Welk hout gebruik ik het best

Etienneke

Nieuw lid
7 dec 2020
7
0
Hoi, een kennis woont op een appartementje. Op haar balkon staat een grote bloembak die ze niet meer gebruikt. Ze wil daar graag een plaat op leggen wat ze als bank kan gebruiken. Maar welk hout gebruik ik daar het best voor. Ik dacht dat er bijna of geen regen aankomt.
Gebruik ik hier een gewone multiplex voor of eerder een betonplex? Hoe dik zou dit moeten zijn? Alvast bedankt voor jullie reacties
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
De vraag is eerder: hoe wil je het hout afwerken? Als je onbehandeld hout wilt gebruiken, is betonplex wellicht een;goede keuze. Maar als je het hout toch gaat schilderen o.i.d. Kun je ook bijv. Steigerhout gebruiken. Ook gewoon multiplex zul je moeten afwerken met lak of verf. Succes.
 

Etienneke

Nieuw lid
7 dec 2020
7
0
hoe groot is die bloembak ?
(en hoe veel weegt die kennis ;-)
gaat ze daar met haar uitgerafelde jeansbroek op zitten, of met haar wit kanten jurkje ?
Hoe groot is de bloembak. Ik denk een 2 meter op 60 cm breed. Het is een inox of aluminium bak. De bedoeling is wanneer ze er op gaan zitten dat er toch een zitkussen onder hun gat komt te liggen maar het is zeker niet te bedoeling dat er splinters vanaf gaan komen indien ze er eens geen kussen op leggen. Het gewicht van mijn kennis en haar bezoek (wanneer dat weer mag) is gemiddeld rond de 65/70 kg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe groot is de bloembak. Ik denk een 2 meter op 60 cm breed
geen of weinig regen, betekent dat er toch vocht op kan komen
wat onder een beschuttend balkon ligt, wordt door de zijwind op de regen ook nog nat
als er bij het zitten toch een kussen op komt, dan zou ik helemaal niet aan massief hout denken
dat slorpt vocht op & geeft dat door de druk af aan het kussen dat je er op legt
een gewone mpx heeft geen afwerklaag
dus na een tijd verrruwt die, wordt niet meer om aan te zien + je kan die moeilijk afkuisen
een betonplex is de beste oplossing
200 x 60 cm is iets kleiner dan een halve plaat
ik zou die met een helling van 1 cm op 60 leggen, zodat water er af loopt
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Etienneke

Nieuw lid
7 dec 2020
7
0
geen of weining regen, betekent dat er toch vocht op kan komen
wat onder een beschuttend balkon ligt, wordt door de zijwind op de regen ook nog nat
als er bij het zitten toch een kussen op komt, dan zou ik helemaal niet aan massief hout denken
dat slorpt vocht op & geeft dat door de druk af aan het kussen dat je er op legt
een gewone mpx heeft geen afwerklaag
dus na een tijd verrruwt die, wordt niet meer om aan te zien + je kan die moeilijk afkuisen
een betonplex is de beste oplossing
200 x 60 cm is iets kleiner dan een halve plaat
ik zou die met een helling van 1 cm op 60 leggen, zodat water er af loopt
Bedankt, ik ga dan maar voor betonplex
 

Etienneke

Nieuw lid
7 dec 2020
7
0
heb je slechts een halve plaat nodig + weet je niet wat aanvangen met de overblijvende halve plaat, kijk dan uit naar 2 kwartplaten
mocht je kennis kieskeurig zijn . . . betonplex bestaat in <> kleuren
de rest kan ik nog wel altijd gebruiken. Als ik bijvoorbeeld op de website van Hubo kijkt Zoekresultaten | Hubo
dan zie ik daar waar de zijkant groen is of andere die donker rood is. Wat is hier het verschil in. Daar staat ook in dat het niet waterbestendig is? Zou 12 mm ook dik genoeg zijn?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als ik bijvoorbeeld op de website van Hubo kijkt Zoekresultaten | Hubo
dan zie ik daar waar de zijkant groen is of andere die donker rood is.
bij al die platen worden alle zijkanten ingestreken om de invloed van vochtigheidsgraad + temperatuur te beperken
kleur van de gebruikte 'verf' is niet van belang
foto's zijn meestal slechts een benadering van de werkelijkheid
gebruik je voor de zitbank een halve plaat, dan is het best om de oorspronkelijke zijkant aan de afdruipkant te leggen
Daar staat ook in dat het niet waterbestendig is?
betonplex werd ontworpen om eenmalige bekistingen voor beton te maken
'niet waterbestendig' mag je met een korreltje zout nemen
hubo dekt zich in ;-)
het is niet de bedoeling dat je deze plaat voortdurend in contact met vocht/water gaat houden
dat er kwaliteits- &prijsverschillen zijn, hoef ik niet in te tikken
de materialen in de dhz-zaken zijn gemiddeld het goedkoopst
voor alles is er een markt & klanten

Zou 12 mm ook dik genoeg zijn?
dat risico zou ik niet nemen
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Vrijblijvende tip: ik zou weg blijven van de hubo als je goeie multiplex zoekt. Daar hebben ze echt erbarmelijke kwaliteit. Mijn vader wou er zijn aanhangwagen opnieuw mee bekleden, maar uiteindelijk is hij nog naar een houthandel gemoeten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Betonplex bij de 'dhz'winkels is niet al te best - die gaat op termijn delamineren, ook al is het niet in contact met water. Voor goede kwaliteit naar de gereputeerde handel, danwel bij een aanhangerfabrikant vragen om restmateriaal.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Betonplex is niet waterbestendig verlijmd. Het kan heus wel even tegen vocht, maar bij herhaalde blootstelling laten de lagen los. Je kunt beter een multiplex plaat kopen die bedoeld is voor beschut gebruik buiten. Die soorten kosten maar een paar euro meer per plaat als betonplex, maar zijn domweg wel waterbestendig verlijmd. Goed gronden, verven en beschut gebruiken is wel een vereiste.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Betonplex 18mm en de kanten heel goed afwerken met randsealer... dat gaat wel een aantal jaren mee en als je geen pech hebt nog wel langer ook. Als t niet nat wordt tenminste.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.