Wat is mis met mijn afzfuiging?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.577
742
Enschede
ingoogni.nl
Gewoon, in't algemeen, ik zie heel vaak slangen aan machines? Waarom niet vast monteren en een bordes achter de machine en over de buizen, op de grond, heen. Als er een paar machine in lijn voor een muur staan kan je een lang bordes maken, zonder struikelpunten. Dan ook meteen lekker veel ruimte achter de machine laten.

Ik zou achter machines een loopruimte van 1.2m willen hebben. Dat heb ik m'n keuken gedaan, 1.2m tussen aanrecht een eiland. In m'n werkplaats, werkbank midden in en aan beide kanten 1.2m loopruimte. Dit laatste naar aanleiding van de zaagmachinefoto, of is dit een tijdelijke test opstelling?

Succes met je onderneming!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Een stuk slang tussen je machine en het afzuigsysteem is vaak nodig. Denk aan een gecombineerde vlak en vandiktebank. of een spilfrees. Het helpt ook om resonanties te dempen. En het is makkelijk om meerdere machines die je minder vaak gebruikt, op een enkele afzuig aansluiting te gebruiken. Nodeloze ruimte achter je machines zijn dure meters. Ze gaan af van het vloeroppervlak waar je je geld moet verdienen. Met een losse slang kan je daar prima even stofzuigen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
416
Je gaat nu van een 125 mm aansluiting op de afzuiging, naar 125mm slang naar 150 mm buis. Je bent beter af als je de enkelvoudige 160mm aansluiting monteert ipv de 125+80mm, en van daaruit zo kort mogelijk aansluit op vaste 150 mm buizen. Dat, gecombineerd met de andere filter gaat volgens mij al voor een hele verbetering zorgen.

erge.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Dauberry123

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
839
207
Bij 3000 m3 per uur zou je snelheid in een enkele buis 150mm 47 m/s worden. En in 2 buizen 150 mm nog steeds 23 m/s.
Het geheel van te kleine diameters, lange lengtes, slangen en kleppen veroorzaakt veel weerstand. De ventilator in dit soort afzuigers ksn maar weinig (onder)druk leveren en doet dus veel minder dan gedacht.

Voor de korte termijn zou ik al die vlinderkleppen eruit halen, slangen ook zo veel als mogelijk er tussen uit en leidingen 150 mm tot zo dicht mogelijk bij de aansluitingen op de machine brengen met zo weinig mogelijk bochten.
Waar de 2 leidingen 150 mm bij elkaar komen met 250 mm naar je afzuiger.
Dan zuig je dus altijd op twee machines tegelijk af, ook wanneer je er maar 1 in gebruik hebt.
Wanneer je dan wat ruimer komt te zitten financieel kun je naar een professionelere afzuiginstallatie kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dauberry123

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Hallo allemaal!

Ik ben net verhuisd naar een nieuwe werkplaats en ben bezig met de installatie. Ik heb vandaag dit ventilatiesysteem geïnstalleerd en wat testen uitgevoerd om de sterkte te controleren. Helaas lijkt het niet sterk genoeg om 2 machines tegelijk af te zuigen, zoals de paneelzaag en de schaafmachine. Mijn leverancier vertelde me dat deze stofafzuigunit voldoende zou moeten zijn om beide tegelijk te bedekken, en het heeft een sterke motor die 3.000 m3 per uur zuigt, wat meer dan genoeg zou moeten zijn. Ik denk dat ik misschien wat fouten heb gemaakt met de leidingen, waardoor de luchtstroom is verminderd. Er zijn verschillende blaaspoorten en als ik bijvoorbeeld maar één poort open voor alleen de paneelzaag, lijkt de zuigkracht voldoende te zijn, maar als ik de poort ook open voor de schaafmachine, wordt de zuigkracht erg zwak. De diameter van de buizen die ik heb gebruikt is 150 mm Heb ik iets verkeerd gedaan met de buizen?

Alle adviezen zijn welkom!

Bedankt,
Deze af 22 is bedoeld om twee apparaten aan te sluiten met (korte) slang van 88 rep 120 mm; voor een vaste aansluiting gebruik je buis van min 160 en een zakleiding naar je apparaat; aansluiting aan je apparaat verjong je zo laat mogelijk van 160 naar gewenste maat. Verder raad ik je dringend aan om een microfilter te gebruiken.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
overweeg de afzuiger tussen de machines te zetten zodat je. minder buis nodig hebt, dat scheelt (enorm). In de handleiding van Felder kun je uit de grafiek de nominale luchtstroom halen bij de beoogde aansluit diameter en standaard lengte; Die zal beduidend minder zijn dan 3000 m3/uur om dat dat de volledig onbelaste luchtstroom is (niets aangesloten op de ventilator en soms zelfs bij 60Hz). NB ik heb de AF16 in gebruik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.