Wat essen gekregen

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.367
257
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Een paar weken terug kreeg ik een stuk essen met wratten erop:

IMG-20250116-WA0001.jpg
Ik heb daar een stuk van de voorkant eraf gezaagd en dat op de draaibank gezet en em een beetje rond gemaakt1
20250118_132253.jpg
daarna omgedraait en in de chuck gezet en me zo goed als het ging uitgehold.
20250118_135700.jpg
Voor mijn eerste schaal vond ik het niet tegenvallen
20250118_141242.jpg
Ik heb m nog een beetje dikker gelaten, ik had nog geen idee of ik dit met 30% vochtighied nog lang moet laten drogen?

Uit het achterste stuk heb ik ook een stuk gehaald en op de plaat geschroefd en heb daar een andere schaal/bak/vaas van gedraaid.
20250125_103157.jpg
20250125_105743.jpg20250125_120303.jpg20250125_135829.jpg20250125_135925.jpg

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.367
257
Geinspireerd door wat voorbeelden die hier niet te lang geleden langs zijn gekomen heb ik ook geprobeerd een langwerpig schaaltje te maken. Ik had nog een paar stukjes essen liggen.20250127_094219.jpg
20250127_111452.jpg
20250127_113145.jpg
20250127_113555.jpg20250127_113602.jpg
20250127_120502.jpg

Ook hierbij vraag ik me af moet ik dit met de huidige vochtigheid van 25% nog in een zak met de krullen ervan stoppen en nog een aantal maanden laten drogen? Zo ja hoe lang ongeveer?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.631
560
Steenbergen, Noord Brabant
Leuke schaaltjes geworden(y). Je kunt draaien uit vers/nat hout op 2 manieren benaderen: als je de vorm strak wilt houden > voordraaien naar een wanddikte van pakweg 25 mm en dan in een zak met krullen weg leggen. Een tijd is lastig te noemen. Beter regelmatig wegen tot het gewicht bijna niet meer afneemt en dan afdraaien. Of in een keer helemaal tot je eindwanddikte afdraaien en schuren en dan laten drogen (niet in de zak). De schaal zal afhankelijk van het gebruikte hout gaan vervormen, wat ook tot verassende resultaten kan leiden. Experimenteren en ontdekken. Succes!

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
Ik houd als wanddikte altijd 10% van de diameter van de schaal aan. Je kunt de schaal ook nat klaar draaien. Je moet dan alleen gaan voor een hele dunne wanddikte, 6mm is al dik. De schaal zal dan vervormen.
Ook schalen die je draait van drooghout vervormen nog vaak als ze klaar zijn.

Fanatic voor jouw eerste pogingen ziet dit er prima uit. De langwerpige schaal is toch wel wat lastiger. Je moet draaien zonder dat er voor een deel hout achter zit. Ik vind het gelukt. Ik zou wel de voet een heel stuk kleiner (minder hoog) maken.
Het uithollen van een pot, dan met name de bodem vlak en de inwendige hoeken schoon en scherp te krijgen is niet makkelijk. Je kunt wel een schraper nemen, maar dan wordt het hout eruit getrokken op twee plekken.
Verder heb ik het idee dat je van de schalen, de randen op de een of andere manier iets hebt afgerond. Ik vind ze scherper mooier, dat is wel mijn smaak.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
494
294
‘s-Hertogenbosch
Als dit je eerste schalen zijn zien ze er echt nog niet zo verkeerd uit. Qua vormgeving, probeer je “eigen “ standaard te krijgen. Veel draaien en vooral plezier hebben en evt documenteren voor jezelf wat je gedaan hebt onder welke omstandigheden ( temperatuur, luchtvochtigheid en beginvocht…. Hierdoor kun je lering trekken.
Het blijft uitproberen, niet alles is uit te leggen, soms zitten er vergroeiingen in ( takken en noesten) , draaigroei of een eenzijdige windbelasting tijdens de groei, die er voor zorgt dat je niet alles kunt voorspellen. Het blijft een natuurproduct, en het is handwerk. Wil je heel strak werk maken wat niet vervormd denk ik dat je uitkomt bij stabiliseren.
Iets vervormen zal het altijd doen ivm de schommelingen in de luchtvochtigheid…..

