Welk merk guts?

Stanfrys

Nieuw lid
19 feb 2025
9
7
Friesland
Hallo allemaal.
Ik ben nieuw hier. Ik ben nou een paar keer op jullie forum geëindigd tijdens iets zoeken, dat ik me nu maar eens heb geregistreerd.😁
Ik heb onlangs wat gutsen gekocht, waaronder de oude kirschen, scharwaechter en Hendrich Bracht. Nu zijn er een paar merken die ik niet kan vinden. Misschien kan iemand hier mij helpen. Ik zal wat foto's downloaden.
Het ene merk heeft een wandelaar als logo. Het andere zit op kleinere beitels en heeft een bel als logo. Zoals Ferdin Rubens, maar ietsjes anders. Die heeft één rondje aan de bel, deze vier.
Ik hoor het graag, alvast dank.

Bijlagen

• IMG_20250219_121609438.jpg
    IMG_20250219_121609438.jpg
    122,3 KB · Weergaven: 111
  • IMG_20250219_132623505.jpg
    IMG_20250219_132623505.jpg
    102,1 KB · Weergaven: 110
  • Leuk
Waarderingen: John1969

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.636
628
Welkom op het forum, Stanfrys!
Ik heb de antwoorden op je vragen niet kunnen vinden

groeten
Ornament

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.636
628
Helaas , over dit merk heb ik nog nooit iets gehoord , en ben er ook nooit een tegengekomen.

Zo te zien is het geen guts voor houtsnijders maar voor meubelmakers.

Misschien eens op een Engels forum navragen?

groeten

Ornament

• Leuk
Waarderingen: Stanfrys

Stanfrys

Nieuw lid
19 feb 2025
9
7
Friesland
Lang leve google. James Howarth (1811) was de compagnon van Henry Taylor. Samen starten ze Taylor&Howarth in 1834. In 1843 is James alleen doorgegaan als J.Howarth in het maken van beitels, schaven en ook schaatsen. In 1863 kwamen zijn zonen in de zaak werken en werdt het J.Howarth&soms. Later (ergens 1913) is het merk overgenomen door Sorby. Dit alles in het alom bekende Sheffield.
De eerste twee foto's heb ik geprobeerd met Google Lens maar geen succes zover....
Lijkt mij dat het logo met wandelaar meer iets met Zwitserland of Duitsland te maken zal hebben. Het logo met de bel heb ik nog geen idee van....

• Leuk
Waarderingen: jaap en ornament

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.636
628
Lang leve google. James Howarth (1811) was de compagnon van Henry Taylor. Samen starten ze Taylor&Howarth in 1834. In 1843 is James alleen doorgegaan als J.Howarth in het maken van beitels, schaven en ook schaatsen. In 1863 kwamen zijn zonen in de zaak werken en werdt het J.Howarth&soms. Later (ergens 1913) is het merk overgenomen door Sorby. Dit alles in het alom bekende Sheffield.
De eerste twee foto's heb ik geprobeerd met Google Lens maar geen succes zover....
Lijkt mij dat het logo met wandelaar meer iets met Zwitserland of Duitsland te maken zal hebben. Het logo met de bel heb ik nog geen idee van....
hallo Stanfris,

Wat een verrassing!
heb je linken naar die gegevens op Google?

Ik heb wel vaker gezocht naar de geschiedenis van Henry Taylor, maar heb er bitter weinig over gevonden. Ik heb meer dan 20 jaar rechtstreeks bij hun gutsen ( laten) bestellen. Ik schat minimaal iets van een 2500 stuks, mogelijk stukken meer. Ik stelde ooit de vraag over hun verleden aan hun toenmalige salesmanager ( mijn contact persoon ) , maar kreeg geen antwoord.
De brexit maakte dit merk onaantrekkelijk,. Alle top fabrikanten van houtsnijgereedschap , behalve Stubai, werden gecontacteerd en uiteindelijk viel de keuze op Dastra (na hun overname door Kirschen)

meer hierover op dit forum , link hieronder

Gutsen testen, Dastra , Pfeil en Henry Taylor

Dus als je toevallig nog linken hebt naar je bronnen, dan maak je mij blij.

groeten

Ornament

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

wjordan

Actieve deelnemer
Inderdaad niet wanhopen, we hebben nog @wjordan als laatste troef :)

Als ik het goed begrijp is de bel het merk van zowel Rubens als Carl August Tillmanns. Volgens mij was Tillmanns de opvolger van Rubens. Daar moet ik nog eens op onderzoek gaan. Op mijn websites over Rubens en Tillmanns staan foto's van verschillende klokken, met één en vier rondjes.

Het tweede merk is van Friedrich Krefting. Over dit bedrijf heb ik nog geen website, alleen een afbeelding van het merk:

Wolfgang

Stanfrys

Nieuw lid
19 feb 2025
9
7
Friesland
Als ik het goed begrijp is de bel het merk van zowel Rubens als Carl August Tillmanns. Volgens mij was Tillmanns de opvolger van Rubens. Daar moet ik nog eens op onderzoek gaan. Op mijn websites over Rubens en Tillmanns staan foto's van verschillende klokken, met één en vier rondjes.

Het tweede merk is van Friedrich Krefting. Over dit bedrijf heb ik nog geen website, alleen een afbeelding van het merk:

Wolfgang
Zo! Dat is een mooie vooruitgang! Hartelijk dank zover!

Stanfrys

Nieuw lid
19 feb 2025
9
7
Friesland
Beste @wjordan

Ik vond dit nog op internet. Misschien nog een aanvulling voor bij u op de website?
Hoop dat de link zo werkt.

Vriendelijke groet Ed

• Leuk
Waarderingen: ornament

wjordan

Actieve deelnemer
Beste @wjordan

Ik vond dit nog op internet. Misschien nog een aanvulling voor bij u op de website?
Hoop dat de link zo werkt.

Vriendelijke groet Ed

Ja, de link werkt. Hartelijk dank!

Wolfgang

• Leuk
Waarderingen: Stanfrys

Stanfrys

Nieuw lid
19 feb 2025
9
7
Friesland
Sorry jongens, maar ik heb nog iets gevonden.🫣
Ik ben namelijk gek op dit ouwe spul. Maar ook hier kom ik niet uit. De website van wjordan heeft mij veel geholpen. Maar deze vind ik wel heel speciaal. Een draaibeitel helemaal in model van een vis. Ik kan alleen Halbach er op uit maken.
Wie weet het?
Groet Stanfrys.

Bijlagen

• IMG_20250311_153215856.jpg
    IMG_20250311_153215856.jpg
    213,5 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20250311_153231025.jpg
    IMG_20250311_153231025.jpg
    182,4 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20250311_153244190.jpg
    IMG_20250311_153244190.jpg
    206,6 KB · Weergaven: 10
  • IMG_20250311_153224150.jpg
    IMG_20250311_153224150.jpg
    190 KB · Weergaven: 10

wjordan

Actieve deelnemer
Sorry jongens, maar ik heb nog iets gevonden.🫣
Ik ben namelijk gek op dit ouwe spul. Maar ook hier kom ik niet uit. De website van wjordan heeft mij veel geholpen. Maar deze vind ik wel heel speciaal. Een draaibeitel helemaal in model van een vis. Ik kan alleen Halbach er op uit maken.
Wie weet het?
Groet Stanfrys.
Dit lijkt me een beitel gemaakt van een vijl. Er was een vijl maker in Remscheid P. A. Halbach, gezien in een boek van 1832. Helaas heb ik niet meer over dit bedrijf kunnen vinden.

Wolfgang

1741735484327.png

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.