Welk hout is dit?

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste collega's houtdraaiers, heb van de buurman enkele mooie stammetjes gekregen om te draaien.
Hij wist me echter niet te zeggen welk hout dit is. Ik gok op 'esdoorn'. Wat is jullie mening?

20210324_114202 (Middel).jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
1ste gok 🤣
witte abeel
heb die staan, maar gebruik die enkel voor brandhout
heeft een lange rechte draad + splijt makkelijk
opletten voor de droogscheuren
als er daar nog staan, en je wacht even, dan heb je knoppen + bladeren
da's handiger om te bepalen wat het is
kijk eens naar de ruitjes op de schors
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
ik ben het met alle voorgangers eens. Het is zilverpopulier. Een jaar geleden was ik erg blij dat ik dit had kunnen ritselen met het idee dat ik iets bijzonders had. Maar, ........ de vuurkorf had er geen problemen mee.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ja lijkt zeker wel opAspen, oftewel Ratel Populier, kan echt wel mooi zijn als je het op de juiste tijd gebruikt, met slaap and stained, gewoon is het wel saai, maar het is het beste hout om licht doorlatend stukken er van te draaien zoals lampen kappen.

Aspen shade & Black Cherry base.jpeg
Aspen bowl.jpegTrembling Aspen .jpegStained en spalted Aspen.jpeg
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Dank voor jullie reacties. Ik heb weer wat bijgeleerd!
@leo, wat bedoel je met 'kan echt wel mooi zijn als je het op de juiste tijd gebruikt'?
Kan populier nat gedraaid worden?
Ik heb nu de uiteinden 'geseald' en was van plan de stukken een jaar rustig te laten drogen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dank voor jullie reacties. Ik heb weer wat bijgeleerd!
@leo, wat bedoel je met 'kan echt wel mooi zijn als je het op de juiste tijd gebruikt'?
Kan populier nat gedraaid worden?
Ik heb nu de uiteinden 'geseald' en was van plan de stukken een jaar rustig te laten drogen.
Ik draai alle hout nat, hout splits als het droogt in stam of dikke palen, voorgedraaid gebeurt dit zelden.

Met Aspen hout kun je het wel langere tijd laten liggen, en als er slaap in zit is het mooier IMO, ook al moet je er meestal wel wat lengte van af zagen tot voorbij the splits.

Sealing helpt wel, maar ook maar voor kortere tijd, depending het soort van hout dat je sealed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.