We worden ambitieus....of: als je 't niet probeert weet je 't niet. Oefening piron/finial

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb nu vakantie en ben dus wat (hyper)actief in de werkplaats achter de draaibank:p.... Het oefenwerkstuk van collega Aeolos inspireerde om de vlakke beitel ook maar eens ter hand te nemen. Eerst met tolletjes aan de gang gegaan: om die lang, dun en lekker te krijgen moet je echt je best wel doen;). En toen kwam ik iets tegen op YouTube van diverse mensen (Mike Waldt/Cindy Drozda/etc.) en vond ik dat ik dat ook maar eens moest proberen - LOL.
IMG_0719.jpg
Ik had nog wat restjes liggen van de poten van m'n kruk. Met platte beitel en detailguts was dit het resultaat. Voor een eerste keer ging dat best wel aardig. En toen werden we ietsie ambitieus:): iets van een bolletje er onder op een voetje.....niet recht toe recht an natuurlijk.
Viola:
IMG_0721.jpg
Work in progress: het bolletje is niet rond maar ovaal, beetje een plat gedrukte bal. Op de hartlijn de centerpuntjes aanebracht voor de volgende stap. Voetje en piron zijn beide met een pennetje van rond 20 mm in het lijf gezet. De piron/finial heeft net onder de kop een diameter van 4 mm. De uitdaging is om hem dunner te krijgen. Daar gaan we verder op oefenen.
IMG_0320.jpg
Walla! Missie min of meer geslaagd. Het lijf is over 4 assen gedraaid (1 om 'm rond te maken, de andere 3 om de groeven er in te draaien).
Aandachtspunt voor de volgende: werkvolgorde, ofwel eerst denken, dan doen. Werkstuk is niet afgewerkt, ik twijfel nog waarmee en hoe.

Noot: ik heb de benaming piron gebruikt omdat ik die recent voorbij zag komen als Nederlands woord voor finial. Ik heb het niet gecontroleerd, ik hoor het graag als het niet juist is;)😇
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Dat is een mooi sierstuk geworden , zo voor de eerste keer . Ik zeg : sierstuk , want weet eigenlijk niet zo goed hoe je dit nu moet noemen . Persoonlijk had ik graag gezien dat het donkere hout op dezelfde wijze als het bovenstuk terug zou komen in de bol . Dus een stuk licht hout tussen 2 donkere delen met een lichte voet zoals nú . Maar ja , zoals je zelf al aangaf was het een probeersel met hout wat je nog had liggen . Nu nog mooi afwerken en je kunt de show stelen , thuis . :D
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dank u:giggle:, het ging hier puur om de vorm inderdaad. En het proces. En als het dan nog lukt ook, inspireert het om er verder mee te experimenteren met mooier hout.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Tof! Dit soort projectjes zijn een mooie manier om wat technieken te verfijnen en toch met een leuk resultaat te komen. Esthetisch vraag ik me af of het niet mooier zou zijn om de grootte van de verschillende bolletjes niet van beneden naar boven kleiner te laten worden ipv andersom.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Tof! Dit soort projectjes zijn een mooie manier om wat technieken te verfijnen en toch met een leuk resultaat te komen. Esthetisch vraag ik me af of het niet mooier zou zijn om de grootte van de verschillende bolletjes niet van beneden naar boven kleiner te laten worden ipv andersom.
Eens. Dat was een van die dingen die ik bedoelde met werkvolgorde: eerst denken dan doen. Deze finial was eigenlijk gemaakt zonder er van te voren over na te denken hoe de vorm zou moeten worden. Bij de volgende zal dat er zeker beter uitzien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.