp.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.168
3.362
Gaanderen
Toerental is ook afhankelijk van de diameter van het werkstuk. Ik heb geen turnmaster en werk ook nauwelijks met dat soort plaatjes. Dit is schrapen en geen draaien. Ik hang daar geen waarde oordeel aan maar snijdend draaien geeft een veel gladder oppervlak. Ik heb zelf voor het uithollen van diepere werkstukken en holle vormen een uitholler van Simon Hope met inderdaad een rond HM wieltje voorop. Ook met de woodcutbeitels kan ik prima snijdend draaien. En ja soms heb ik ook ruwe oppervlakten. Beitel P 80 (schuurpapier) doet dan de rest. Niet zoals het hoort volgens de puristen. Aangezien het vaak wat grotere werkstukken zijn kom ik niet snel boven de 1500 toeren. Bij een pen draaien heb ik ook zo;n HM beitel geprobeert met 2400 toeren dat werkt maar het is niet echt mijn ding.
De verkoper van de Turmaster zou toch moeten weten welk toerental je kan gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: John1969

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.765
1.178
Riemst
Het toerental is één ding, de hoek ten opzichte van het werkstuk een ander. Je hebt schrapen en schrapen.
En natuurlijk ook de houtsoort. Sommige houtsoorten laten zich beter draaien als andere.
Oefenen en testen wat goed werkt.

OranjeWolf77

Nieuw lid
12 mrt 2025
2
0
Nederland
Hallo, als ik met ’gewone’ beitels op mijn draaibank werk, heb ik geen probleem met het kiezen van het juiste toerental.
Ik heb nu echter een Sorby Turnmaster gekocht waarmee haaks op het werkstuk gedraaid moet worden. Het is mij echter niet helemaal duidelijk welk toerental daarbij het beste is. Ik werk nu meestal rond de 1900 toeren maar desondanks vind ik het resultaat niet altijd bevredigend en vaak erg ruw. Kunnen jullie mij helpen met welk toerental ik met een dergelijke beitel het beste kan gebruiken. Ik kan tot max ongeveer 3000 toeren. Bpij voorbaat dank voor jullie hulp.
Probeer de snelheid te verhogen tot 2500-3000, maar let daarbij op de stabiliteit van het werkstuk.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
553
309
‘s-Hertogenbosch
Hoe verder van de center verwijderd, des te lager het toerental, oftewel 3,1415927 (🤓) x diameter x toerental = omtreksnelheid.
Snijden werkt prima bij een gelijke snelheid, schrapen daarentegen bij een zo hoog mogelijk toerental en weinig druk geeft een geringe afname en trekt de vezels niet kapot….( althans dat zijn mijn ervaringen)
Bij een pen ( geringe diameter) jaag ik het toerental omhoog zover ik kan als ik rond ben….
Heb sinds kort een neg rake scraper voor epoxy werk, heb hier alleen nog maar een blank met inlegwerk mee bewerkt bij 3800tpm . Afwerking moet geschuurd worden, ja, maar begin bij korrel 240…

Inderdaad probeer te oefenen en uit je ervaringen te leren,
Succes met je leerproces en veel plezier

Groetjes John

Bijlagen

• IMG_6483.jpeg
    IMG_6483.jpeg
    80 KB · Weergaven: 4
  • IMG_6508.jpeg
    IMG_6508.jpeg
    112,8 KB · Weergaven: 4
  • IMG_6504.jpeg
    IMG_6504.jpeg
    111,1 KB · Weergaven: 4

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.403
522
Etten-Leur
Die carbide mesjes werken fijn in kopshout van uit het midden (boorgat) naar buiten; iets draaien zodat het snijvlak bijv 30 grd schuin staat voor glad resultaat. Met langshout (fijnnervig) kun je glad resultaat krijgen als je het snijvlak iets verdraait en in feite dus snijdend draaien imiteert. Ik ben er geen fan van geworden en mijn set weggedaan. Toerental is afh diameter maar belangrijker is de juist snijstand voor gladde afwerking.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.