Wat gaat hier fout?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
IMG20220518203638.jpg
De plank zonder brandplek is precies 7 cm de anderen varieren tussen de 6.92 en 6.98 voor en achter zit er maximaal 0.05 mm verschil. Daar ben ik wel tevreden mee
Maar ik snap niet wat er met dit mdf mis ging. Ik merkte wel weerstand en bij die zonder brandplek niet. Aanvoersnelheid was flink en de plank stond wel iets bol.
De andere zijde hebben ook deze plekken maar wel minder.
 
J

j1eke

Guest
Ik zou het mdf verdenken.

Het lijkt er niet op dat het aan het zaagblad ligt, want je kunt er duidelijk ook netjes mee zagen. Als het bot of vies was dan zou dat niet kunnen (en had je dat zelf wel opgemerkt en de vraag niet gesteld waarschijnlijk). Tenzij het blad af en toe niet netjes z'n zaagsel kwijt kan.

Aan de afstelling van de zaag lijkt het ook niet te liggen als je precies parallel kunt zagen. Dat kan soms ook wel als het niet helemaal goed staat maar dan zou je nooit dat ene plankje zonder weerstand hebben kunnen zagen.

Ik zou denken dat de plaat wat scheluw is en dat hij af en toe anders vlak op de zaag komt te liggen en dan wat zijdelingse druk op het zaagblad zet. Het zou dan aan je manier van aanvoeren of het mdf zelf kunnen liggen of een combinatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Bekijk bijlage 119382
De plank zonder brandplek is precies 7 cm de anderen varieren tussen de 6.92 en 6.98 voor en achter zit er maximaal 0.05 mm verschil. Daar ben ik wel tevreden mee
Maar ik snap niet wat er met dit mdf mis ging. Ik merkte wel weerstand en bij die zonder brandplek niet. Aanvoersnelheid was flink en de plank stond wel iets bol.
De andere zijde hebben ook deze plekken maar wel minder.
Is het toevallig het laatste stuk wat je gezaagd hebt. Wellicht druk je op het laatst het mdf iets meer tegen de zaag aan en krijg je gewoon meer wrijving (laatste stuk is altijd lastig bij die lange stukken met korte geleiding/ondersteuning)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of andersom: was het MDF zonder brandplek de eerste? Zaagblad wordt (te) warm van MDF zagen en zet uit. De eerste komt er nog gewoon door (dan moet het blad nog opwarmen); elke volgende krijgt te maken met een dikker blad, en komt dus klem te zitten, zeker aan het eind van het proces. Dat zou ook verklaren waarom al die latten MET brandplekken smaller zijn. Zomaar een random thought....
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Nee het was de een na laatste. Bovendien dat het zaagblad na 70 cm mdf zagen al te warm is geloof ik niet.
Blad is van zeer goede kwaliteit. Dat het mdf klemt op die plek dat merkte ik duidelijk. Dit is trouwens een test voor het maken van een zijwand van een meubel. Deze wordt 7 cm dik en ik frees de kanten op 45 graden.
Ik denk dat frezen nauwkeuriger is dan zagen op mijn mafell.
Zelf denk ik dat ik het meer moet zoeken in dit stukje mdf. Was niet vlak. Ja waarom pakje dan niet een ander stuk? Ik was genoodzaakt om de boel een keer op te ruimen. Ik kon er bijna niet meer lopen. De resten die er nog lagen waren oud gebruikt en er zat aan de onderkant extra dikte (waterschade) Dit nieuw gehaalde stukje had ik bij het warme weer in de auto laten liggen. Dit lag op een pas gezaagde stam wilg. Ik ga wel een ander stukje halen en kijken of het probleem blijft. Wordt wel morgen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Als ik voel en hoor dat de boel vast gaat lopen, haal ik het materiaal terug en draai ik het om (dus van de andere kant opnieuw zagen) — als het vastlopen komt door spanning in het materiaal gaat dat dan meestal wel zonder problemen.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Wat ik denk dat misschien gebeurd is dus dat je stukken niet helemaal recht gezaagd zijn. Doordat het een beetje bol stond, en waarschijnlijk met de bolling naar boven, zaag je op een andere afstand als zaagblad en geleider niet 100% parallel staan. Gezien je het ergens door duwt kan dit dus gerust. Als het dit zou zijn moet je een minuscule afwijking kunnen vaststellen in breedte op verschillende plaatsen van het gezaagde.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Een afwijking van max 5 honderste op 80 cm noem ik recht en evenwijdig bij hout. En inderdaad staat de zaag nooit parallel aan de geleider. Dat is bij de mafell erika 85 niet mogelijk. Is door de leverancier technisch zo bepaald.
De breedte ga ik meten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Als ik voel en hoor dat de boel vast gaat lopen, haal ik het materiaal terug en draai ik het om (dus van de andere kant opnieuw zagen) — als het vastlopen komt door spanning in het materiaal gaat dat dan meestal wel zonder problemen.
Spanning in 18 mm mdf? ik dacht dat je daar bij mdf geen last van had, maar daar heb ik niet echt verstand van. Bij massief hout stop ik ook en draai het om. Hier gaf ik veel voeding, dus toen ik weerstand voelde was ik er ook weer doorheen.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Kan ook aan de stand van parallel geleider liggen of de manier van zagen. Waardoor het klemmen en daardoor brand lekken kan ontstaan. Of bijvoorbeeld de stand van rolwagen is niet goed. Niet aan het materiaal zelf. Maar als je een keer laat branden en je zaagt er nieuwe strook af dan gaat die plaat ook niet goed langs geleider waardoor het probleem repaterend werkt
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Afwijking is bij een plank 0.08 mm De rest blijft binnen de 0.05 mm. Wel is de afwijking op de plek van de brandplekken het grootst. IMG20220519200731.jpg
Hier zie je de planken aan een gesloten. Enkel lopen bol.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Kan ook aan de stand van parallel geleider liggen of de manier van zagen. Waardoor het klemmen en daardoor brand lekken kan ontstaan. Of bijvoorbeeld de stand van rolwagen is niet goed. Niet aan het materiaal zelf. Maar als je een keer laat branden en je zaagt er nieuwe strook af dan gaat die plaat ook niet goed langs geleider waardoor het probleem repaterend werkt
Er zit geen rolwagen op. Dat met dat branden en kopieeren is te begrijpen. Morgen zaag ik wel wat met een andere plaat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Iedereen bedankt voor de adviezen. Nieuw stuk mdf en in plaats van 7 cm 10 cm breed gezaagd. Geen brandplek. Dit stuk was wel vlak. Ik heb er een staander van gemaakt om een idee te krijgen of dit te breed of te smal zal worden voor de te maken kast.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Spanning in 18 mm mdf? ik dacht dat je daar bij mdf geen last van had, maar daar heb ik niet echt verstand van. Bij massief hout stop ik ook en draai het om. Hier gaf ik veel voeding, dus toen ik weerstand voelde was ik er ook weer doorheen.
Als het krom is door vocht of verkeerd bewaren, dan zit er ook bij mdf spanning op. Zeker als door vocht de boel een beetje opgezwollen is. Mdf is naar spul, vind ik - maar soms niet te vermijden omdat het eenmaal afgewerkt heel stabiel blijft, in tegenstelling tot zelfs (erg duur) Baltisch berken multiplex...
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.