Wat is de beste dikte voor een sjabloon?

Efvee

Post veel
9 jun 2021
780
310
RegioRotterdam
De sjabloonhuls van mijn bovenfrees steekt plm 7.5 mm onder de voetplaat uit. Ik neem aan dat er tussen de huls en het oppervlak van het materiaal ruimte over moet blijven om de spanen kwijt te raken. De frezen hebben geen 'schroef' die de spanen lost naar boven dus 8 mm dikte lijkt me te weinig voor het sjabloon. Welke dikte houden jullie meestal aan voor een sjabloon?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.162
921
Omgeving Leiden
Als je zonder kopieerhuls freest dan ligt je voetplaat gewoon op het materiaal. Dus extra ruimte voor spaanafvoer is niet nodig. Een stofafzuiging op je frees helpt wel.
8mm dikte voor je sjabloon lijkt me mooi, gebruik ik ook al steekt mijn kopieerhuls maar 5 mm uit.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.169
436
Je kan ook een freesje met een lager aan de bovenzijde of aan de onderzijde gebruiken in combinatie met een sjabloon
dan moet je sjabloon minimaal de dikte van je lager hebben.

als ik ze van hout maak neem ik meestal 10mm plaatmateriaal
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
780
310
RegioRotterdam
Als je zonder kopieerhuls freest dan ligt je voetplaat gewoon op het materiaal. Dus extra ruimte voor spaanafvoer is niet nodig.
Klopt maar als ik geen huls gebruik is de opening rond de frees veel groter. De huls die ik gebruik is inwendig 15 mm doorsnede. De opening zonder kopieerhuls heb ik niet gemeten maar is schat ik zo'n 60 mm. Helaas sluit de bajonet van de kopieerhuls de afzuiging goeddeels af. Ik denk dat er toch wat ruimte nodig is.
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Post veel
9 jun 2021
780
310
RegioRotterdam
Je kan ook een freesje met een lager aan de bovenzijde of aan de onderzijde gebruiken in combinatie met een sjabloon
dan moet je sjabloon minimaal de dikte van je lager hebben.

als ik ze van hout maak neem ik meestal 10mm plaatmateriaal
Sjabloon aan de onderkant leggen en frees met een lagertje gebruiken. Daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt voor de tip!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.