Weer problemen met lakken van MDF

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.266
957
Ulvenhout
Bij het lakken van een eerder gemaakte kast had ik het probleem dat de vezels van de MDF omhoog kwamen te staan. Dat is uiteindelijk goed gekomen en ik ben tevreden met het resultaat: Dressoir in MDF en kersenfineer

Nu ben ik bezig met het lakken van de fronten voor een keukenblok en heb ik een ander probleem. Na het rollen krijg ik meteen allemaal kleine belletjes op de lak. Die trekken voor een gedeelte wel weg bij het drogen, maar het resultaat is bedroevend. Ik dacht dat het aan de roller kon liggen (microvezel roller van de action) maar met een duurdere van Anza is het resultaat net zo slecht. De verfspeciaalzaak zegt dat het komt omdat ik na het schoonmaken met St Marc niet goed heb nagespoeld met water, maar ik betwijfel of dat het probleem is.
Het rare is alleen dat wanneer ik eerst de verf goed opbreng met een roller, dan komen dus al die bubbels, en daarna nastrijk met een kwast die bubbels niet meer terugkomen. Als er een vervuiling zou zitten dan zou dat toch ook nog gaan bubbelen? Nu is het met nastrijken met een kwast redelijk strak geworden, maar niet zo mooi als met een roller.

Ik heb geen idee waar het aan zou kunnen liggen. De verf misschien? Ik heb vaker MDF geschilderd en heb dit nog nooit meegemaakt.

MDF: V313 van de houthandel
Grondverf: Action multiprimer (gebruik ik veel vaker zonder problemen)
Aflak: Wijzonol matlak waterbasis (gebruik ik ook vaker)

Net na het lakken:

20240816_163932.jpg

20240816_163939.jpg

Na het drogen. Het voelt dan ook ontzettend hobbelig aan:

20240817_075336.jpg

20240817_075348.jpg

Nastrijken met een kwast, dan voelt het helemaal glad maar blijf je toch de aanzetten zien. Vandaar dat ik liever met een roller werk:

20240817_075418.jpg
 

jorisvh

Post veel
roller met te lange vacht? ik gebruik voor lak viltrollers, ‘kort geschoren’.

MDF, verf of omgeving te warm waardoor de verf te snel droogt?

dat schoonmaken met StMarc is om te ontvetten, vermoed ik. bij nieuw materiaal lijkt onstoffen mij voldoende en ontvetten niet nodig. daar komt wellicht water bij en daar houdt MDF, ook V313, niet zo van.
ik schuur, stofzuig en ga er, enkel voor de laatste laag, met een kleefdoek (tack rag) over. als ik die niet bij de hand heb evt met een zèèr licht bevochtigd microvezeldoekje.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.266
957
Ulvenhout
De verf was prima op temperatuur en zeker niet dik.
De roller van de Action was een kortharige viltroller, ik schreef microvezel maar dat klopt niet. De Anza 'super felt' roller die ik van de vakman heb meegekregen had 8mm lange vacht en vond ik meteen al veel te dik.
De temperatuur in de schuur was prima, we hebben daar een airco en het was een comfortabele 22 graden en niet te vochtig. Bij de 2e keer lakken was de airco uit dus dat is an sich ook niet het probleem.

Vòòr het aanbrengen van de grondverf heb ik niet ontvet, dat doe ik eigenlijk nooit, zeker omdat ik ook weet dat MDF daar niet goed tegen kan. Alleen nadat ik merkte dat het ging bobbelen heb ik het na de eerste laag aflak ontvet. Maar ook dat maakte geen verschil.

Het enige dat ik kan bedenken is dat er iets in de lak zit waardoor ik dit effect krijg, of dat de MDF een besmetting heeft met het een of ander. Maar dan nog, waarom blijft het effect dan weg bij het nastrijken met een kwast???

Inmiddels ben ik bezig met het monteren van de fronten en het resultaat is aanvaardbaar. Zeker gezien het feit dat dit in de keuken komt die in de schuur staat en het voor sporadisch eigen gebruik is. Maar ik zou er graag achter komen wat de oorzaak is om het voor een andere keer uit te sluiten.

