Wat is dit voor hout

Patrick2001

Nieuw lid
20 mei 2020
4
0
Hallo,

Een half jaartje geleden is mijn opa, een fanatiek houtsnijwerker, overleden. Nu was ik afgelopen week op zijn knutselzolder om deze op te ruimen en kwam ik, naast linde, abachi en noem alles maar op de volgende stukken hout tegen die ik niet herken:


Iemand een idee wat dit kan zijn?

Groet Patrick
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik klik op de foto's en krijg een melding van een site met ibb.co en even later mail vanuit rusland met ibb.co verwijzing er in. Kun je me uitleggen wat hier aan de hand is?

Ik raad forummers aan niet op de foto's te klikken tot duidelijk is wat hier aan de hand is, dit voelt niet fijn.

jaap
 

Patrick2001

Nieuw lid
20 mei 2020
4
0
Jaap,

Dat is wel heel vreemd. Ik gebruik wel vaker imgbb om afbeeldingen op een forum te delen en je bent de eerste die er mails van krijgt. Zal ze vanavond ergens anders uploaden..

Edit: inmiddels link aangepast naar een we transfer board.

Groet Patrick
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dit is in ieder geval iets tropisch, erg donker met wit/geel spint.
Is het zwaar hout? Gezien de vorm zou je de dichtheid moeten kunnen berekenen.
Gezien het feit dat de kopse kanten in de was zitten, lijkt het hout waar ook vroeger al zeer zorgvuldig mee om gegaan werd.

Mogelijk ebbenhout? Dat is tegenwoordig érg kostbaar, dus het is de moeite waard om het goed uit te zoeken. Reken je trouwens niet direct rijk, volgens mij staat het op de lijst met houtsoorten die zonder certificaat van herkomst niet meer zonder meer verhandeld mogen worden (Cites)
 
Laatst bewerkt:

Patrick2001

Nieuw lid
20 mei 2020
4
0
Dit is in ieder geval iets tropisch, erg donker met wit/geel spint.
Is het zwaar hout? Gezien de vorm zou je de dichtheid moeten kunnen berekenen.
Gezien het feit dat de kopse kanten in de was zitten, lijkt het hout waar ook vroeger al zeer zorgvuldig mee om gegaan werd.

Mogelijk ebbenhout? Dat is tegenwoordig érg kostbaar, dus het is de moeite waard om het goed uit te zoeken. Reken je trouwens niet direct rijk, volgens mij staat het op de lijst met houtsoorten die zonder certificaat van herkomst niet meer zonder meer verhandeld mogen worden (Cites)

Ik heb er eentje gewogen en deze was 908 gram. De afmeting was 4,2 x 4,2 x 41 cm. Dan kom ik op een soortelijk gewicht van 1255 kg / m3 (als ik dit goed berekend heb).

Een certificaat van oorsprong heb ik inderdaad niet (mijn opa heeft wel een map met allerlei documenten van hout dus misschien dat hij daar in zit) dus verhandelen zal moeilijk worden (niet dat ik eigenlijk die intentie heb, misschien laat ik er wel iets moois van draaien als het hout hiervoor geschikt is), maar toch eens uit interesse: Wat is zoiets waard?
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Volgens mij is het ook Ebbenhout , dat zinkt in water dus soortelijk gewicht klopt wel .
Misschien kun je het gewicht vergelijken met ander hout van ongeveer dezelfde afmeting .
Ebben is wel erg gevoelig hout , gaat snel scheuren .

Willem
 

Patrick2001

Nieuw lid
20 mei 2020
4
0
Inmiddels weet ik voor 99% zeker dat het ebbenhout moet zijn. Ik heb een factuur van 2008 gevonden waarop deze afmetingen staan en hier staat bij ebbenhout. T was toen nog een stukje goedkoper als nu :eek: . Mocht iemand geïnteresseerd zijn om het voor een nette prijs over te nemen stuur maar een persoonlijk bericht. Zelf kan ik er niet zo veel mee en de prijs die mensen vragen om er bijvoorbeeld een pen van te maken vind ik het niet waard.

(ps als ik het niet mag aanbieden voor verkoop pas dit bericht dan maar aan).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.