Wel of niet, damp remmende folie

Sonjaklus

Nieuw lid
30 okt 2021
21
8
bosschenhoofd
Ik ben een overkapping aan het maken (6x5) waar een tuinhuis onder staat (3,8x3) met een uiteraard plat dak.
Op het dakbeschot komt 4 cm pir plaat met daaroverheen EPDM, nu twijfel ik of het nodig is om onder de isolatie damp remmende folie te leggen. Wie weet raad?
Ook twijfel ik nog of ik de dakrand recht hou of mastiekschroten aanbreng aangezien het EPDM betreft. Dus hier kan ik ook wel raad gebruiken.
Dank je wel alvast! 249859638_4874203275924410_2324102554062890350_n.jpg(y)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ook twijfel ik nog of ik de dakrand recht hou of mastiekschroten aanbreng aangezien het EPDM betreft. Dus hier kan ik ook wel raad gebruiken.

Ik houd altijd rechte dakranden aan bij epdm. Mastiekschroten word vooral gebruikt voor dakleer, maar is bij epdm niet nodig. Je kan het strak de hoek om leggen, en de hoeken kan je dan ook strak afwerken met 1 vouw, waar je later de daktrim weer overheen schroeft.

Waarom wil je eigenlijk je overkapping gaan isoleren? Voor het schuurtje heeft het misschien nut, als je de muren daarvan ook gaat isoleren, en gaat verwarmen als het kouder word. Als dat niet het geval is, zou ik de isolatie achterwege laten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sonjaklus

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Lijkt me onnodig. Als je de damp dáár in je constructie tegenhoudt zit deze onder de isolatie en boven je underlayment. Daarbij is het buiten, of ben je van plan er ooit nog wandjes te zetten?

EPDM wordt over het algemeen zonder mastiek gedaan.

@jelmer, beetje isolatie is wel handig, het voorkomt een groot warmteverschil en daarmee eventueel schimmel of rot. Je ziet het steeds vaker, 2-4 cm is dan ook genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sonjaklus

Sonjaklus

Nieuw lid
30 okt 2021
21
8
bosschenhoofd
Allemaal bedankt voor de reacties, aangezien het in de zomer best warm kan worden met de zon op het dak en ik bij een bedrijf werk waar de isolatieplaten gemaakt worden heb ik de keus gemaakt om toch de isolatie toe te passen.
De folie en mastiek laat ik dus maar achterwege. De boeiplank, hoe ver moet deze boven uitsteken? 10 cm?

Ik kwam dit forum toevallig tegen en ben daar superblij mee. Hoop hier veel tips en nuttige dingen te vinden. Gaat vast lukken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
10cm is een mooie maat. Ik weet niet hoeveel afvoeren je erin gaat zetten, maar met 10cm hoogte heb je met een zware stortbui iig wat buffer. Maar zet er zeker niet te weinig afvoeren in. Ik zou bij deze oppervlakte er 3 inzetten van 80mm als dat mogelijk is. Dan weet je zeker dat je geen overstromingsproblemen gaat krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sonjaklus

Sonjaklus

Nieuw lid
30 okt 2021
21
8
bosschenhoofd
Mijn plan was eigenlijk maar 1 afvoer maar dat is niet genoeg als ik jou reactie lees. Nu hebben wij een aanbouw aan het huis die ongeveer dezelfde afmeting heeft, iets kleiner, die ook maar 1 afvoer heeft dus vandaar dat ik ook hier maar 1 afvoer wilde toepassen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Als je er ergens 1 bij kan plaatsen zou dat wel mijn minimale aantal zijn. Houd ook rekening, dat als er een laag water op blijft staan (al dan niet tijdelijk) met het gewicht daarvan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sonjaklus

Sonjaklus

Nieuw lid
30 okt 2021
21
8
bosschenhoofd
Als je er ergens 1 bij kan plaatsen zou dat wel mijn minimale aantal zijn. Houd ook rekening, dat als er een laag water op blijft staan (al dan niet tijdelijk) met het gewicht daarvan.
Jelmer, nog even een vraagje.
Wat is beter of praktischer, een stadsuitloop of 1 gat in het dak maken ( weet even niet hoe dat heet, dakdoorvoer?) Aangezien ik dan een dakrand heb van 10 cm hoog, is dit genoeg voor de stadsuitloop?

En ik denk dat jij vaker EPDM hebt gelegd, kun je mij wat tips geven wellicht? Heb het nog nooit gedaan dus word wel een uitdaging!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik heb een stadsuitoop op mijn dakje 2.75x5 mtr. Hier een linkje hoe je een hoek kan plakken. Er zijn meerder wegen die naar Rome leiden.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Wat is beter of praktischer, een stadsuitloop of 1 gat in het dak maken ( weet even niet hoe dat heet, dakdoorvoer?) Aangezien ik dan een dakrand heb van 10 cm hoog, is dit genoeg voor de stadsuitloop?
Een stadsuitloop past prima op die 10 cm hoogte. Uit mijn hoofd zijn ze hxb 6x10cm. Je daktrim valt er dan mooi overheen (het is maar net welke je kiest natuurlijk).
Als je een overstek maakt aan de overkapping, zou je ook voor een onderuitloop kunnen kiezen, anders heb je de buis onder je overkapping lopen, en persoonlijk vind ik dat niet mooi.

Ik vind dat geknip maar niks hoor, heb ook al filmpjes gezien dat ze er een vouw in maken. Denk dat dat beter is.
De hoeken kan je inderdaad vouwen. Dan heb je geen geknip, met weer extra kans op fouten en lekkage.