Maar zoals gezegd ze zien er goed uit 👍🏼

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.739
1.157
Riemst
Zeker geslaagd voor een eerste keer!
Essen is tamelijk stabiel bij het drogen. Het scheurt niet zo snel, maar vervormd wel. Ik heb een grote schaal gedraaid uit vers essen. Die heeft eerst enkele weken in de werkplaats gedroogd en dan gewoon in de keuken. Ze is heel gebleven, maar flink ovaal geworden. Dat hinderd op zich niet, maar ik heb ze niet terug kunnen opspannen. Schuren heb ik dus op de werkbank gedaan.
Ik ben niet zo fan van voetjes onder een schaal. Vind dat het afbreuk doet aan de vorm. Een schaal heeft geen sokkel nodig om te blinken. Maar dat is uiteraard persoonlijke smaak.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.367
257
Verder heb ik het idee dat je van de schalen, de randen op de een of andere manier iets hebt afgerond. Ik vind ze scherper mooier, dat is wel mijn smaak.
Als je dat idee hebt gekregen, dat is zeker niet bewust en volgens mij valt het heel erg mee, bij het afschuren van de buitenkant van de 2de schaal is dat zeg maar een strook schuurpapier van een oude schuurband die ik er schuin tegenaan heb gehouden , dat kan idd iets afrond aan de bovvenkant maar is zeker niet met opzet geweest.

Maar wat ik vooral uit jullie antwoorden haal is dat ik deze schalen maar gewoon binnen moet zetten en afwachten wat er mee gebeurt, ik ga de eerste verder nadraaien en kijken hoe dun ik m kan krijgen. Ik zal nog wel foto's plaatsen.

Allen dank voor de lof, tot nog toe had in alleen paddestoelen, kerstboompjes, vogeltjes, sneeuwpoppen en tolletjes gedraaid. Maar toen ik dit blok kreeg dacht ik dat maar eens moest kijken wat ik eruit kon halen.

Ik heb nog wel een andere vraag, als ik ze wil behandelen met bv gekookte lijnolie, hoe droog moeten ze dan zijn? Ik dacht eigenlijk een klein beetje, als je het vocht opsluit door een behandeling dan kan het toch bijna niet meer vervormen? Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat dat te simpel gedacht is.

Oh ja @Wim Kluck , het ovale schaaltje, de voet is afgestoken zoals hij op de een na laatste foto in de chuck zit.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
Als je nat hout hebt gebruikt is de vraag hoe rond deze de volgende dag nog is. Helemaal als de wanddikte dun is. Span het object op en draai het met je hand rond. Als je de leunspaan dicht bij je werkstuk zet en dan met de hand ronddraait zie je de afwijking.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.367
257
Ik heb een meting gedaan op de gedraaide stukken en kwam op 20-25% (er zitten 4 houtsoort standen op maar heb geen idee welke ik voor Essen zou moeten hebben).
Ik zal morgen eens kijken naar de 2de hoe die zich houdt.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
Je zit hier aan de randen van wat nog mogelijk (veilig) is. Compliment vaak gaat het mis. Schors zit er nog mooi aan. De voet verdient nog wat aandacht, maar als ik de schaal zie dan komt dat zeker goed.
Mooi en zeer geslaagd. Wel benieuwd hoe ga je hem afwerken?

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.367
257
Ach de voet, toen ik m binnen bracht en zei dat ik 'de voet nog even moest glad maken zodat de moeten van de chuck niet meer te zien zijn', kreeg ik direct te horen nee hoor dat moet zo blijven....
Dan ben je uitgepraat toch...

Ik denk dat ze hier ook gekookte lijnolie op wil doen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
Ach de voet, toen ik m binnen bracht en zei dat ik 'de voet nog even moest glad maken zodat de moeten van de chuck niet meer te zien zijn', kreeg ik direct te horen nee hoor dat moet zo blijven....
Dan ben je uitgepraat toch...

Ik denk dat ze hier ook gekookte lijnolie op wil doen.
Ja, dat "dan ben je uitgepraat" ken ik.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.