Welk merk boren?

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Het is hoog tijd om weer een voorraadje houtboren aan te kopen. Nu heb ik eerder famag gehad (goed maar prijzig) en wat ecotools geprobeerd (acceptabel maar niet top). Nu ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig wat anderen gebruiken qua merk/type boren en hoe deze bevallen?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Fisch boren.
Niet zo duur als famag, maar bevallen mij goed.
En Heller voor forstner boren.
Ik heb onlangs twee sets van FISCH gekocht. De forstner boren van FAMAG zijn licht ondermaats zodat de "klemmen" van de workmate er elke met veel kracht in moeten. Dus ik heb een basisset forstnerboren van FISCH gekocht via AMAZON bij een Duitse gereedschaphandel.
Als je dan verder kijkt zul je een 1-13mm set vinden die zowel door ENT als FISCH als een ander bedrijf wordt aangeboden. Ik kon verschil in prijs en kleur van de doos zien, verder niets.
De forstnerboren zijn made in Austria, bij de andere set kon ik niets vinden over herkomst.
Verder heb ik een kleine set houtboren van ENT, die voldoen ook voor mijn gebruik.
Het viel mij op dat je online weinig "goede" - niet gesponsorde- informatie kunt vinden over boren. Is niet sexy genoeg denk ik.
Ook bij boren zie je hoe groot de prijsverschillen zijn bij gereedschap tussen DLD en NLD. Makkelijk tot 15% goedkoper.
 
  • Leuk
Waarderingen: gerwin en Emilio

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Mijn houtboren zijn volgens mij vooral van piranha. Die zijn in ieder geval niet zo zacht dat je ze krom duwt en niet zo hard dat ze makkelijk breken. Als je er alleen hout mee boort, gaan die boren toch jaren mee, voordat ze zo kort geslepen zijn, dat je nieuwe moet kopen? En ze verkopen ze bij elke gammel en pastnix .
 
  • Leuk
Waarderingen: gerardweert

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Bij finetools. En daar even zoeken op 'fisch' Finetools
Thanx! Die zijn nog goed prijzig, maakt weinig uit met famag volgens mij....

Mijn houtboren zijn volgens mij vooral van piranha. Die zijn in ieder geval niet zo zacht dat je ze krom duwt en niet zo hard dat ze makkelijk breken. Als je er alleen hout mee boort, gaan die boren toch jaren mee, voordat ze zo kort geslepen zijn, dat je nieuwe moet kopen? En ze verkopen ze bij elke gammel en pastnix .
Die zijn me uiteraard bekend, maar ben geen fan van deze boortjes.
Hoe slijp jij je houtboren met punt na trouwens?
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
291
119
Waarschijnlijk de meeste verkochte houtboren set van Fisch is een 25 delige set, artikelnummer 013G0025K01

Het is volgens mij NIET deze set:
Prijs 50,15.
Het artikel nummer van die set, kan ik bij Fisch nergens terug vinden.

Zelf heb ik de set gekocht bij Mima.de. € 68,15 exc. verzendkosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik heb onlangs twee sets van FISCH gekocht. De forstner boren van FAMAG zijn licht ondermaats zodat de "klemmen" van de workmate er elke met veel kracht in moeten. Dus ik heb een basisset forstnerboren van FISCH gekocht via AMAZON bij een Duitse gereedschaphandel.
Als je dan verder kijkt zul je een 1-13mm set vinden die zowel door ENT als FISCH als een ander bedrijf wordt aangeboden. Ik kon verschil in prijs en kleur van de doos zien, verder niets.
De forstnerboren zijn made in Austria, bij de andere set kon ik niets vinden over herkomst.
Verder heb ik een kleine set houtboren van ENT, die voldoen ook voor mijn gebruik.
Het viel mij op dat je online weinig "goede" - niet gesponsorde- informatie kunt vinden over boren. Is niet sexy genoeg denk ik.
Ook bij boren zie je hoe groot de prijsverschillen zijn bij gereedschap tussen DLD en NLD. Makkelijk tot 15% goedkoper.
Die ENT boren zien er niet verkeerd uit. Ik zag in de katalogus dat ze ook langere uitvoeringen hebben en die gebruik ik ook regelmatig.

Ik zoek eigenlijk vnl. boortjes per mm in de maten 4-8mm, de rest gebruik ik maar sporadisch.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Waarschijnlijk de meeste verkochte houtboren set van Fisch is een 25 delige set, artikelnummer 013G0025K01

Het is volgens mij NIET deze set:
Prijs 50,15.
Het artikel nummer van die set, kan ik bij Fisch nergens terug vinden.

Zelf heb ik de set gekocht bij Mima.de. € 68,15 exc. verzendkosten.

Ik zal de sites even bekijken, maar ik zoek specifieke maten, geen set en dan liefst per 5 stuks ofzo
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Emilio, ik slijp mijn houtboortjes met zo'n goedkoop borenslijpertje. Alleen dan op de bovenrand van de steen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Setje Famag 3-8mm op Amazon is €27,03, dus dan is dit een stukkie duurder en dat is nu net niet de bedoeling...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Het puntje in het midden wordt net zo veel korter als de snijvlakken. Als je ook van die puntjes aan de buitenkant wil, moet je voor elke maat boor een aparte slijpsteen kopen en als je zo'n goedkoop borenslijp hulpstuk wil gebruiken, moet je de slijpmachine 90 graden gedraaid vastzetten. Dat is voor mij niet interessant. Ik gebruik voor het meeste van mijn boorwerk toch al staalboren, omdat die naast mijn boorkolom staan.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik vind met sommige toepassingen dat puntje erg prettig, dus vandaar de keuze voor houtboren. Ik gebruik nu staalboren, maar mis het bij plaatwerk.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb een mooie set van Fisch met een hex bevestiging. Fijne boren maar wel iets van € 45 voor een setje van 5.

Maar ik heb in combinatie met een paar andere aankopen ook 3 sets van de Bosch Pro houtboren (7 stuks) en die kosten maar € 7,50 per set op Amazon en die gebruik ik eigenlijk meer.

Net ongeveer 500 gaten geboord voor een vlonder in Bankirai planken van 29mm en leggers met 1 van de 4mm exemplaren en die is nu pas een beetje bot aan het worden. Vergeleken met 2 Famag boortjes die beiden in de eerste 50 boringen zijn afgebroken (en die waren €12 per stuk!) en bizar goede prijs/kwaliteit verhouding.

Over de Fisch Wave cutters ben ik ook erg tevreden, ook al heel wat beter dan de Famax bormax.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat is het setje inderdaad.... voor die prijs is de kwaliteit van de sets die ik heb onovertroffen (en ik heb geen reden aan te nemen dat er grote verschillen zijn).
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik gebruik veel Rotec boren, prettige prijs/kwaliteit verhouding

Op tweakers worden verder Heller en Alpen veel getipt door gebruikers in het Grote Gereedschaptopic.

ENT zag ik net hier voorbij komen, ik koop hun freesjes, stukje goedkoper dan bijvoorbeeld de frezen van festoolzelf.

Erg fijne freesjes vind ik zelf, blijft lang scherp ook in HDF/MDF met een hoge lijmfractie, ook hardhout prestaties zijn echt goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.