Voor wat lijm betreft, kan ik je watergedragen lijm adviseren. Dit breng je éénzijdig aan i.t.t de contactlijm die je 2-zijdig moet aanbrengen. En bij de contactlijm is dan vast ook echt vast, en dus geen ruimte voor correctie. De watergedragen lijm breng je aan op het dakvlak, en hard pas na een paar uur uit, zodat je eventueel nog kan corrigeren.
Voor de randen (zeg 20cm vanaf de rand) gebruik je wel contactlijm, omdat dit wel gelijk vast moet zitten, omdat je omhoog moet lijmen.
Jouw oppervlakte zou ik in 2 delen lijmen. Je legt dus de folie eerste helemaal goed op het dakvlak, en klapt dat 1 zijde helemaal terug, zodat je de helft van je dakvlak in kan lijmen op de randen na. Je "rolt" daarna de folie terug, zodat het mooi strak erop komt te liggen. Eventueel even met een brede zachte bezem nabezemen, om eventuele luchtbellen eruit te halen. Maar "rol" je de folie rustig en tegelijk terug (wel met z'n 2en werken, met op elke kant 1 persoon), dan is de bezem niet eens nodig. Daarna herhaal je dat voor de andere kant. Als dat klaar is, kan je de kanten lijmen met contactlijm, en deze mooi strak in de hoeken lijmen.
Afvoeren erin kitten, daktrim erop, en laat de regen maar komen ;)

Ik haal altijd mijn materiaal bij www.epdm-tigt.nl omdat die bij mij in de buurt zit. Zij kunnen je ook adviseren over de hoeveelheden lijm, kit en afvoeren e.d. Maar er zullen uiteraard ook andere bedrijven zijn.

Hopelijk is mijn verhaal een beetje helder.

Onderstaand 1 van de daken die ik heb gedaan. De hoeken heb ik helaas geen fotos van, en de daktrim zat er nog niet op.
Hier is trouwens een mooi sedumdak op gekomen.
20210413_125932.jpg


20210519_143452.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sonjaklus en ZotVanHout

Sonjaklus

Nieuw lid
30 okt 2021
21
8
bosschenhoofd
Een stadsuitloop past prima op die 10 cm hoogte. Uit mijn hoofd zijn ze hxb 6x10cm. Je daktrim valt er dan mooi overheen (het is maar net welke je kiest natuurlijk).
Als je een overstek maakt aan de overkapping, zou je ook voor een onderuitloop kunnen kiezen, anders heb je de buis onder je overkapping lopen, en persoonlijk vind ik dat niet mooi.


De hoeken kan je inderdaad vouwen. Dan heb je geen geknip, met weer extra kans op fouten en lekkage.

Voor wat lijm betreft, kan ik je watergedragen lijm adviseren. Dit breng je éénzijdig aan i.t.t de contactlijm die je 2-zijdig moet aanbrengen. En bij de contactlijm is dan vast ook echt vast, en dus geen ruimte voor correctie. De watergedragen lijm breng je aan op het dakvlak, en hard pas na een paar uur uit, zodat je eventueel nog kan corrigeren.
Voor de randen (zeg 20cm vanaf de rand) gebruik je wel contactlijm, omdat dit wel gelijk vast moet zitten, omdat je omhoog moet lijmen.
Jouw oppervlakte zou ik in 2 delen lijmen. Je legt dus de folie eerste helemaal goed op het dakvlak, en klapt dat 1 zijde helemaal terug, zodat je de helft van je dakvlak in kan lijmen op de randen na. Je "rolt" daarna de folie terug, zodat het mooi strak erop komt te liggen. Eventueel even met een brede zachte bezem nabezemen, om eventuele luchtbellen eruit te halen. Maar "rol" je de folie rustig en tegelijk terug (wel met z'n 2en werken, met op elke kant 1 persoon), dan is de bezem niet eens nodig. Daarna herhaal je dat voor de andere kant. Als dat klaar is, kan je de kanten lijmen met contactlijm, en deze mooi strak in de hoeken lijmen.
Afvoeren erin kitten, daktrim erop, en laat de regen maar komen ;)

Ik haal altijd mijn materiaal bij www.epdm-tigt.nl omdat die bij mij in de buurt zit. Zij kunnen je ook adviseren over de hoeveelheden lijm, kit en afvoeren e.d. Maar er zullen uiteraard ook andere bedrijven zijn.

Hopelijk is mijn verhaal een beetje helder.

Onderstaand 1 van de daken die ik heb gedaan. De hoeken heb ik helaas geen fotos van, en de daktrim zat er nog niet op.
Hier is trouwens een mooi sedumdak op gekomen.
Bekijk bijlage 109743


Bekijk bijlage 109742
Jelmer,
Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg, daar heb ik zeker iets aan! Zie ik het goed dat je het EPDM niet in 1 lap gelegd hebt, of is dat geen las die op de foto te zien is? Het is wel een groot oppervlak dus groot en zwaar stuk folie, dus word nog een uitdaging om het op dak te krijgen haha!
Wat jij daar hebt gelegd ziet er echt strak uit, prima gedaan hoor!
Jammer dat je zo ver weg woont, kon je mij een handje komen helpen..
Ik hou je op de hoogte van mijn vorderingen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Zie ik het goed dat je het EPDM niet in 1 lap gelegd hebt, of is dat geen las die op de foto te zien is? Het is wel een groot oppervlak dus groot en zwaar stuk folie, dus word nog een uitdaging om het op dak te krijgen haha!
Het is 1 stuk folie. De las die je ziet is een fabriekslas. De folie is inderdaad wel zwaar, maar als je een ladder hebt, en eventueel wat touw, trek je het zo omhoog met een paar personen.

En ik help, waar ik kan, op afstand ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sonjaklus

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Zolang het droog is, kan je m.i. wel plakken. Belangrijkste is dat de ondergrond droog is. Temperatuur is nu redelijk stabiel boven de 5 graden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sonjaklus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.