Wat voor houtsoort is dit?

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Bij snoeiafval, wat nogal wat stormschade bevatte, kwam ik een leuk stammetje tegen van zo'n 12 cm dik onderaan. Het kernhout zag er mooi donker uit dus ik zet mijn zaag erin en zie een groenachtige kleur wat er wel heel interessant uitziet. Nu ken ik deze kleur van Gouden Regen. Ik heb vorig jaar een hele boom hiervan via marktplaats gescoord maar dit is heel wat anders. De schors is totaal anders (bij Gouden Regen is het vrij glad), het spinthout is veel lichter van kleur en het hout is zachter dan Gouden Regen. Foto 2 & 3 laten zien hoe het eruit ziet na verzagen en schuren. Nu kwam er meteen een gedachte in me op; fluweelboom? Qua hardheid zou dat kunnen en het kernhout van de fluweelboom kan ook groenachtig zijn. Echter is er iets wat mij doet twijfelen. Tussen het spinthout en het cambium zat een substantie wat ik beschrijf als hars. Vergelijkbaar met hars van een naaldboom. Nu is dit echt geen naaldhout. Acacia komt ook in me op, maar dat lijkt mij een houtsoort die veel harder moet zijn, terwijl dit zachter is. Wie kan uitsluitsel geven? Het is nog zeiknat en moet nog lang drogen. Net voor het groeiseizoen gaat dit nog wel even duren.
 

Bijlagen

  • image_67230465.JPG
    image_67230465.JPG
    79,2 KB · Weergaven: 51
  • image_67203329.JPG
    image_67203329.JPG
    75,4 KB · Weergaven: 46
  • image_67218177.JPG
    image_67218177.JPG
    95,5 KB · Weergaven: 43
  • image_50739969.JPG
    image_50739969.JPG
    269,8 KB · Weergaven: 42
  • image_50430977.JPG
    image_50430977.JPG
    200,6 KB · Weergaven: 53

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Wellicht is het een stammetje van een pruikenboom (Cotinus). De stammetjes die ik heb liggen hebben geel/groen kernhout en bevatten hars.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Wellicht is het een stammetje van een pruikenboom (Cotinus). De stammetjes die ik heb liggen hebben geel/groen kernhout en bevatten hars.
Dat kon hem wel eens zijn! Schors lijkt er sprekend op, in ieder meer dan moerbei of acacia. De paar hout voorbeelden die ik kon vinden komen ook erg in de buurt. Zit de hars onder de schors? Buiten het spinhout en niet in het kernhout?
 
Laatst bewerkt:

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Het hars lijkt enkel in of net onder de schors te zitten. Na droging van de stammetjes heb ik hier geen problemen mee gehad. Het hout is goed te bewerken en blijft de mooie gele kleur houden na afwerking :)(y) . Ik heb het zelf gebruikt voor penblanks.
De stammetjes die ik heb, zijn wel bijna allemaal gescheurd. Ik zou adviseren de stammetjes in de lengte door te zagen en de kopse kanten in te smeren met verdunde houtlijm.
 
  • Leuk
Waarderingen: hightree

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Het hars lijkt enkel in of net onder de schors te zitten. Na droging van de stammetjes heb ik hier geen problemen mee gehad. Het hout is goed te bewerken en blijft de mooie gele kleur houden na afwerking :)(y) . Ik heb het zelf gebruikt voor penblanks.
De stammetjes die ik heb, zijn wel bijna allemaal gescheurd. Ik zou adviseren de stammetjes in de lengte door te zagen en de kopse kanten in te smeren met verdunde houtlijm.
Bedankt Rene! Ik ben nu overtuigd, pruikenboom komt het meest overeen. Idd scheuren lijkt mij de grootste uitdaging met drogen. Ik zit nu in een slechte tijd, net een paar maanden voordat de temperaturen omhoog schieten. Liefste had ik het zo rond Oktober gehad zodat je een half jaar hebt om voor te drogen voordat het warmer wordt. Zo heb ik buxus redelijk goed scheurvrij kunnen drogen zonder eerst te verzagen.

