Welk materiaal garagedeur

fritske

Nieuw lid
19 mei 2012
10
1
Hallo,
Voor een nog te bouwen garage ben ik een inventarisatie aan het maken van de benodigdheden en mogelijkheden.
Een van de zaken die ik wil maken zijn openslaande garagedeuren, met een totale breedte ongeveer 2.8m en een hoogte van 2,5 meter.
Dit betekent dat per deur een afmeting van ca. 1400x2500mm nodig is.
Voor deze afmetingen lijkt het me verstandig een deurplaat te nemen met aluminium laag tegen het kromtrekken.
Nu was ik aan het zoeken op internet, en het lijkt erop dat deze platen een maximale afmeting hebben van 2500x1220 mm.
Zoek ik nu niet goed, of bestaan er geen grotere platen? Of hoe worden dit soort deuren gemaakt?

Laatst bewerkt door een moderator:

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
371
122
Enschede
grote deuren worde meestal niet van 1 plaat gemaakt zou mijn eerste gok zijn? gewoon een aantal panelen in een kader en daar je hardware op/in monteren?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.017
3.556
Of ze er in aluplex zijn, zou ik zo niet weten, maar bij bijvoorbeeld houthandel jongeneel kan je 40mm deurplaten van 153x 310 kopen in okume. Worden voor werkplaatsdeuren gebruikt. Wel even gaan zitten, als je naar de prijs vraagt.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
362
78
Oss
Of ze er in aluplex zijn, zou ik zo niet weten, maar bij bijvoorbeeld houthandel jongeneel kan je 40mm deurplaten van 153x 310 kopen in okume. Worden voor werkplaatsdeuren gebruikt. Wel even gaan zitten, als je naar de prijs vraagt.

Maar dat is okoume zonder laagje aluminium erin om ze recht te houden. Die deurplaten zijn standaard maar 1,0 meter breed maar zal het zo nog eens nakijken. Voor recht blijven is meestal met aluplex beter. Hoewel okoume met juiste behandeling wel goed zullen blijven maar garantie is er natuurlijk niet.

Aluplex is er ook in 3,0 x 1,25.
Maar normaal zijn maten van 1,05 of 0,95 m

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.017
3.556
Ik heb nog een stel 40mm multiplex deuren staan. Er is er geen een van aluplex. Volgens mij valt dat kromtrekken van een geschilderde deur wel mee. Ik heb er ook al een stel weggehangen. Ook nooit problemen mee gehad.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.409
3.504
Gaanderen
Mijn schuurdeuren zijn ook ongeveer 125 cm breed. Ook geen aluplex. Blijven al 5 jaar recht.
De platen waren wel erg zwaar. Ik kon ze niet alleen plaatsen. Ik verwacht geen problemen met bredere deuren of je moet ze heel donker gaan schilderen en ze in de volle zon staan.

Doc

Actieve deelnemer
Helaas is aluplex ook geen garantie tegen kromtrekken. Heb al meerdere keren gehad dat de deur toch enigszins tordeerde, ondanks dat deze aan beide zijden geschilderd was.

Is zelf maken van massief hout geen optie?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.