Wij zijn nog bezig met onze tafel, waar ik eerder een topic over heb geopend. We hebben hem inmiddels zo goed als kaal, en hebben hem tot korrel 180 opgeschuurd nu. De verf/beits(?) zat vrij diep in het hout, dus we hebben veel moeten schuren. Om de houtvezels ook mee te schuren heb ik hem telkens nat gemaakt met een doekje, en weer geschuurd. Nu heeft mijn vriendin de laatste ronde met korrel 180 geschuurd, en hem toen weer nat gemaakt, natter dan nodig was. Nu de tafel weer droog is lijkt er allemaal zwarte verf/beits uit het hout getrokken naar het oppervlakje, vooral op de kopse kanten. Erg lelijk.
Wat voor verf/beits/finish was hier vermoedelijk gebruikt? En kunnen we hier wat aan doen behalve weer afschuren?
We willen hem afwerken met Rubio Monocoat pure, hopelijk doet dat niets met de nog aanwezige verf/beits. Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?
En als laatste vraag: hoe kunnen we de tafel zo goed mogelijk stofvrij maken? Ik wil hem stofzuigen, afblazen met perslucht en met een kleefdoekje afnemen. Ik zie dat ook wel mineral spirits worden gebruikt, wat zou ik hiervoor in Nederland kunnen krijgen? Dit moet natuurlijk niet weer de kleurstof uit de nerf trekken zoals nu met water is gebeurd.
Wat voor verf/beits/finish was hier vermoedelijk gebruikt? En kunnen we hier wat aan doen behalve weer afschuren?
We willen hem afwerken met Rubio Monocoat pure, hopelijk doet dat niets met de nog aanwezige verf/beits. Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?
En als laatste vraag: hoe kunnen we de tafel zo goed mogelijk stofvrij maken? Ik wil hem stofzuigen, afblazen met perslucht en met een kleefdoekje afnemen. Ik zie dat ook wel mineral spirits worden gebruikt, wat zou ik hiervoor in Nederland kunnen krijgen? Dit moet natuurlijk niet weer de kleurstof uit de nerf trekken zoals nu met water is gebeurd.