Wat is jullie mening? Is de CSC SYS 50 van Festool een goede zaagtafel om in te bouwen in een werkbank?

SamuelHelsen

Nieuw lid
21 okt 2024
10
0
Kontich
Zoals eerder gezegd ga ik een algemene werkbank maken waarin later een zaagtafel geïntegreerd moet worden. Om financiële redenen zal de zaagtafel pas later komen en moet de werkbank nu al worden gemaakt. Toch is het handig om al een idee te hebben van wat komen gaat, dus heb ik enige prospectie gedaan naar zaagtafels. Zo is het oog gevallen op de CSC SYS 50 van festool, vooral omdat het compact oogt, zowel in de hoogte, als in de breedte. IIk vroeg me echter af of je daar ook plaatmateriaal mee kan zagen. Ik ben een beginnend hobbyschrijnwerker, en heb nog maar weinig notie van welke vermogens een machine moet hebben voor het beoogde doel. Ik wil in de toekomst graag voorwerpen zoals kasten, meubels en binnendeuren maken. Komt dit toestel daarvoor in aanmerking denken jullie?

jorisvh

Post veel
dat lijkt me een vreemde keuze omdat je bij inbouw de voordelen (en dus ook de redenen waarom dat ding zo duur is) niet meer gaat benutten.

accu is zinloos en onhandig voor vaste inbouw.
de sys50 kan kleine stukken nauwkeurig zagen. als je die inbouwt om grotere stukken te zagen ga je zelf geleidingen moeten knutselen en hangt de nauwkeurigheid enkel daarvan af.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
462
212
Wetteren, Belgie
Ik denk dat het antwoord al duidelijk gegeven is in deze en een andere thread. Topic starter hoort het niet graag, maar bouwzagen zijn niet geschikt om hele platen te verwerken. Daarvoor koop je ofwel een heel grote zaag met roltafel of een invalzaag met enkele geleiders. Gezien de prijzen lijkt de eerste optie me eerder iets voor professionelen, terwijl de tweede optie ook haalbaar is voor de meeste hobbyisten.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.109
3.032
Als je zaag in een grote tafel opgenomen is, lijkt het me geen enkel probleem om daar hele platen op te zagen. Je hebt een knappe geleider nodig. Maar een metselprofiel en 2 lijmtangen werken daar prima voor. Je hebt alleen wat meer afstelwerk.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.559
436
Dordrecht
Maar dan nog is dit zaagje allesbehalve een voor de hand liggende keuze. Een veel goedkopere en krachtigere zaag is een betere optie. Dit is een zaagje voor plaatsen en detailwerk, niet voor groot materiaal.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.