wandmeubel

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
voor de mensen die denken dat ik alleen kan freubelen
ik heb veel van onderstaand werk gemaakt

fotokwaliteit is niet geweldig fotos zijn ingescand
a580dpAcWWP17eW9zGKNOnF4a2r9NXg*TbEqv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg

a580dpAcWWP17eW9zGKNOnF4ayGCcHQyEWonv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg


kast is gemaakt van mdf gefineerd eiken alles geboekt geplakt handwerk
alle delen met massieve herlijsten
deuren en laden met blind gefreesde grepen
het geheel is zwevend opgehangen aan haaklatten en speciale pennen voor de planken
het is nagemaakt van banzbord omdat die een kast niet in een andere maat konden leveren

foto van banzbord zelf
wanden4.jpg


die mensen wilden een zwevende kast en naderhand wel een plintje bovenop, dat snap ik nu niet maar de klant is koning
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dat is knap werk hoor. Maar wat ik me afvraag, welke techniek gebruik je eigenlijk om mdf-platen af te plakken met fineer. Is dat handmatig of machinaal? Daar ben ik wel eens benieuwd naar... Groeten
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
fineren als je het zelf doet is meestal handwerk
fineer snijden en voegen kan wel machinaal maar daar heb je heel speciale machines voor nodig
in het begin deed ik alles zelf tot ik iemand vond die op bestek fineerde
daar hoefde ik alleen het materiaal met twee centimeter overmaat aan te leveren
te paren en voor en achterzijde aan te geven indien dat nodig was.
wat hij daar voor vroeg kon ik het zelf niet voor plakken
het is iets duurder dan kant en klaar gefineerde platen maar wel het voordeel dat je zichtwerk allemaal uit de zelfde fineer (boek)werd gedaan
plakken met de hand gaat tot een breedte van 60 cm redelijk maar moet je breder plakken dan heb je al een pers nodig en die zijn best prijzig
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ziet er schitterend uit.
Laatst vroeg mij iemand of geen leuk idee had voor een zweefkast.
Toch maar eens op de Banzbord site kijken.

Voor franksken: Ik heb jaren geleden een hele zolder fineer gekocht bij een ex-meubelmaker.
Ik fineer bijna elke week en gebruik hiervoor verschillende methoden. Als er meer mensen interesse hebben in deze techniek wil ik wel onder " Houtveredeling" eens het eea uit de doeken doen. Als ik er eenmaal over begin kan ik moeilijk ophouden.

Borre
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste Borre,

Laat je gaan zou ik zo zeggen. Aan mij heb je alvast een heel geïnteresseerde lezer die elke dag wil bijleren. Elke tip is welkom :)
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
borre zei:
Ik heb jaren geleden een hele zolder fineer gekocht bij een ex-meubelmaker.
Ik fineer bijna elke week en gebruik hiervoor verschillende methoden. Als er meer mensen interesse hebben in deze techniek wil ik wel onder " Houtveredeling" eens het eea uit de doeken doen. Als ik er eenmaal over begin kan ik moeilijk ophouden.
Borre
Heel interessant! Ik heb wat concrete vragen, dat praat gemakkelijker.

1. Wat voor houtlijm gebruik je voor je fineerwerk?
2. Met welke fineersoorten en dikten werk jij?
3. Zijn er moeilijke en gemakkelijke fineersoorten (om te verwerken)?
2. Op wat voor ondergronden lijm je het fineer?
3. Hoe houd jij de naden van het fineer bij het lijmen tegen elkaar en bewerk je
de fineerranden nog (bijvoorbeeld schaven) voordat je ze tegen elkaar lijmt?
4. Tot wat voor afmetingen fineer jij?
5. Hoe klem jij het fineerwerk, of werk jij ook met vacuum?
6. Werk jij alleen met vlak fineerwerk of ook hol / bol / cilindrisch?

Ben benieuwd naar je antwoorden. Als ik die heb zal ik die tegen mijn fineerervaring uitzetten
en uiteraard er in dit forum op reageren.

Tjeerd
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
een paar redenen om mijn fineerwerk voornamelijk te laten doen is
1 lijmdoorslag te voorkomen dat ziet er namelijk niet uit
2 ik niet hoef te zoeken naar een leverancier van fineer
3 het snijden (recht maken van de kanten) van de fineer is een tijdrovendklusje als je geen valmes hebt
4 het voegen van de fineer gaat daar zeer nauwkeurig met een voegmachine, met de hand is dit een tijdrovend klusje
5 als het fout gaat hoef ik het niet zelf op te lossen
6 ik heb meer tijd om meubelen te maken, dat is namelijk mijn vak en daar moet ik mijn geld mee verdienen
7 en deze zal niet voor iedereen zo zijn, deze jongen zit onderweg naar mijn werkplaats dus ik hoef er niet veel tijd aan te besteden
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Tjeerd,