20240818_135038.jpg

20240818_135025.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.930
828
Enschede, Twente
De primer bobbelt niet? Als dat het geval is, lijkt mij het probleem te liggen bij een reactie tussen primer en lak. Misschien de primer niet lang genoeg laten drogen/uitharden? Niet tussengeschuurd?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.266
957
Ulvenhout
Nee de grondlak was niet zo bobbelig. Daarna zag je alleen dat de vezels van het MDF wat omhoog kwamen zoals gebruikelijk is. Die zijn weer mooi vlakgeschuurd.
Grondverf heeft zo'n 24 uur gedroogd terwijl je na 6uur al opnieuw zou mogen schilderen.

Ik denk dat ik er niet meer achter kom. Volgende keer toch eens een ander merk aflak proberen.
Voor het lakken van de trap heb ik dezelfde grondverf gebruikt, dezelfde viltrollers maar zijdeglans lak van SPS. Daar geen enkel probleem mee gehad.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.333
2.876
Gaanderen
Ik weet dat de verfwinkels een "lange" vachtroller adviseren. Ik krijg daar geen goed resultaat mee. Ik neem de normale lengte. Je aflak is van een goede kwaliteit. Deze vloeit prima. Ik zou eens een andere goede kwaliteit lakroller proberen. Wel met korte vezels. Dit probleem ligt in ieder geval niet aan de schilder.
Toch wil ik de multiprimer niet uitsluiten. Ik heb deze twee weken geleden voor buiten gebruikt. Er stond op verdunnen met terpentine. Dus ik de kwast nadat ik klaar was de kwast in de terpentine gezet om deze de volgende dag te gebruiken. De volgende dag zat er een soort kauwgom tussen de haren. Deze kreeg ik er met enige moeite uit. Misschien is de samenstelling van de multiprimers veranderd?
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Heb even bij mij (en op internet) nagekeken, de rollers van Anza die ik heb hebben een poollengte van 5 mm. Ik denk dat het probleem een combinatie is van teveel opbrengen met toch snelle uitharding waardoor de lak niet meer helemaal strak vloeit.

Overigens: mooie keuken geworden.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
952
504
Noord-Veluwe
3 Dingen die misschien helpen:

- MDF is vaak voorzien van een waslaag. Zelf merk ik dat mijn verfresultaten beter zijn als ik die eerst verwijder. Je hebt daar speciale lapjes voor, maar ik gebruik tegenwoordig gewoon ontvetter van Den Braven (op de pot staat Degreasing Cleaner). Dit voorkomt het uiterlijk van een sinaasappelschil dat ik op je foto's denk te zien. Dat ziet er precies hetzelfde uit als je ergens nog resten van siliconen onder je verf hebt zitten (niet dat ik denk dat er in dit geval sprake is van siliconen, maar mogelijk heb je daarbij al eens zo'n oppervlak gezien en kun je het zo herkennen).

- Daarnaast dien je de juiste typen rollers te gebruiken. Maar het lijkt erop dat je daar al genoeg advies over hebt gehad. Wat ik daar echter niet bij zag staan is het volgende: rol de laatste keer, voordat je de boel laat drogen, met wat dunnere verf/lak en rol vooral ook niet te snel! Als ik te snel heb gerold zie ik dat altijd terug in de vorm van mini-kratertjes (luchtbelletjes die ploffen, terwijl de verf in viscositeit al zo is toegenomen dat deze de boel niet meer dicht/egaal kan vloeien). En precies die kratertjes denk ik ook in je foto's te zien.

- Ga niet te lang door met rollen op dezelfde plek. Ook daardoor ga je verf die al te dik begint te worden verstoren en kan deze niet meer zo vervloeien dat de boel mooi egaal wordt.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
177
87
Utrecht
Heb je de verf al vaker gebruikt in de huidige weersomstandigheden? Het is behoorlijk vochtig en ook goed warm geweest. Deze uitdagingen komen vaker voor bij modelbouw verf en dergelijke.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.511
900
70
Veldhoven
Ik volg dit even. Heb dit soort ellende ook wel meegemaakt, met bijvoorbeeld buitenbeits (Sikkens Cetol Plus) op hardhouten rabatdelen van gevelbekleding.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.350
199
Gem. Winsum (Groningen)
In je openingsbericht schrijf je dat je als aflak Wijzonol gebruikt. Ik ben ondeskundig wat verven betreft maar heb vaker horen beweren dat wijzonol in combinatie met andere verven problemen kan geven,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.