Wat gaat het worden?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik ben begonnen met het gieten van "blanks" . Wat ik er van ga maken weet ik nog niet zeker. Een geheel zwart met alu honeycomb. En de andere gelijk maar dan met een beetje wit bij het zwart. Ik heb hier de epoxy meteen na het mixen van de componenten gegoten. Hoe dit gaat uit pakken zal ik na het draaien wel zien.
De mal op de foto gaat in de drukkamer voor een dag. Dit om te zorgen dat er geen luchtbellen te zien zijn. Ook leuk als mesheften.
IMG20220111160953.jpg

Word vervolgt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Vandaag begonnen op de draaibank. Valt erg tegen om het te draaien. Uiteindelijk beitel korrel 80 gepakt om er toch nog iets toonbaars van te maken. Dat in het begin er wat stukken afbraken had ik wel voorzien maar dat dit blijft doorgaan niet. Met de platte beitel op 2700 toeren ging het op zich wel maar er bleven stukjes uitbreken. Alles is nu gepolijst en wacht nu op de superlijm. Foto's volgen van het weekend.
Het aluminium heeft bijna een dag gezwommen in de aceton en 24 uur gedroogd. Daarna is er gegoten.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ja, nou, hoe zou ik het zeggen? @$*&%^$@#& :mad: Er valt geen eer aan te behalen. Het staafje wat ik wilde draaien is doormidden gebroken. Was nog niet eens zo dun een, 13mm. De epoxy hecht niet goed aan het honeycomb materiaal. Ik had al her en der gelezen dat dit aan het aluminium kan liggen. Een combinatie van de door mij gebruikte epoxy met het materiaal zou ook kunnen. Het viel me op dat bij het in vorm brengen met p 80 het materiaal flexibel werd. Toerental was een 700 toeren met net papier. Ik moet er eens goed over nadenken of ik het wiel opnieuw moet gaan uitvinden. Ik heb diverse beitels en gutsen geprobeerd op verschillende toeren maar de stukken vliegen eraf. Schrapen geeft ook geen beter resultaat. En om dit soort materiaal d.m.v schuren in model te brengen is niet mijn hobby.
 
Laatst bewerkt:
  • Verdrietig
Waarderingen: Nico Oosthoek

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Hier het vervolg. Maar ik snap er helemaal niets van. Ik moest een cadeau maken en dacht ik heb nog wat van dat epoxy met honingraat. Gewoon proberen met hetzelfde materiaal en lukt het niet dan gaat het weg. Nu nog wat dunner want dit wordt een 7 mm pen. Gedraaid in twee delen het eerste deel draaide probleemloos zonder uitbreken van stukjes. Het tweede deel gaf bij het draaien ook geen uitbreeksels. Echter bij schuren met p1200 vielen er een twee stukjes uit. Zelfde epoxy, gelijk gegoten en in het zelfde drukvat uitgehard. Honingraat is allemaal tegelijk schoongemaakt. Wat waren de verschillen? Bij deze alleen zwart als kleur gebruikt. En deze blank heeft veel langer gelegen voor ik hem gedraaid heb.
IMG20220514212342.jpg
IMG20220514212348.jpg
De reparatie met zwarte superlijm. dit spul droogt haast niet. Ik dacht dit met zuurstof te maken had. Maar dat weet ik niet meer. Morgen verder dan afwerken met superlijm. Anders word het alu dof.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
De ene epoxy is de andere niet. Er zijn veeeeeel verschillen. Max. dikte speelt een rol ivm warmte ontwikkeling tijdens uitharden. Verschil in goede doorharding ook, dat is misschien het verschil tussen jou eerste en tweede pen.

Ik werk bij een ijzergieterij, manusje van alles. In de modelmakerij gebruiken we verschillende soorten gietkunstoffen om modellen en kernen te repareren / wijzigen. De eigenschappen van de kunstoffen zijn erg verschillend.

Op de foto giet je in een 4 kant blok.

Wellicht is het handiger om in een pvc buis te gieten. Die buis insmeren met een lossingswas, anders lijmt die vast.
De buis een paar cm langer maken en vol gieten. De lucht verzameld zich boven in.
Gieten met een dun straaltje en langs de wand laten lopen wil ook helpen, de luchtblaasjes gaan dan kapot.
Je begint dan met een rond stuk materiaal wat een stuk rustiger te bewerken is.
Voorbewerken met een grove rasp is misschien een optie.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Poortstuk het is de zelfde epoxy. Gemengd in een pot hierna de kleuren erin gedaan in gelijke mallen gegoten en in een keer in het drukvat. Dat er verschil zit tussen zwart en zwart met wat wit erin denk ik niet. Van lucht geen last d.m.v drukvat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.