Welk soort hout is dit?

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Ik heb dit stuk hout gekregen en ik heb geen idee wat het is. Heeft iemand een idee?
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 134
  • 2.jpg
    2.jpg
    162,8 KB · Weergaven: 117
  • 3.jpg
    3.jpg
    95,6 KB · Weergaven: 121
  • 4.jpg
    4.jpg
    117,5 KB · Weergaven: 127
J

j1eke

Guest
De tekening lijkt op de spiegel in plataan. Maar plataan wordt volgens mij niet zo donker, al is de Amerikaanse versie wat donkerder, geloof ik.

Edit: als ik lacewood opzoek dan zit daar ook plataan tussen. Als ik uit het rijtje moet kiezen wat daar onder valt, dan zou ik voor de Zuid-Amerikaanse variant gaan. Bij plaatjes staat het meest Brazilian Lacewood. Dat komt qua kleur en tekening het dichtst bij. Ben het dus met de eerdere antwoorden eens.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Ik had dit hout 2 jaar geleden gekregen en had er nog geen bestemming voor. Om eerlijk te zijn, het lag in de weg bij mij. Ik vrees dat het 'fout hout' is. Diegene van wie ik het kreeg vond de plank ook in de weg liggen. Tsja, zo gaat dat dus met zo'n unieke plank.

De plank ligt nu in de gang, eronder staan de schoen en er staat nog niets op. Hoeft ook niet, want het hout is mooi zat. Ik vind het zonde om dit te verzagen. Wie weet krijg ik nog een ingeving.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Sycamore​

sycamore-rs300x300.jpg

Sycamore (© Homé Hout 2021)
Botanische naam :Platanus Occidentalis
Gewicht :600 kg/m3
Groeigebied : Amerika

Het gewicht (kg/m3) is gemeten bij een vochtpercentage van circa 12%. Sycamore bevindt zich in de lagere prijsklasse en staat goed bekend om zijn grote breedtematen. Sycamore is vergelijkbaar met Amerikaans Maple. Sycamore bestaat voornamelijk uit spinthout en een aantal donkere delen kernhout. Heel soms kunnen er ook planken van alleen maar kernhout tussen zitten. In tegenstelling tot het wit gekleurde spint met een roodachtige gloed, is het kernhout licht tot donkerbruin van kleur.
Typisch aan Sycamore is de prachtige houttekening die zichtbaar is in kwartiers gezaagde planken. Bovendien is het sterk, taai en matig hard hout, dat goed te bewerken is.
Wist u dat?
* Sycamore bevat de eigenschap om zichzelf enigszins in te smeren, waardoor het in Amerika ook wel voor de zijkanten van lades wordt gebruikt.
* Sycamore behoort tot de familie van de platanen. Plataan afkomstig uit Europa noemen we Europees Plataan. In Engeland wordt het Plane of Lacewood genoemd. Europees Plataan wordt nauwelijks gebruikt voor de handel in hout.

M.vr.gr. jan
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H
J

j1eke

Guest
Ja, denk je het wel? Het leek me wat te donker vpor plataan en het contrast met het spint is ook wel erg groot.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ben wel een beetje laat, maar Ik kan je verzekeren dat het geen Plataan is Europees of Amerikaans, het lijkt er gwoon niet op.

Wat het wel is weet Ik niet, je zult verder moeten zoeken ;-)

Het word hier Sycamore genoemd, dus geen Platanus etc.

Ik heb dik en dunner Sycamore gedraaid, hier wat foto's.
 

Bijlagen

  • Plataan:Sycamore.jpg
    Plataan:Sycamore.jpg
    143,4 KB · Weergaven: 29
  • Dik Sycamore:Plattan.jpg
    Dik Sycamore:Plattan.jpg
    212,3 KB · Weergaven: 21
  • rough turned Sycamore.jpg
    rough turned Sycamore.jpg
    159,8 KB · Weergaven: 19
  • Large Sycamore bowl.jpg
    Large Sycamore bowl.jpg
    127,3 KB · Weergaven: 19
  • Quartersawn Sycamore as background.jpg
    Quartersawn Sycamore as background.jpg
    132,3 KB · Weergaven: 16
  • Sycamore HF.jpg
    Sycamore HF.jpg
    85,3 KB · Weergaven: 17
  • Sycamre vase.jpg
    Sycamre vase.jpg
    49,2 KB · Weergaven: 15
  • Sycamore.jpg
    Sycamore.jpg
    77,8 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.