Welk klauwsysteem bij HBM 450 draaibank

sivanoort

Actieve deelnemer
26 dec 2019
46
7
Goedendag,

Sinds kort ben ik met houtdraaien bezig samen met mijn vader die dat vroeger ook nog deed. Aangezien mijn vader vooral oud spul had wat eigenlijk niet meer werkt heb ik een HBM 450 tweedehands op de kop getikt. Dit lijkt me degelijk genoeg om te ontdekken wat we eigenlijk willen voordat we een hele grote bank kopen met kopieerinrichting (zoals mijn vader wel zou willen :)

Bij de bank zit geen opspansysteem zoals een drie klauw of vier klauw. Graag zou ik wat advies krijgen over wat ik er het beste bij zou kopen als ik voorlopig maar 1 opspansysteem wil aanschaffen waardoor we een schaaltje kunnen draaien of de punt van een tol en dat soort spielerei.

groet, Sjoerd
 
[QUOTE Bedankt voor de tips. @Jan van der Ploeg je zegt dat de multistar als nadeel heeft dat die prijzig is, maar de oneway talon is toch nagenoeg even duur? ][/QUOTE]
Ik heb geen idee wat de talon kost. Maar als je alle bekjes van de multistar neemt dan word het volgens mij duur. Wel leuk om bij verjaardagen e.d. bekjes als cadeau te krijgen. Zo heb ik de multistar titan compleet gekregen.

M.vr.gr. Jan
 

sivanoort

Actieve deelnemer
26 dec 2019
46
7
Ah, ik zie nu dat ik voor 189 euro nog geen bekjes erbij heb. Maar wat is goedkope maar prima allround achtste oplossing om mee te beginnen om later eventueel naar duurder en beter spul over te stappen? Zijn de oplossingen die HBM aanbiedt ok als instapper en wat zou ik dan moeten hebben?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Kijk eerst even naar de schroefdraad op de spindel waar het klauwplaatje opgeschroefd wordt. Als daar een M33 schroefdraad op zit, kun je eigenlijk alle kanten uit. Ikzelf heb, naast een hbm klauwplaatje, ook een record power sc3 klauwplaatje. Diameter is ongeveer 87 mm (3”). Bij die record power heb ik nu meerdere klauwtjes. Voordeel is dat die klauwtjes ook op z’n grotere broer passen, de sc4 (4”).
Bij de hbm zit een assortimentje aan klauwtjes. De afwerking is iets minder en er zit ietsje meer speling in, maar werkt voor de rest prima. Het is maar net hoe groot je budget is. Succes.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
De SC3 heb ik ook, maar ik gebruik deze bijna nooit, omdat mijn voorkeur toch uitgaat naar de talon en voor het zwaardere werk de stronghold.
Kan niet zeggen dat de SC3 slecht is (is trouwens aanzienlijk goedkoper), maar ik gebruik toch vooral de oneways.
 

sivanoort

Actieve deelnemer
26 dec 2019
46
7
Het verloop van VDH is 45 euro en van baptist 27 euro volgens mij. Zit hier buiten de prijs ene relevant verschil tussen?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Als je de link die ik gegeven heb, even naar beneden scrolt, dan zie je dat de bijbehorende adapter in de passende maat €20 kost
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Met deze ben je compleet, inclusief adapters. Inderdaad wel opletten met de soms uitstekende klauwtjes (als je de juiste bekken gebruikt heb je hier geen last van). Zelf vind ik de Hbm chucks niet slecht. Ik gebruik hem even vaak als de talon ( hoef ik geen bekken te wisselen tussen groot en klein)

 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Zelf heb ik een Talon en een nova G3 (jubileum set) voor mijn kleine draaibank . De Record Power CS3 is op dit model gebaseerd en gelijkaardig in kwaliteit. Let wel op je aanslluiting. met de draad van je hoofdas .

Ik gebruik beide veel, de G3 net iets meer dan de Talon. Heeft uitsluitend te maken met de bekken die ik heb.ze zijn voor mij volledig gelijkwaardig. Er zijn meer slijtagesporen te zien op de sleutel van de Talon, dan op de sleutel van de G3. De sleutel van de Talon is uiterst prijzig.

Voordat ik mijn eerste klauw kocht (G3) heb ik er eentje van HBM bekeken, de HBM CK 3,5 - 4 K.

Ik stak de sleutel erin, draaide er even aan en heb die laten liggen. Onmiddellijk het besluit genomen om als eerste vierklauw iets beters aan te kopen. Veel te veel speling in het slot waar de sleutel in gaat. De rest voelde bij het aandraaien, , voor mij, ook niet precies aan, ook teveel speling. Ik heb er dus nooit mee gedraaid.


1591954818429.png

Ik moest ooit eens draailes geven in Frankrijk. Daar lag de HBM CK 4 - 4 S, het systeem met staafjes, klaar, foto hieronder.
Dat beviel mij heel goed.


1591954115888.png

De draaibank in Frankrijk had een pookje (voor mechanische vario) en had een M 33. Geen ervaring met adapters dus.

Ik heb er geen echt grote dingen mee gedraaid, maar ik moet toegeven dat deze klauw heel goed werkte. Eerlijk, ik heb de G3 of Talon niet gemist. Je steekt het hout erin, draait met de hand de ring vast zo dat je het hout kunt loslaten en je gebruikt de 2 staafjes om de boel muurvast te draaien.. Er valt op deze manier heel goed mee te werken.


Bij goedkope 4 klauwen zou ik voor dit systeem gaan: er zijn minder slijtdelen.
Iemand die een vierklauw wil proberen en geen budget heeft, zou ik beslist deze aanraden.
Bestaat ook uitgebreidere een set met meer bekken bij HBM, met hetzelfde soort vierklauw.

Ga je zeker meer draaien, en kun je budget vrijmaken, dan koop je natuurlijk één van de grote merken. Daarbij vooral kijken naar het assortiment bekken, enmisschien ook hoe universeel een individuele bekken set bruikbaar is Ik denk aan het gepatenteerde model van bekken van OneWay ( Talon).


groeten

Ornament
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.