Wat klussen niet allemaal met een mens kan doen...

Jors Troelie

Nieuw lid
6 sep 2022
5
10
Temse, België
Hoewel ik al een hele tijd allerlei onderwerken op dit forum lees en volg, heb ik nog nooit eerder iets gepost. Dit leek me wel het goede moment.


Na een doorgedreven verbouwing aan het huis van mijn ouders en de volledige afwerking van mijn eigen nieuwbouwhuis had ik even genoeg van het klussen. Ik stortte me vooral op mijn "echte" werk en mijn gezin. Nou ja; steeds meer het echte werk…
Tot ik in een burn-out terechtkwam…
Compleet uitgeput (mentaal én fysiek) stortte ik in elkaar.

Maar dankzij de hulp van mijn gezin (en ook mijn psycholoog natuurlijk) ben ik ondertussen (na meer dan een jaar!) terug deeltijds aan het werk.
Tijdens mijn arbeidsongeschiktheid kreeg ik het advies om een (oude?) hobby terug op te rakelen om mijn geest en lichaam aan het werk te zetten met een activiteit die me energie geeft.
Je raadt het al: ik ben terug aan het klussen gegaan!

Dit gaf me een positief gevoel; ik kon op eigen tempo dingen maken die ik zelf kon kiezen en naar eigen smaak kon afwerken, en waar ik fier op kon zijn. Heel veel Internet-sites, YT-filmpjes en niet te vergeten jullie forum gaven me heel wat inspiratie. Niet enkel wat te bouwen meer vooral hoé het te bouwen. Ik had bijvoorbeeld nog nooit gehoord van een MFT-tafel, laat staat dat ik ooit een bovenfrees ondersteboven onder een tafel had zien hangen :)

Na mijn vroegere kluswerken had ik nog heel wat gereedschap (vooral groene Bosch). Denk aan klopboor, accu-klopboor, schuurmachine, decoupeerzaag, tafelzaag,… Daarnaast had ik ook nog een no-brand bovenfrees "uit de Aldi" die ik eigenlijk nog nooit had gebruikt. Ik kon dus wel al aan de slag.

Eerste klus was een monitorstandaard (voor het thuiskantoor) gemaakt uit scrapwood.
Dan wat opbergkasten voor in de garage…
Een "juwelenboom" voor de tienerdochter…
En tenslotte heb ik een oude eetkamertafel (mijn oude klustafel) verbouwd tot een waggelvrije MFT-werktafel met aanbouw-freestafel.
Volgende project is een crosscut-zaagslede voor op mijn Bosch-zaagtafel.
Ik heb de smaak helemaal te pakken!

Kortom: onbewust hebben jullie mij geholpen om terug op de rails te geraken.

Hopelijk kan deze post ook anderen inspireren om eens iets ineen te knutselen.

Groetjes!
JT.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Heey Jors!

Bekend verhaal, ik ben net weer een maand aan het werk na een jaar burnout. Bij mij kwam er na 3 maanden een baby bij :p

Fijn dat je weer aan het werk bent! Houtbewerken is (iig voor mij) een fijne hobby waar je fysiek bezig kunt zijn en kunt concentreren op wat je met je handen doet ipv aan het scherm hangen, helpt me goed om niet te veel met het werk in mijn hoofd te blijven hangen.
Blijf dit dan ook vooral aandacht geven!

Welkom op het forum en ik kijk uit naar de project foto’s!

Groet,
Wouter
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en Sebasel

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Waar is je gereedschapstopic gebleven? :confused: Ik was net een reactie aan 't typen, toen ik de melding kreeg dat het topic niet meer bestaat.
 

Jors Troelie

Nieuw lid
6 sep 2022
5
10
Temse, België
Waar is je gereedschapstopic gebleven? :confused: Ik was net een reactie aan 't typen, toen ik de melding kreeg dat het topic niet meer bestaat.
Ik kijk het even na...

Edit: topic bestaat nog, maar nadat ik zelf een reactie had toegevoegd verschijnt (althans bij mij...) de volgende melding:
" In afwachting van goedkeuring voordat deze openbaar wordt weergegeven."

Ik neem aan dat de mod mijn reactie eerst wil doornemen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.