Wat voor tang is dit?

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.912
619
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb deze tang in een kringloop gevonden.
Waarvoor zou het gebruikt zijn? Schoenmaker? Meubelbekleder? Hoefsmid?

Het is een combinatie tussen een klauwhamer en een conbinatietang.

Bijlagen

• 20250505_141731.jpg
    20250505_141731.jpg
    171,4 KB · Weergaven: 114
  • 20250505_141725.jpg
    20250505_141725.jpg
    125,1 KB · Weergaven: 116
Laatst bewerkt:

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
672
375
‘s-Hertogenbosch
Geen idee, ik ken deze tang niet. Misschien voor prikkeldraad met krammen?
Helemaal mee eens , heb er ooit één gekregen van een hovenier…., je kunt er krammen mee uittrekken aan de voorkant zit een klein bekje , krammen mee inslaan, draad mee knippen en als je een oogje in de draad maakt kun je zelfs spannen met de pin. Die van jou heeft zelfs een apart knipgedeelte . Er zit zelfs een gedeelte aan waar je grip op iets ronds kunt hebben om in ( of uit ) te draaien.
Zogezegd een analoge multitool van vroeger die het vandaag ook nog doet 🤩

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    116,7 KB · Weergaven: 70
  • image.jpg
    image.jpg
    78 KB · Weergaven: 89
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.231
649
Noord-Veluwe
Volgens mij heeft @John1969 gelijk. De boer die zijn schapen af en toe op ons weiland liet grazen gebruikte iets dat hier best veel op leek om prikkeldraad knippen, vast te zetten en op te spannen als de oude draden kapot waren. Ook verbond hij er draden mee. Hij was er echt superhandig mee. Ook met scheren trouwens. Helaas zijn de schaapjes er niet meer. Dat missen we wel.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.782
1.061
Emst
Heb ik vroeger regelmatig gebruikt.
Palen krammen in slaan , draad strak trekken, draad knippen.
Kan je veel mee doen, is dus handig.
Hoe ze hem vroeger noemden weet ik niet.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
567
127
Er zijn vast vele varianten gemaakt voor verschillende werkzaamheden. Lijkt me wel meestal voor de afrastering
Ha net later. Afrastering is geen hobby maar komt hier wel vaak voor. Dus wel een handig stukje gereedschap. Ik heb een draadtang en hamer in de afrasterings emmer zitten.

En je kunt er ook nog de slechtlopende startmotor van de trekker mee loskloppen.:)

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
672
375
‘s-Hertogenbosch
Jammer, dat is voor mij qua interesses de minst interessante richting... 😅
Bij bol zeggen ze dat hij multifunctioneel inzetbaar is….. maar op dit moment niet leverbaar.
Dus zogezegd, je bent nu in het bezit gekomen van een uniek stuk multifunctioneel inzetbaar gereedschap wat niet meer leverbaar is 😂,
Ik denk dat het een ideaal stuk is om in de auto of caravan te hebben……

Een leidekkershamer is het zeker niet, die heeft nl 2 scherpe randen die gebruikt worden op een kap ijzer om de leien op maat te kappen. Verder heeft hij een spitse punt welke gebruikt wordt om de spijkergaatjes in de lei te tikken. De kop is zeer smal zodat je wel voorzichtig bent om de leinagels in te slaan …..
Dit is allemaal uit vroegere tijden toen ze nog niet knipten en slepen….

Groetjes John

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.896
3.484
Het lijkt meer op een huwelijk tussen een klauwhamer en een combinatietang. Een afrasteringstang eindigt in een punt, zodat je krammen kan trekken. De benen lijken niet even lang. Hoort dat zo, of mist er een stukje? Er kan bijvoorbeeld een schroevendraaier aan hebben gezeten. Multitools bestaan al lang.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.