Bij "Houtveredeling" staat ook nog iets over fineren.
Wat betreft jouw vragen:

-Bij grote stukken en vacuumfineren gebruik ik KLEIBERIT 332 vanwege de lange opentijd.
Bij strijkfineren gewoon bison PVAC omdat de lijm toch eerst moet drogen en de opentijd niet van belang is.
-Soorten zoals mahonie, eiken, essen, beuken, kersen, noten . Gemiddelde dikten zijn 0.65 mm
-Moeilijke soorten zijn er eigenlijk alleen bij het op maat snijden of zagen. Hoe grover de nerf hoe lastiger, omdat het mes de nerf wil gaan volgen. Bij zagen is dit probleem duidelijk minder.
Bij warm fineren (strijken) willen de grovere soorten ook nog wel eens barsten in de nerf bij te warm worden.
-Als ik zelf kan kiezen en de constructie het toelaat fineer ik het liefst op mdf.
-Als ik fineer mbv strijken dan overlap ik de naden (zie "houtveredeling").
Als ik vacuumfineer dan gebruik ik fineertape. Het is dan wel zaak om de naden mooi recht te
zagen.
-De grootste platen tot nu toe waren 80 bij 240 voor een schuifwandenkast.
-Als ik fineer dmv persen is dit mbv een zak en een vacuumpomp.
Persen tussen twee platen mbv klemmen is alleen bij kleine afmetingen een optie.
-Gebogen vlakken zijn een beetje mijn "handelsmerk". Holle vlakken zijn wel niet bepaald
eenvoudig. Hier komen altijd extra constructie's en mallen kijken.

Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Ed
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
borre zei:
Tjeerd,

...Bij grote stukken en vacuumfineren gebruik ik KLEIBERIT 332 vanwege de lange opentijd.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Ed
Hoi Ed, ik heb je weer gevonden. Dat vind ik het lastige op dit forum (of er moet ergens een intelligent knopje zitten), als je er niet meteen bij bent om te reageren wordt het zoeken en zeker na een aantal dagen zoals nu.
Je schreef over Kleiberit 332. Wat is een lange opentijd? Een of tweecomponentenlijm? In kleinverpakking te koop?

Mijn ervaringen.
Veel kleinwerk met klemmen op hout of MDF.
Een grote klus tot nu toe, waarbij ik het meteen "groots" heb aangepakt. Zelf fineer gezaagd van amerikaans notenhout (nou ja, samen met mijnhoutgekke zwager). Dat werd uiteindelijk een vreselijke klus. Met kersen- en eikenhout had hij positieve ervaringen. Hoe je de lintzaag ook instelde, het werd nooit gelijk van dikte. Daarmee moesten deurtjes en bovenpanelen van een audiokast belijmd worden. Dus uiteindelijk met een stapel "fineer" naar huis. Samen met de plaatselijke meubelmaker door zijn bandschuurmachine gedouwd want zo was het echt niet te gebruiken. Daarna was het redelijk gelijk van dikte (rond de 1,5 - 2 mm). Hé, alweer tijd om te stoppen. Morgen half zeven op. Weet je wat, ik houd het spannend en ga morgenavond verder. Ik wil er wat schetsjes en foto's bij doen.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
houtmannetje zei:
@tjeerd
maak even een nieuw topic aub

Goeie tip houtmannetje! Ik ga naar houtveredeling met mijn verhaal (Probeert Borre - Ed mij ook al heen te loodsen).
Misschien dat ik onder "Werkstukken" nog eens het hele wordingsproces van de kast beschrijf.

Tjeerd
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Houtmannetje,

Mooie kasten, maar toch heel ander werk dan je tot nu toe hebt laten zien. Voortschrijdend inzicht of economie? De werkstukken die je eerder hebt laten zien, hebben toch veel meer houw fingerprint. Ik moest ook direct aan jou denken toen ik onderstaand tafeltje tegenkwam, ook van jouw hand??



Attached files
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
jaap zei:
Hallo Houtmannetje,

Mooie kasten, maar toch heel ander werk dan je tot nu toe hebt laten zien. Voortschrijdend inzicht of economie? De werkstukken die je eerder hebt laten zien, hebben toch veel meer houw fingerprint. Ik moest ook direct aan jou denken toen ik onderstaand tafeltje tegenkwam, ook van jouw hand??

die kasten is opdrachtwerk die mensen wilden een banzbord maar banzbord kon de maat van een bepaalde kast niet veranderen
Ik was de mensen die deze kast bij mij hebben laten maken toevallig tegengekomen met mijn vakantie

mijn vrije werk ziet er wel anders uit, maar dat doe ik wel het liefste


ik zie geen fotootje bij je bericht overigens

hmm,?? na het plaatsen zag ik het fotootje wel, maar dat is niet van mij
ik zou benen abstraherend maken dit is te figuratief


grts, Gert-Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.