wat voor houtsoort is dit?

Rt058

Actieve deelnemer
26 feb 2017
79
8
Leeuwarden
83CB0049-0E5D-4ED9-B32E-D7288D80FA93.jpeg

Vanmorgen bij de houthandel in Berlicum (Friesland) geweest om wat platen te halen.
Ik zag dat ze bij het resthout dit hadden liggen en vond het wel mooi.
Ik heb alleen geen idee wat voor houtsoort dit is.
Daar ben ik nog niet in thuis.

Weet iemand wat dit is?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik ga ook zeer zeker mee met wege.
Zie hier een fretboard van wenge.

59fcdd4bdbba2e4d4a132928f7fd82c6.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Makkelijk dat herkennen van hout😇 IK ben geen kenner maar eerst dacht ik aan wenge maar de foto van athanor doet me mijn mening wijzigen ik ga voor Basralocus
 

RR6

Nieuw lid
14 jun 2020
5
0
Mijn 1e gedachte was ook azobe met wenge als 2e optie. Vul een bak met water en leg het hout erin, als het drijft is het wenge (of stiekem toch iets anders) en als het op de bodem blijft liggen is het azobe
 

Rt058

Actieve deelnemer
26 feb 2017
79
8
Leeuwarden
Mijn 1e gedachte was ook azobe met wenge als 2e optie. Vul een bak met water en leg het hout erin, als het drijft is het wenge (of stiekem toch iets anders) en als het op de bodem blijft liggen is het azobe
Goeie tip RR6. Zal het eens proberen, maar het is nu nog lang. Daar heb ik geen bak voor
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Als je een houtsoort wil determineren haal je meer info uit het kopshout dan het langshout. Natuurlijk kan het bekijken van langshout voldoende zijn bij de bekendere en meer commerciële houtsoorten maar wanneer je het echt niet weet moet je de info gebruiken die het kopshout je geeft. Dat is de vingerafdruk van een houtsoort. Aantal cellen, afmeting van de cellen, aanwezigheid en vorm van het parenchym, houtstralen, enz... Een goede site om je houtstaal mee te vergelijken is deze: Inside Wood - Search the Inside Wood Database

Maak een zuiver kopshoutvlak, zoek en vergelijk met de foto's. Wanneer je alle onderdelen van het hout kent kan je gebruik maken van determinatietabellen. Wel opletten want als dit je echt interesseert is dit een bezigheid waar je je uren in kan verdiepen. :)

Ik denk zelf trouwens ook aan basralocus. Vergelijk maar met wengé op bovenstaande link. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.