Wat voor uitholbeitel?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Nee hoor, het is wellicht een wat ouder model. Maar op de laatste foto’s ligt er ook een meetlintje naast: dit is echt de ‘volwassen’ versie….miniatuur werk met deze beitel wordt wel een dingetje:unsure:….handvat van 43 cm en het beitelijzer van 39 cm lengte.
Beslist niet dit is de mini. Ik heb hem net nagemeten. Dit is de kleine. Verder dan 15-18 diep wordt moeilijk.
De as is zo rond de 10 mm en die gaat dan veel buigen en klapperen.
Wil je heb kopen het is een prima ding als je de begrenzer hebt afgesteld: vraag om uitleg
Neem met betreft de prijs in ogenschouw dat er bijna geen mesjes meer voor te krijg zijn.

De grote heeft een veel dikkere as.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Ik was uitgegaan van deze uitleg door de baas zelf:
De mini die hij laat zien heeft daar de bolkopschroeven die je ook op de marktplaats foto's ziet. De standaard tool heb ik alleen met cilinderkop boutjes gezien. Zo schattend van de foto's met meetlint is de steel ook eerder de 1/2" die Munro noemt als kenmerk van de mini dan de 5/8" die hij noemt voor de standaard versie.
Misschien zijn ze in verschillende lengten gemaakt. Hoe het ook zij. De verkoper heeft het nu over een 'Munro tool'. Wij zijn er niet samen uitgekomen.
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Beslist niet dit is de mini. Ik heb hem net nagemeten. Dit is de kleine. Verder dan 15-18 diep wordt moeilijk.
De as is zo rond de 10 mm en die gaat dan veel buigen en klapperen.
Wil je heb kopen het is een prima ding als je de begrenzer hebt afgesteld: vraag om uitleg
Neem met betreft de prijs in ogenschouw dat er bijna geen mesjes meer voor te krijg zijn.

De grote heeft een veel dikkere as.
Weer wat geleerd vandaag.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
De steel van de mini zou 12.7 mm (1/2") zijn.
Ik had met beperkte verkrijgbaarheid van die mesjes (en andere onderdelen) al rekening gehouden in mijn bod. Dat was een van de redenen dat we er niet uit zijn gekomen.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
15-18cm diep vind ik al erg diep voor een as van 10mm
Ik ben tot 20 cm gekomen. Vraag niet hoe in warrig eiken. Wel lang geleden toen mijn draaikunsten nog in het begin stadium waren. Ik moet langer schuren dan draaien.
Ik raad het ook niet aan om zo diep te gaan.
Meet morgen de as wel even na.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.