Waterpas

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.041
3.005
Ik wil er een waterpas bij kopen, vooral voor vloer en tegelwerk. Dus glad blokprofiel met een goede libelle. Dat blijkt wat tegen te vallen. Wat ik in blokprofiel tegen kom is allemaal met te weinig wanddikte en of met een libelle die waardeloos is. Ik heb geen idee welk merk mijn oude is . Daar is de coating na een jaar of 30 wel af. Iemand een goede suggestie?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.953
2.205
Klein-Brabant, Vlaanderen
@chevy66
aan welke specs moet die voldoen ?
wat wil je er mee bereiken ?
hoe meer speelruimte het oog tov de zijstrepen krijgt, hoe minder ik een wp betrouw
ik heb de duurste stabila van 200 cm
die zou in principe geen krimp mogen geven
profiel met golving - dus geen rechthoek die zich in bochten kan wringen
voor 80 cm heb ik een rode - van nest(l)e denk ik
vermoed dat die geen koffiemachines verkopen
een waterpas controleer je op precicie door die 180° te draaien
moet dan hetzelfde beeld geven
en een laserlijner ?

vanuit de andere hoek bekeken
als je van een chape vertrekt, heb je het recht om er van uit te gaan dat die waterpas gelegd is
tegellijm er op, tegels, en gelijk kloppen met de rubberhamer !
egalisatie is ten laste van de (lastige ?) klant
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.041
3.005
Een sola AZB lijkt inderdaad het gezochte model te zijn. Als je weet hoe het heet, zoekt het veel makkelijker. Een vergelijkbare waterpas met een wat vriendelijker prijskaartje zou leuk zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.953
2.205
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een sola AZB lijkt inderdaad het gezochte model te zijn. Als je weet hoe het heet, zoekt het veel makkelijker. Een vergelijkbare waterpas met een wat vriendelijker prijskaartje zou leuk zijn.
ik heb de sola's enkel voor rolmeters
een forumlid heeft mij een paar jaren geleden in die richting gewezen
voor de rolmeters zijn er klasses van nauwkeurigheid
hun waterpassers ?
prijzen ken ik niet
voor een vloer bepaal je zelf de nauwkeurigheid
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.041
3.005
Profielen met golvingen zijn niet makkelijk schoon te maken. Ik vertrek niet van de chape, ik moet die regelmatig zelf leggen en dan de tegels er in kloppen. In de sola link van jan kom ik geen AH model tegen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.041
3.005
Ik heb van de AZ een magnetische voor metaal plaatsen. Maar voor lijm en vloerwerk gebruik ik een waterpas met een gladde buitenkant, zodat je hem schoon kan steken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.953
2.205
Klein-Brabant, Vlaanderen
de golvingen van die stabila zitten aan de zijkant
onderkant is volledig vlak
ik ga er van uit dat je de wp niet in de lijm duwt, maar pas na het leggen van de tegels gebruikt
om gelijk te kloppen
strikt genomen heb je dan voldoende aan een reilat
in principe dien je van een vlakken ondergrond te vertrekken
daarop je lijm + tegels
een vlakke ondergrond maak ik met egalisatiemortel
een wp heeft een héél beperkte breedte
als het er echt op aan komt om de tegels in hetzelfde horizontale vlak te krijgen, gebruik ik een vlakke mpx-plaat
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.041
3.005
Ik zie dat stabila een vergelijkbaar model maakt. Dat ook nog iets vriendelijker geprijsd is dan de sola. Maar ik weet niet hoe dik het profiel is.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
872
220
Ik heb van de AZ een magnetische voor metaal plaatsen. Maar voor lijm en vloerwerk gebruik ik een waterpas met een gladde buitenkant,
Nog eens gekeken, ik heb een AZH4, die is wel glad rondom.
Komt wel met stelvoetjesc, maar die kun je er af schroeven
 

Bijlagen

  • IMG_2495.jpeg
    IMG_2495.jpeg
    75 KB · Weergaven: 18

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.041
3.005
Als je die voetjes er uit schroeft, dan heb je aan beide zijden 2 gaatjes. Daar loopt met schoonmaken water in. En met vloeren smeren cement. Hoewel het profiel van die AZH4 wat zwaarder is, denk ik dat de AZB beter bij mijn wensen past.
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
252
137
‘s-Hertogenbosch
Als je die voetjes er uit schroeft, dan heb je aan beide zijden 2 gaatjes. Daar loopt met schoonmaken water in. En met vloeren smeren cement. Hoewel het profiel van die AZH4 wat zwaarder is, denk ik dat de AZB beter bij mijn wensen past.
Buitenste 5 centimeter afzagen en doppen opnieuw erin slaan, ben je de gaatjes kwijt 🫣
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.041
3.005
Die 10cm kost 10 euro. Die einddoppen sla ik er altijd in tot ze gelijk zijn met het profiel. Met hoeken door waterpassen heb je anders altijd wat afwijking, doordat die einddoppen vrij ver uit steken en taps zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.