Wat is mis met mijn afzfuiging?

Dauberry123

Nieuw lid
26 sep 2024
8
0
Brussel
Hallo allemaal!

Ik ben net verhuisd naar een nieuwe werkplaats en ben bezig met de installatie. Ik heb vandaag dit ventilatiesysteem geïnstalleerd en wat testen uitgevoerd om de sterkte te controleren. Helaas lijkt het niet sterk genoeg om 2 machines tegelijk af te zuigen, zoals de paneelzaag en de schaafmachine. Mijn leverancier vertelde me dat deze stofafzuigunit voldoende zou moeten zijn om beide tegelijk te bedekken, en het heeft een sterke motor die 3.000 m3 per uur zuigt, wat meer dan genoeg zou moeten zijn. Ik denk dat ik misschien wat fouten heb gemaakt met de leidingen, waardoor de luchtstroom is verminderd. Er zijn verschillende blaaspoorten en als ik bijvoorbeeld maar één poort open voor alleen de paneelzaag, lijkt de zuigkracht voldoende te zijn, maar als ik de poort ook open voor de schaafmachine, wordt de zuigkracht erg zwak. De diameter van de buizen die ik heb gebruikt is 150 mm Heb ik iets verkeerd gedaan met de buizen?

Alle adviezen zijn welkom!

Bedankt,
 

Bijlagen

  • 20240925_195503.jpg
    20240925_195503.jpg
    90,1 KB · Weergaven: 58
  • 20240925_194951.jpg
    20240925_194951.jpg
    78,2 KB · Weergaven: 57
  • 20240925_194935.jpg
    20240925_194935.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 58
  • 20240925_194914.jpg
    20240925_194914.jpg
    61,2 KB · Weergaven: 57
  • 20240925_194908.jpg
    20240925_194908.jpg
    64,4 KB · Weergaven: 59

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.310
758
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb wel eens gelezen dat 1 meter slang qua weerstand overeenkomt met 10 meter buis, dus een vast apparaat zoals je afzuiger zelf aansluiten met zo op het oog 1,5 meter slang is niet verstandig.

Heeft je leverancier in het algemeen iets gezegd over 2 apparaten tegelijk, of ook samen met jouw leidingwerk (qua lengte en diameter) ? De buizen hebben een aanzienlijke lengte.
Je zou eigenlijk een diagram van Felder moeten vinden waarin het volume tegen de leidinglengte wordt afgezet.

Als laatste vraag ik me af waarom je voor een zak kiest en niet voor een fijnstoffilter, maar dat zou eerder voor meer dan minder zuigkracht moeten zorgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en Dauberry123

Dauberry123

Nieuw lid
26 sep 2024
8
0
Brussel
Mooie ruimte!
Moeten er 2 apparaten tegelijk afgezogen worden?
Dankjewel! Het is een oude fabriek van Douwe Egberts.

En ja, er zouden 2 machines tegelijk afgezogen moeten worden. De paneelzaag en de vlak/vandiktebank. Normaal zouden dit wel moeten kunnen met 3000m3 kracht van de afzuiging dacht ik
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
De aansluiting op je machine is geen 150 mm. Als ik het zo lees, zitten er een 80mm en een 125mm aansluiting op. Die moet je in jouw installatie vervangen door een 150 of 160mm aansluiting. En daar aan ook een zo kort mogelijke slang van die maat. En de ventilatie kleppen hebben geen plek in een houtmot afzuiging. Die zijn voor ventilatiekanalen en geven een veel te hoge weerstand bij hogere luchtsnelheden. Gewoon vervangen door schuifafsluiters voor houtmot afzuiging. En koop een filterpatroon voor je afzuiger in plaats van die zak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en Dauberry123

Houtboon

Nieuw lid
2 sep 2024
7
13
Heel
Mooie installatie zeg!
Ik ben geen expert maar mijn mening geef ik graag.
Voor HVLP systemen knijpt een flexibele buis best veel luchtstroom af, dus daar zou je nog wat kunnen winnen.
Wat mij verder opvalt is dat de airflow van de eerste blast gate niet de juiste kant op staat:
Het lijkt alsof de pijl juist richting de zaag of vlakbank gaat ipv er van af.
1727332507491.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
En je had net zo goed die hbm kunnen laten staan, die doet het vermoedelijk zelfs iets beter, omdat die aan de uitgaande kant 2 zakkenfilters heeft in plaats van een. Het opgegeven debiet is over het algemeen alleen de unit, zonder restricties zoals filters en aanzuigadapters.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.577
742
Enschede
ingoogni.nl
Naast wat anderen al aangeven, als je maar twee machines hoeft te bedienen met de stofafzuiging dan zou ik de inrichting heroverwegen. Machine, afzuiger, machine in een lijn zodat je een kortste weg overhoud en niet over de halve werkplaats heen hoeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dauberry123

