We zoeken gebruikers van de Bridge City Jointmaker

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.113
3.331
Gaanderen
Ik heb een zwak voor mooi gereedschap. Vind de jointmaker pro een mooie machine, helaas heb ik er geen ruimte voor en nog wel duizend andere redenen :ROFLMAO:.
Bij een kennis heb ik er enkele keren mee mogen werken. Er is wel een leercurve want in het begin kost het de meeste van ons wel een zaagblad:cry:.
Van mijn kennis kreeg ik de vraag of ik meer mensen kende die er mee werken of een kloon hebben gebouwd.
Dan kunnen ervaringen en kennis worden uitgewisseld.
Nu vind ik het niet verstandig om hieronder te reageren in verband met diefstal.

Stuur me maar een PM dan zien we wel verder.

Voor iedereen die niet weet wat een Jointmaker is kijk hier

• Leuk
Waarderingen: dikketebbes

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.570
3.284
Voor dat geld verwacht je wel een automatische voeding. Dat geklungel met zo'n slingertje voelt wat knullig.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.113
3.331
Gaanderen
Ach chevy66 klungelen met je slingertje kan ook een bevrediging geven. Maar ik ben het met je eens, het ding is niet voor iedereen. Het is handgereedschap. Een nieuwe Ulmia is ook een heel stevig bedrag. Waarom verwacht je daar dan geen voeding bij. En ja, ik weet je kunt mazzel hebben met een tweedehands.
Laat iedereen doen wat hij fijn vindt. De een rijd in een Rolls de andere in een volkswagen. Je komt er allebei op bestemming aan. Ik begrijp dat ik jou niet mag verwelkomen als eigenaar van een Bridge City jointmaker.
Ik hoop dat niet iedereen die geen belangstelling heeft dat hier meld. Dat hoeft echt niet.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.570
3.284
Als ik werk voor zo'n tafeltje zou hebben, zou ik hem vermoedelijk zelf maken. Maar ik vind het voor een mooi gemaakt tafeltje in een hoger prijssegment, een gemis, dat je niet ook de zaaghoogte kan instellen . De heen en weer gaande beweging van de tafel kan je prima gebruiken om ook de zaag omhoog te laten bewegen, zodat je gewoon beide handen vrij hebt voor het heen en weer bewegen van de tafel. Ik vind dus dat het nog niet af is.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.142
586
Noord-Veluwe
Volgens mij heeft JSK-Koubou er tijdje terug een kloon van gemaakt. Schitterend apparaat, maar ik had er het geld niet voor over. Zal wel te krenterig zijn... :rolleyes:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.113
3.331
Gaanderen
Als ik werk voor zo'n tafeltje zou hebben, zou ik hem vermoedelijk zelf maken. Maar ik vind het voor een mooi gemaakt tafeltje in een hoger prijssegment, een gemis, dat je niet ook de zaaghoogte kan instellen . De heen en weer gaande beweging van de tafel kan je prima gebruiken om ook de zaag omhoog te laten bewegen, zodat je gewoon beide handen vrij hebt voor het heen en weer bewegen van de tafel. Ik vind dus dat het nog niet af is.
Dat zou een goede toevoeging zijn. Het probleem zijn de verschillen tussen de verschillende houtsoorten. Vuren van 2 cm kan je waarschijnlijk in een haal doorzagen. Ik had als test een stukje parket meegenomen dat gebruikt wordt om figuren in parket in te leggen. 5mm dik moest wel 40 keer zagen voor ik er doorkwam.
Zo zijn er wel meer zaken die andere misschien opgelost hebben vandaar de oproep.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.113
3.331
Gaanderen
Volgens mij heeft JSK-Koubou er tijdje terug een kloon van gemaakt. Schitterend apparaat, maar ik had er het geld niet voor over. Zal wel te krenterig zijn... :rolleyes:
Heeft niks met krenterig te maken. Ik kan ook wel een altendorfer betalen, maar ik heb er het geld niet voor over. Ik heb er geen werk voor en geen ruimte voor.

