welk materiaal kiezen voor zonwering lamellen buiten het raam

mazinger

Nieuw lid
21 apr 2022
2
0
Brussel
Hallo!
Ik maak een zonwering zoals op bijgaande afbeelding, en die mag niet te veel kosten. De structuur is makkelijk van het raam afneembaar en dat zou dan ook jaarlijks gebeuren buiten het zomerseizoen. Verwering zal voornamelijk door zon, warmte en zomerregen gebeuren.
Omdat het dus niet te veel mag kosten, dacht ik aan multiplex met watervaste verlijming voor buiten, of gewoon standaard geschaafde dennenbalken, in beide gevallen heel goed behandeld met goeie beits.
Mijn vraag; welke kies ik nu best; den of multiplex? De prijs is vergelijkbaar, ik moet enkel duurzaamheid/stijfheid en uitzicht evalueren. Den lijkt wat mooier, maar multiplex zal iets minder snel gaan buigen denk ik. Van multiplex ben ik dan weer bang voor ernstige opslorping van beits in de kanten...
Graag jullie meningen over deze twee materialen. Ik weet dat dit nog beter in hardhout zou gebeuren maar het budget is er gewoon niet voor...

1650535376030.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

mpx is het meest vormvaste
wbp is de betere kwaliteit
wil je nog beter, dan kan je betonplex nemen
helaas zijn er de zaagkanten
je kan stroken zagen, die naast mekaar leggen, klemmen, en dan opschuren, waardoor de zaagkanten minder ruw worden
dat er wat meer beits in zal gaan, moet je er bij nemen
betonplex is standaaard zwartbruin
er bestaan nog andere kleuren, maar die zullen duurder zijn, want uit berk
als die ondanks de boycot nu nog te verkrijgen
hadden de russen maar in hun land moeten blijven
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Omdat het dus niet te veel mag kosten, dacht ik aan multiplex met watervaste verlijming voor buiten, of gewoon standaard geschaafde dennenbalken, in beide gevallen heel goed behandeld met goeie beits.
Ik zou zeker niet voor multiplex kiezen voor buiten. Binnen een korte periode in de regen gaan de lagen zeker delamineren. Hoe goed je het ook beitst. Ook houden schroeven minder goed in "kops" hout van multiplex.
Ik zou daarom zowiezo voor massief hout kiezen. Dit kan gewolmaniseerd hout, douglas/lariks of een andere houtsoort aan wat je er aan uit wil geven.
 

mazinger

Nieuw lid
21 apr 2022
2
0
Brussel
De kopse kanten gaan zeker niet in de volle regen staan want ik zou de onderkant van de lamellen schuin affrezen. En ook zou ik metalen beugels voorzien om de draaibeweging te ondersteunen zodat de vijzen niet voortdurend in die lagen zitten te pulken......
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Je zou meranti kunnen proberen. Kun je vaak wel gratis aan komen via marktplaats (in de vorm van oude kozijnen en deuren)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.