welk schroefmateriaal voor beuk buitengebruik?

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
70
15
de verre zuiden
hoi,
ik ben een grote buitentafel aan het maken, uit beuk.
Zal altijd onder afdak staan dus geen direkt regen. Verder, de onderkant zal zowiezo geen direkt water zien. Wel kondens dus.

Welk materiaal zouden jullie voorstellen voor de voeten vast te schroeven?
RVS a4? Verzinkt staal?
Heeft beuk ook looizuur die RVS aan kan tasten? is dat alleeen voor A2 een probleem? is het een probleem voor de goedkopere en sterkere verzinkte staal?

dank!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
looizuur is mij bij beuk niet bekend
als de schroeven aan de onderkant zitten, verwacht ik bij verzinkte geen uitloop van roest
is dat toch zo & blijven ze bereikbaar, dan draai je er gewoon nieuwe in
voor echte buitentoepassing is beuk niet geschikt
wat niet belet dat @Charel09 daar een oplossing voor heeft
 
J

j1eke

Guest
Wij gebruiken veel Dynaplus Outdoor schroeven. Heel erg tevreden over. Breken vrijwel nooit, zijn veel taaier dan RVS. Moest er laatst helaas een paar honderd weer uitschroeven na een paar jaar in de buitenlucht (weliswaar in douglashout) en waren vrijwel onaangetast.

Beuken is vooral heel vatbaar voor schimmels. Dat kan buitengewoon fraaie resultaten opleveren, maar bij gebruik buiten zou ik het vooral daarvoor behandelen.
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
70
15
de verre zuiden
looizuur is mij bij beuk niet bekend
als de schroeven aan de onderkant zitten, verwacht ik bij verzinkte geen uitloop van roest
is dat toch zo & blijven ze bereikbaar, dan draai je er gewoon nieuwe in
voor echte buitentoepassing is beuk niet geschikt
wat niet belet dat @Charel09 daar een oplossing voor heeft
jaja shoushugibannen :D zie ik al. En missch ook de honden van zijn buren doen mee met soort impregneermiddel.
Het gaat hier over een groot, dik stuk beuk die gaat gewoon buiten onder afdak als tafelblad fungeren. Staat straks op gietijzeren poten. Zou het blad opgegeten worden in een aantal jaren door schimmel, zwam, wormpjes of bbq-gasten, dan doe ik iets anders op die poten. Tot die tijd wordt het een experimentje.
Maar het liefst zonder uitvallende schroeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Balsjee
J

j1eke

Guest
Ah, voor montage op metaal. Dan heb je iets nodig met een grote kop, die niet door een ring heen gaat.
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
70
15
de verre zuiden
Ah, voor montage op metaal. Dan heb je iets nodig met een grote kop, die niet door een ring heen gaat.
idd. ik ga voor tellerkop waarschijnlijk, maar mijn vraag is of de rvs a4 de extra geld waar is en ook of het niet te zwak is. Verzinkt staal is meestal sterker.
 
J

j1eke

Guest
Het lijkt me in ieder geval wel overbodig. Woodies heeft bijvoorbeeld een aardig aanbod korte tellerkoppen met een flinke coating erop. Dat zou zat moeten zijn.
Dynaplus heeft ook zgn schuttingschroeven. Die hebben ook een tellerkop en zijn ook bedoeld voor zwaardere omstandigheden (bevestigen paalpunthouders etc.).
Een beetje coating lijkt me wel fijn ivm het loshalen in de toekomst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.