Wat plantenbakjes

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik had nog zoveel pallethout over van het Zweedse hutje, en dat stond daar maar te staan in een oude bouwemmer. Vrouwlief consigneerde een extra plantenbak voor het keukenraam, dus bij de woorden 'kun jij dit maken' had ik de deuropener van de werkplaats reeds in mijn handen.

Ditmaal heb ik niet alleen een bende oud hout gerecycled, maar ook een bende roestige spijkers die van diezelfde pallets kwamen. Geeft een leuk effect. De olie was een restje grijze 'wood oil' die ik ooit eens in een stapel troep heb gekregen, kwam precies uit om er twee laagjes op te smeren.

20210713_133205.jpg

Maar vrouwlief is vandaag naar het tuincentrum getogen om het ding te vullen, en is veel te enthousiast geweest met de pinpas:

20210714_151148.jpg

Dus heb ik de restjes van de restjes aangesproken en nog gauw even een kistje in elkaar gemept.

20210714_151134.jpg

Uiteraard kon ik het niet laten om toch even alles netjes te vlakken, haaks te zagen en in de olie te zetten.
Geen idee wat voor sjiek pallethout dit is geweest, maar het is geen vuren of douglas - ik herken het totaal niet.
De vuren balkjes waren nog over van een oud bed dat we gesloopt hebben.

20210714_154443.jpg

Met de gekookte lijnolie erop toch een leuk effect. Deze is morgen droog en dan niet ik er een restje worteldoek in voor de plantjes erin gaan. En voor je het zegt: Ik weet dat je deze dingen bij Ikea voor 5 euro het stuk kant en klaar koopt :). Noem het kneuzig, maar ik wilde al heel lang een keer zo'n aardappelkistje bouwen en dit was het perfecte excuus.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het regent plantenbakken deze week. Mijn oma plaatse een verzoek om een bak voor een palm die te groot word voor de pot. Hoe groot moet het zijn? "Oh, doe maar 80x80x80" was het antwoord.

Nou heb ik een grote kofferbak, maar de helft daarvan is bench voor de hond. Het moet dus gedemonteerd mee en ter plaatse weer in elkaar, maar wel afgewerkt zijn. Ik heb dus een (grote) greep gedaan in mijn voorraad pallet balken ditmaal, en daar een aantal van geschaafd en op maat gezaagd. Ingewikkelde berekeningen vonden plaats, want met een buitenmaat van 80 rondom moeten de binnenbalken ook rekening houden met de dikte van de afwerking, die in dit geval een stapel oude vuren planken met een vrolijk gekleurd beitsje betreft. Die had ik nog over van een oude hoogslaper.

Eerst dus twee vierkantjes met staanders.

20210717_131103.jpg

Daar heb ik dan een kruis in gemaakt voor de rigiditeit. Niet dat de balken op zichzelf niet stevig waren, maar het moest straks bijna een kuub zand en een flinke palm huisvesten.

20210717_143929.jpg

20210717_160001.jpg

Ook hier weer 'structural support' toegevoegd. De vierkanten zitten nu nog 'aan elkaar' vast (dus de lange balken op de kopse kant van de korte geschroefd) maar dat verdwijnt straks. Ik schroef de zijdes individueel tegen de staanders, zodat ze als panelen uit elkaar kunnen.

20210717_221207.jpg

En zo staat het er nu bij. Je ziet gaten in de latten bij de staanders, daar doorheen kan ik de grote schroeven lossen die het paneel in kwestie aan de staanders verbind. Ik had dit kunnen verbergen maar dan moest ik deze latten ter plaatse tegen de bak timmeren en daar had ik geen zin in - ik wil het gewoon in situ kunnen schroeven en klaar. Bovendien blijft de bak nu demontabel voor latere verplaatsingen.

Ik had geen tijd meer om ook de bovenzijde af te maken, maar dat worden dus 4 latten verstek gezaagd en op de bovenkant van de panelen geschroefd. Op die manier komt het allemaal mooi uit en weer in elkaar straks. Ik ga het geheel heel lichtjes schuren met korrel 800 voor een 'weathered' look en dan afwerken met olie. Het worteldoek worden twee stroken van 3 bij 1 die ik kruislings in de bak 'hang' en, naast wat nietjes van binnen om alles op zijn plek te houden, onder de afdekrand vastklem.

Het zal een flinke palm mogen worden denk ik.




Oh, enne:

20210717_151927.jpg

De pieperoogst is binnen :cool:.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
netjes
nog wielen er onder om de palm in de winter beschut te kunnen plaatsen ?
Hm. Daar had ik nog niet over nagedacht. Kan wel, er is meer dan genoeg 'onderkant' om wielen te monteren, maar dan zie je die wel duidelijk zitten. Als ik me dat eerder had beseft had ik de wielen half verzonken :p.

- edit -

gevraagd aan de opdrachtgever: De palm in kwestie is wintervast.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als ik me dat eerder had beseft had ik de wielen half verzonken
je kan er nog altijd wielen onderzetten & een al dan niet inspringende boord onder de bak plaatsen
gevraagd aan de opdrachtgever: De palm in kwestie is wintervast.
de plaats waar die staat, kan op zich reeds voor beschutting zorgen
koudegevoelige planten die op hun plaats blijven, omwikkelt men in de winter
buiten beschutten kan er nog een andere reden zijn waarom de palm ooit verplaatst zou moeten worden
ik zou vanuit dat oogpunt de vraag nog eens aan de opdrachtgeefster stellen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.