Welk hout is dit?

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste collega's forumleden,

Als leerling houtdraaier ben ik op zoek naar (bij voorkeur) droog hout om dit mooie ambacht, door oefening en nogmaals oefening, in de vingers te krijgen.
Zo vond ik onlangs, bij het opruimen van mijn werkplaats, een mooi stuk hout waarvan ik me de oorsprong niet kan herinneren.
Het hout draait goed en is keihard.
Zou dit paddoek kunnen zijn, of is het eerder afzelia......?

Bert

_MG_0818 (Middel).JPG_MG_0819 (Middel).JPG
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Dank voor de reactie.
Het zou inderdaad Merbau kunnen zijn. Wat bedoel je met 'afzelia old'?
Ik kan als bijkomende info nog meegeven dat bij het zagen het hout een onaangename geur geeft (rottend ....).
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Bernad, vandikte bedoelt o i d , niet old maar of iets dergelijks.
lijkt merbau, stukje tuinpaal dat over was? Ruikt inderdaad niet lekker.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Meerdere soorten tropisch hardhout ruiken onaangenaam. Als het echt een rotlucht is zou het Angelim Vermelho kunnen zijn.

Die korte lichte strepen in het langshout zie je ook bij Sapupira. Dat vond ik echter niet echt vies ruiken bij het draaien en het heeft bovendien opvallende gomvlekken. Niet echt overal door het hout maar als je flink wat hebt verwerkt zou je ze moeten zijn tegengekomen.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Dit is afzelia doussie.
Dit is helemaal juist. De tekening, de kleur (voor zover je dat kan nagaan op een foto) en het kopshout komt overeen. Dus voor 95 procent kan je zeker stellen dat dit klopt. Ook omdat afzelia toch wel een redelijk bekende geïmporteerde houtsoort is.

Merbau is toch wel een stuk donkerder (bruiner)
Afrormosia heeft een andere tekening en structuur. Bovendien een ander beeld van het kopshout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.