Welk toerental?

Arminko

Nieuw lid
28 feb 2023
9
9
Haaren
Hallo, als ik met ’gewone’ beitels op mijn draaibank werk, heb ik geen probleem met het kiezen van het juiste toerental.
Ik heb nu echter een Sorby Turnmaster gekocht waarmee haaks op het werkstuk gedraaid moet worden. Het is mij echter niet helemaal duidelijk welk toerental daarbij het beste is. Ik werk nu meestal rond de 1900 toeren maar desondanks vind ik het resultaat niet altijd bevredigend en vaak erg ruw. Kunnen jullie mij helpen met welk toerental ik met een dergelijke beitel het beste kan gebruiken. Ik kan tot max ongeveer 3000 toeren. Bpij voorbaat dank voor jullie hulp.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.924
3.236
Gaanderen
Toerental is ook afhankelijk van de diameter van het werkstuk. Ik heb geen turnmaster en werk ook nauwelijks met dat soort plaatjes. Dit is schrapen en geen draaien. Ik hang daar geen waarde oordeel aan maar snijdend draaien geeft een veel gladder oppervlak. Ik heb zelf voor het uithollen van diepere werkstukken en holle vormen een uitholler van Simon Hope met inderdaad een rond HM wieltje voorop. Ook met de woodcutbeitels kan ik prima snijdend draaien. En ja soms heb ik ook ruwe oppervlakten. Beitel P 80 (schuurpapier) doet dan de rest. Niet zoals het hoort volgens de puristen. Aangezien het vaak wat grotere werkstukken zijn kom ik niet snel boven de 1500 toeren. Bij een pen draaien heb ik ook zo;n HM beitel geprobeert met 2400 toeren dat werkt maar het is niet echt mijn ding.
De verkoper van de Turmaster zou toch moeten weten welk toerental je kan gebruiken.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.699
1.123
Riemst
Het toerental is één ding, de hoek ten opzichte van het werkstuk een ander. Je hebt schrapen en schrapen.
En natuurlijk ook de houtsoort. Sommige houtsoorten laten zich beter draaien als andere.
Oefenen en testen wat goed werkt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.