Dauberry123

Nieuw lid
26 sep 2024
8
0
Brussel
De aansluiting op je machine is geen 150 mm. Als ik het zo lees, zitten er een 80mm en een 125mm aansluiting op. Die moet je in jouw installatie vervangen door een 150 of 160mm aansluiting. En daar aan ook een zo kort mogelijke slang van die maat. En de ventilatie kleppen hebben geen plek in een houtmot afzuiging. Die zijn voor ventilatiekanalen en geven een veel te hoge weerstand bij hogere luchtsnelheden. Gewoon vervangen door schuifafsluiters voor houtmot afzuiging. En koop een filterpatroon voor je afzuiger in plaats van die zak.
Bedankt voor uw feedback, ik zal de ventilatiekleppen vervangen voor schuifafsluiters en indd een filterpatroon bestellen in plaats van die zak. Hoe bedoel je de aansluiting vervangen met een 150mm? Bedoeld u de aansluiting aan de machine zelf veranderen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Ja, als je buizen en slangen 150mm zijn, heeft het niet veel nut om ze dan op een smoring in de ingang van je afzuiger aan te sluiten. Je wil een zo onbeperkt mogelijke luchtstroom hebben. Een centrifugaalcompressor heeft een beperkt gebied waarin hij optimaal werkt. Restricties in de inlaat zorgen er al snel voor dat hij veel minder debiet heeft.
 

Dauberry123

Nieuw lid
26 sep 2024
8
0
Brussel
En je had net zo goed die hbm kunnen laten staan, die doet het vermoedelijk zelfs iets beter, omdat die aan de uitgaande kant 2 zakkenfilters heeft in plaats van een. Het opgegeven debiet is over het algemeen alleen de unit, zonder restricties zoals filters en aanzuigadapters.
Had ik inderdaad misschien kunnen doen.. werd alleen gek van de zakken veranderen op die HBM, dat is wel een stuk makkelijker met die Felder. Misschien had ik die Felder toch niet moeten kopen dan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Als ik zie hoe groot en hoog de ruimte is, denk ik dat je als je er budget voor kan vinden, beter naar een echte afzuiging kan gaan kijken. Je hebt een professioneel machinepark in een grote hal, met een hobby afzuiging. Laat eens een offerte met berekening maken, van wat je echt nodig zou hebben om nu en in de toekomst enigszins stof vrij te kunnen werken. Dan kan je daar naar toe gaan werken.
 

Dauberry123

Nieuw lid
26 sep 2024
8
0
Brussel
Als ik zie hoe groot en hoog de ruimte is, denk ik dat je als je er budget voor kan vinden, beter naar een echte afzuiging kan gaan kijken. Je hebt een professioneel machinepark in een grote hal, met een hobby afzuiging. Laat eens een offerte met berekening maken, van wat je echt nodig zou hebben om nu en in de toekomst enigszins stof vrij te kunnen werken. Dan kan je daar naar toe gaan werken.
Bedankt voor jouw feedback. Je hebt helemaal gelijk. Het probleem is dat ik al veel heb moeten investeren dus er was geen budget meer voor een grote afzuigunit.. maar dit zou ik wel graag in de toekomst willen hebben. Ben momenteel 26 en nog niet zo heel lang bezig met mijn eigen bedrijf dus het moet stap voor stap gaan. Wat voor afzuiging zou je dan aanraden?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Om je een idee te geven, op de site van rando technic kan je bij de DM afzuigunits kijken. Ik denk dat je voor jullie ruimte en machinepark, moeten denken aan een Dm 250 of DM 300. En dan met een beter aangelegd buizenstelsel.
 

Dauberry123

Nieuw lid
26 sep 2024
8
0
Brussel
Ik heb wel eens gelezen dat 1 meter slang qua weerstand overeenkomt met 10 meter buis, dus een vast apparaat zoals je afzuiger zelf aansluiten met zo op het oog 1,5 meter slang is niet verstandig.

Heeft je leverancier in het algemeen iets gezegd over 2 apparaten tegelijk, of ook samen met jouw leidingwerk (qua lengte en diameter) ? De buizen hebben een aanzienlijke lengte.
Je zou eigenlijk een diagram van Felder moeten vinden waarin het volume tegen de leidinglengte wordt afgezet.

Als laatste vraag ik me af waarom je voor een zak kiest en niet voor een fijnstoffilter, maar dat zou eerder voor meer dan minder zuigkracht moeten zorgen.
Bedankt voor de info. Ik zal zien om de slangen zo veel mogelijk te beperken.

Ja, mijn leverancier had mij deze afzuigunit aangeraden omdat hij sterk genoeg zou zijn voor de paneelzaag en vlakbank tegelijkertijd. Ik zal kijken voor info bij Felder.

Ik zal ook een fijnstoffilter kopen in plaats van die zak. Die zak kwam standaard bij de machine en ze hadden geen machines staan op dat moment met een fijnstoffilter.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Zakken wisselen blijft een terug komende ergernis. Je kan voor nu ook gewoon allebei de afzuigers gebruiken die je al hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.