Ik doe altijd de kopse kanten direct met houtlijm insmeren. Ik heb nu alleen de buitenkanten eraf gezaagd zodat het sneller droogt en minder ruimte in beslag neemt. Deze boom lijkt licht verwant aan de fluweelboom die een vergelijkbare houtkleur heeft. Ik had al het gevoel dat het een struikachtig sierboompje moest zijn maar had geen idee welk soort.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Graag gedaan, mooi dat je er uit bent :) .
Weet je al waar je het voor wilt gebruiken?

Succes met het drogen! Grt. Rene
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Graag gedaan, mooi dat je er uit bent :) .
Weet je al waar je het voor wilt gebruiken?

Succes met het drogen! Grt. Rene
Nog geen idee. Het meeste hout gebruik ik voor boemerangs maar dit soort zal niet het meest ideaal zijn qua sterkte. Maar ik ben aardig bezig met meerdere technieken van lijmverbindingen, joints en impregneren van hout met epoxy en olie onder vacuüm om zachter hout steviger te maken. Hieronder wat voorbeelden.
 

Bijlagen

  • P1050047.jpg
    P1050047.jpg
    249,6 KB · Weergaven: 16
  • Harold Hoogenboom EX4 (design Carlos Martini). Veneers are ash, cypra, zebrano, walnut, black ...jpg
    Harold Hoogenboom EX4 (design Carlos Martini). Veneers are ash, cypra, zebrano, walnut, black ...jpg
    76,4 KB · Weergaven: 16
  • P1050937.jpg
    P1050937.jpg
    320,6 KB · Weergaven: 16
  • P1060663.jpg
    P1060663.jpg
    109 KB · Weergaven: 15
  • 83718658_2616593861907556_496842787463888896_n.jpg
    83718658_2616593861907556_496842787463888896_n.jpg
    103,1 KB · Weergaven: 15
  • IMG-0243.JPG
    IMG-0243.JPG
    197,9 KB · Weergaven: 15

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Nog geen idee. Het meeste hout gebruik ik voor boemerangs maar dit soort zal niet het meest ideaal zijn qua sterkte. Maar ik ben aardig bezig met meerdere technieken van lijmverbindingen, joints en impregneren van hout met epoxy en olie onder vacuüm om zachter hout steviger te maken. Hieronder wat voorbeelden.
Dat zijn prachtige werkstukken!
Ik ben erg benieuwd naar je werkwijze. Wellicht een mooi excuus om nog een topic te openen :)
Grt. René
 
  • Leuk
Waarderingen: hightree

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
ben ook benieuwd en vooral naar de EX4 bouwwijze
Bedankt! De EX4 is een simpele half-hout verbinding om een kruis te maken. Gemaakt van 2.5 of 3mm Katalox hout verlijmd met epoxy lijm. De rest is 0.5/0.6mm houtfineer marquetry, met chirurgenmesje gesneden door het eerst met tape af te plakken om uitscheuren te voorkomen. Binnenste fineer is volgens mij essen wortel, daarna zebrano en dun randje moeraseik. Het bruine fineer weet ik even niet wat het is. Het geheel is daarna in de olie gezet. Danish of hardwax olie (weet ik even niet meer). Ik werk alles af met olie, vernissen ben ik mee gestopt.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Dat zijn prachtige werkstukken!
Ik ben erg benieuwd naar je werkwijze. Wellicht een mooi excuus om nog een topic te openen :)
Grt. René
Misschien wel een leuk idee, maar weet niet in hoeverre dit mensen interesseert daar niet iedereen van boemerangs houd. De vijfvleugel was het moeilijkste om te maken. Laat ik er maar een draadje van maken dan om te kijken wat mensen er van vinden :)
 
  • Leuk
Waarderingen: renekooijman

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.