Wel of Niet afwerken met olie ?

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Beste Beeldhouwers,

Min broer heeft deze week een uil op een stam bij een kettingzaagartiest gekocht maar ze zijn vergeten te vragen of er nog iet op moet.
De stam is volgens hun nog vers en staat onder een afdak beschut van regen en zon.
Ik denk dat het een stam is van een dennensoort, ik zal proberen een foto te plaatsen.

Persoonlijk zou ik er Danish oil op smeren maar ik weet niet of dit raadzaam is omdat het hout nog niet droog is.
Graag jullie mening.

Peter.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
ik heb plm 3 jaar een beeld buiten met uv woodoil van Osmo en daar ben ik niet echt fan van geworden. onder een afdak is het geen punt.
 
Ik doe nu een proef met een uitgeholde, vrij natte beuken pot, en behandeld met Danish oil, zowel binnen als buiten. De dikte is 3cm dus nog genoeg om af te draaien. Nu naar 7 weken zit er nog geen scheur in ook het hout blijft mooi. Ook geen schimmel wat bij houtlijm nog wel eens gebeurt.
Je zou dus de uil best met Danish oil kunnen behandelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roestige Spijker

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
Beste Beeldhouwers,

Min broer heeft deze week een uil op een stam bij een kettingzaagartiest gekocht maar ze zijn vergeten te vragen of er nog iet op moet.
De stam is volgens hun nog vers en staat onder een afdak beschut van regen en zon.
Ik denk dat het een stam is van een dennensoort, ik zal proberen een foto te plaatsen.

Persoonlijk zou ik er Danish oil op smeren maar ik weet niet of dit raadzaam is omdat het hout nog niet droog is.
Graag jullie mening.

Peter.
eerst laten drogen inderdaad en liefst uit de zon anders gaat het drogen te snel en trekt het hout krom. Als het hout droog is dan pas kan de olie er goed intrekken
 
  • Leuk
Waarderingen: Roestige Spijker

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.