• Leuk
Waarderingen: hdv

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.570
3.284
Dat voedingsprobleem hadden ze een paar honderd jaar geleden al opgelost bij de houtzaagmolens. Zo iets zou ik dus ook bij zo'n luxe stuk gereedschap verwachten. Ik heb geen problemen met duur gereedschap, als het goed en mooi gemaakt is. Ik zou ook geen schaaf van 100 euro kopen, maar ik kan prima begrijpen, dat iemand anders een veelvoud aan een mooie schaaf uitgeeft. Maar bij zo'n dure schaaf heb ik wel de verwachting dat hij vlak en haaks is en op het wetten van de beitel na gebruiksklaar .

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
693
243
Middelburg
zoveel mensen zoveel wensen de één geeft zijn geld uit aan een oude verroest gatensteker om hem daarna op te knappen, de ander gaat voor iets meer voor een modern ding, het is maar net, waar je blij van wordt. Volgens mij is er weinig over geschreven over deze Jointmaker, en ik zou best graag wat meer van willen weten,....dus...................

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
418
92
Beverwijk. Noord Holland
In het verleden heb ik een (very) poorman versie gemaakt.
Met betere onderdelen zoals lagers en geleiders is het wel mogelijk om er zelf een te makem.
Probleem blijft het kantelmechaniek en het vinden van de tandwielen.

• Leuk

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
693
243
Middelburg
Met betere onderdelen zoals lagers en geleiders is het wel mogelijk om er zelf een te makem.

Ja ik had je creatie al eerder gespot moedige poging by the way,.......Finetools van Dieter Schmid verkoopt op zijn website geleiders en lagers die ook geschikt zijn voor vlakfrezen van hout, ook prima toepasbaar voor dit doel,......... volgens mij heeft JSK kabouter dezelfde lagers gebruikt die te zien valt in zijn filmpje

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.113
3.331
Gaanderen
Heren ik heb dit topic gestart omdat mijn kennis dit hier niet durft in verband met commentaren. Ik had wel verwacht dat er reacties komen in de trant zoals ze hierboven staan. Ik kan daar best tegen en soms doe ik ook wel hetzelfde bij topics van een ander.
In dit geval vind ik het wel jammer dat er (nog) geen reactie is gekomen. Niet iedereen zit de hele dag online.
Ik heb toch ook een vermoeden dat enkele niet reageren, omdat ze zich niet op hun gemak voelen om te reageren vanwege sommige reacties.
Misschien moet ik zo'n ding gewoon kopen en dan zelf aan de gang gaan. Helaas heb ik geen ruimte.

• Leuk
Waarderingen: H@ns en 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
693
243
Middelburg
Ah, hier is het filmpje van JSK-Koubou met de cloon van de Jointmaker. Moest even zoeken.

Zomaar een kleine aanvulling maar als je al de onderdelen bij elkaar optelt die JSK Kabou gebruikt in zijn filmpje dan ben je al aardig op weg wat een halve BC kost, denk niet dat iedereen beschikt over een metaaldraaibank en dan is het nog de vraag werkt dit naar behoren, het ziet er allemaal prachtig uit maar werkt het ook????

• Leuk

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.895
907
Enschede
ingoogni.nl
Kende het ding niet. Wel een mooie oplossing.

Ik heb er al vaak over nagedacht of het zinvol zou zijn een "gewone" verstkzaag te bouwen met de assen en lagerblokken die ze hier gebruiken en er dan een heel stijf zaagblad in te hangen.

Het probleem blijft dubbelverstek, of eigenlijk meerdere vrijheidsgraden. Dat maakt de constructie zwakker en dus minder accuraat. Door het hout in plaats van de zaag te laten bewegen los je dat op.

De vraag is, hoe vaak heb je dubbel verstek nodig en een tweede bewerking met een schaaf kan in een deel van de gevallen de oplossing zijn.

Een andere optie zou zijn om een "verstekzaag" te maken die alleen maar haaks kan zagen en verder niets. Dan is het een kwestie geworden van hoe je het hout orienteerd ten opzichte van het zaag blad.

Oh, de prijs, ach, de grote Ulmia is maar 104.- goedkoper.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.