Water trekt verf uit hout

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
57
0
Wij zijn nog bezig met onze tafel, waar ik eerder een topic over heb geopend. We hebben hem inmiddels zo goed als kaal, en hebben hem tot korrel 180 opgeschuurd nu. De verf/beits(?) zat vrij diep in het hout, dus we hebben veel moeten schuren. Om de houtvezels ook mee te schuren heb ik hem telkens nat gemaakt met een doekje, en weer geschuurd. Nu heeft mijn vriendin de laatste ronde met korrel 180 geschuurd, en hem toen weer nat gemaakt, natter dan nodig was. Nu de tafel weer droog is lijkt er allemaal zwarte verf/beits uit het hout getrokken naar het oppervlakje, vooral op de kopse kanten. Erg lelijk.
Wat voor verf/beits/finish was hier vermoedelijk gebruikt? En kunnen we hier wat aan doen behalve weer afschuren?

We willen hem afwerken met Rubio Monocoat pure, hopelijk doet dat niets met de nog aanwezige verf/beits. Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?

En als laatste vraag: hoe kunnen we de tafel zo goed mogelijk stofvrij maken? Ik wil hem stofzuigen, afblazen met perslucht en met een kleefdoekje afnemen. Ik zie dat ook wel mineral spirits worden gebruikt, wat zou ik hiervoor in Nederland kunnen krijgen? Dit moet natuurlijk niet weer de kleurstof uit de nerf trekken zoals nu met water is gebeurd.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.627
971
70
Veldhoven
Kan het zijn dat je een verhoogd ijzergehalte in je gebruikte water hebt gehad…..🤔
Bij het drinkwaterproductieproces wordt bronwater belucht door het uit te sproeien. De aanwezige ijzer en mangaan binden zich aan de lucht en slaan neer. Het enige waarom er ijzer in het water kan zitten is als er leidingen in je buurt zijn gespoeld. Maar dan heb je ook bruin water, en dat gebruik je niet, neem ik aan.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
57
0
Nee gewoon helder kraanwater. Maar de tafel was zwart geverfd/gebeitst, en het is exact hetzelfde zwart wat weer zichtbaar wordt na natmaken. Hwt komt zeker niwt uit het kraanwater.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.131
Gaanderen
Mijn verklaring zou zijn dat ee na het schuren stof in de poriën zit. Dan lijkt het schoon. Bij het afnemen met water is het laatste beetje stof verwijderd. Nu zie je de laatste verfresten weer.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
820
325
RegioRotterdam
Als er nog kleurstof in het hout zit en je schuur- of spoelmiddel trekt het eruit, wees blij. Voor het zelfde geld doet je monocoat dat ook en dan kun je dat eraf gaan schuren.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
920
231
hoe kunnen we de tafel zo goed mogelijk stofvrij maken? Ik wil hem stofzuigen, afblazen met perslucht en met een kleefdoekje afnemen
Met een kleefdoek gaat dat prima.
En vervolgens stofvrij houden, dat is vaak lastiger. Wanneer de ruimte zelf stoffig is en je gaat dingen verplaatsen of het waait door, krijg je er toch weer stof op. Zelfde voor je kleren.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.