Welk programma gebruiken om rechte lijnen op een foto te trekken ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.859
2.473
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik kreeg de vraag om deze constructie weg te werken
achter een schuiven- of deurenwand
de potentiële klant wens ik deze foto te bezorgen met daarop de breedtes en hoogtes van de delen van de wand
tot nu toe heb ik mij met het pgm 'knippen & aantekenen' beholpen om op een foto/uitsnede lijnen en pijlen te trekken
die zijn altijd krom
niet netjes
hoe trek ik rechte lijnen en pijlen ?

1744305258199.png

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
363
19
Rotterdam
Met MS Paint kun je eenvoudig lijnen en pijlen tekenen. En Paint 3D is nieuwer en iets uitgebreider.
Om rechte lijnen te tekenen gebruik je de Shift toets terwijl je de lijn tekenend. Als de Shift toets loslaat is de lijn "vrij". Perspectief (schuine lijnen) zul je uit de hand moet doen.

Bijlagen

• 1744305258199.png
    1744305258199.png
    612,9 KB · Weergaven: 19
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.215
637
Noord-Veluwe
Als ik dit soort dingen netjes wil doen gebruik ik BricsCAD of soms ook Inkscape. Maar ik moet toegeven dat ik meestal te lui ben en het gewoon in LibreOffice Draw doe. Gaat supereenvoudig. Geef je wel een demo als je hier bent. Dan kun je zelf zien of het wat voor je is.

• Geweldig

Efvee

Post veel
9 jun 2021
892
363
RegioRotterdam
Ik heb voor de referentiematen (blauwe vierhoek) maar iets ingeklopt, maar wat hieronder staat is gemaakt met een appje dat denk ik is wat je zoekt: het heet Image meter. Met de gratis versie kun je je resultaat allen als screenshot bewaren. De volle versie (€9,99) kan uiteraard wel opslaan.

Screenshot_20250410-200549_ImageMeter.jpg
Screenshot_20250410-201052_Google Play Store.jpg

• Geweldig

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.521
1.142
Omgeving Leiden
Paint.net kan je er voor gebruiken. Ook gratis voor bedrijven.
Bovenin de 'license' pagina staat een download link

Je kan de foto ook in Word importeren. In Word kan je dan lijnen over de foto tekenen.

Laatst bewerkt:
  • Geweldig

jorisvh

Post veel
Ik zou dit in PowerPoint doen (waarschijnlijk een handicap uit mijn vorig beroepsleven waar alle problemen met PowerPoint opgelost werden).

Hoe dan ook in een programma waar je de foto als foto en de lijnen als lijnen kan bewaren.
in de meeste niet professionele foto editors moet je het resultaat als foto opslagen en dan worden het allemaal pixels en kan je geen wijzigingen meer maken.

• Geweldig

Rik Hendrikx

Actieve deelnemer
17 aug 2020
34
47
Ranst
Ik zou dit in PowerPoint doen (waarschijnlijk een handicap uit mijn vorig beroepsleven waar alle problemen met PowerPoint opgelost werden).

Hoe dan ook in een programma waar je de foto als foto en de lijnen als lijnen kan bewaren.
in de meeste niet professionele foto editors moet je het resultaat als foto opslagen en dan worden het allemaal pixels en kan je geen wijzigingen meer maken.
+1

jorisvh

Post veel
Wat ook handig kan zijn als eerste stap is om de foto “recht te trekken”.
processed-D7F4120E-C370-47FB-9265-725F2F660A64.jpeg
Kan met m365 op mobiel of met van die bonnetjes scan programma’s die boekhouders of werkgevers ter beschikking stellen om uit een foto een pdf met tekst herkenning te maken voor kosten declaratie
Je tekent een 4-hoek die een rechthoek moet worden en de foto wordt getransformeerd alsof die vanuit een punt loodrecht op de rechthoek getrokken zou zijn.
Werkt beter naar gelang de foto groter is (je verliest stukken aan de randen) en min of meer uit het juiste oogpunt getrokken was (anders krijg je vreemde perspectief vervormingen).

• Geweldig

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.