Walter (de buikspreekpop) 'gevonden' in een stukje linde

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
122
48
Omgeving Alkmaar
Hallo allemaal,
Ik weet eerlijk gezegd niet of de challenge al gesloten is, zo ja, dat maakt ook niet uit, ik plaats het toch maar. Alhoewel de prachtige houtsnijwerken / -werkjes die door de andere deelnemers geplaatst zijn nou niet echt drempelverlagend werken ;) Wat een mooie werkstukken zijn er gepost.

Ik zat dit weekend het nieuwe filmpje van Doug Linker te kijken. Daarna een stukje hout gepakt en gaan snijden, gewoon om wat te oefenen. Geen foto's ook gemaakt daarom, maar gaandeweg dacht ik hé, dat gezicht ken ik. Maar waarvan.... Toen viel het me in, het is Walter, de buikspreekpop van jaren geleden.

Nu ben ik dus een poging aan het wagen om Walter te voorschijn te toveren. Om mezelf te dwingen het ook af te maken zet ik m hier maar op het forum. Een paar plaatjes van waar ik nu ben aanbeland:

20210308_095051.jpg20210308_095130.jpg20210308_095159-1.jpg20210308_104003-1.jpg

Nog een heleboel werk te doen dus. Waar ik enorm tegen op zie is het hoofd :)
Wat ik ook lastig vind is in dit hout de kleine details scherp krijgen. Het strikje is denk ik 6 mm breed. Daar krijg ik de details maar lastig glad / strak. Meron gaf al eens de tip om buxushout (als ik mij niet vergis) te gebruiken. Misschien daar maar eens achteraan gaan.

Gebruikt gereedschap: twee houtsnijmesjes (een detail een een wat grotere) en twee kleine gutsjes. Gebruikt hout (begonnen met 10 x 4 x 4 cm) is afkomstig uit een groter stuk lindehout dat ik ooit bij Masave besteld heb. Kosten een euro of twee voor dit stukje?

edit: laat ik als gereedschap ook de strop en de secondelijm niet vergeten:ROFLMAO::)

Laatst bewerkt:

avos

Actieve deelnemer
10 nov 2008
702
73
omg Haarlem
Knap hoor! Vind hem nu al leuk.
Je moet toch een goed 3D inzicht hebben om dergelijke werkjes te kunnen maken!

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
122
48
Omgeving Alkmaar
Dank jullie wel!

@avos, een beetje 3D inzicht is inderdaad wel handig, maar wat ik vooral ook merk is dat ik langzaam maar zeker ook echt leer 'kijken'. Een leuk leerproces. Maar ook nog een lange weg te gaan. Op sommige plekken heb ik toch al te veel weggesneden, maar dat deert niet.

Inmiddels nog paar details toegevoegd. De ogen heb ik nog maar even voor me uit geschoven 😇

20210309_201744.jpg

meron

Post veel
8 sep 2011
1.196
198
Nijmegen
Ik snap dat je zegt dat je de ogen hebt verknald, maar ik vind hem ondanks dat nog steeds erg tof en de moeite waard om niet in de kachel te gooien. Zijn houding is erg goed en de gezichtsuitdrukking straalt een depressief oud mannetje uit. Ik zie hem zo in zijn tuin staan. Boos kijkend naar de buurkinderen die te veel herrie maken.

Is het niet nog te redden door er een nieuw stukje in te lijmen ofzo?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

jelmer

Post veel
10 jan 2009
1.754
395
Fryslân
Heel erg leuk. Ik doe het je zéker niet na.
Kan je de voorkant van het hoofd niet wat korter maken, zodat je de ogen weer kan maken? En eigenlijk vind ik hem ook wel mooi zo.

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
122
48
Omgeving Alkmaar
Dank jullie wel!
Ik ben overigens heel tevreden hoor. Gaat zeker de kachel niet in
Het is voor mij op zich simpel, ik loop hier tegen twee beperkingen aan. Ten eerste mijn eigen vaardigheden. Ik heb welgeteld 10 snijwerkjes gemaakt. Vier daarvan, en deze nu dus ook, staan nu te wachten tot mijn vaardigheden wat verder ontwikkeld zijn en ik ze nog een keertje beet pak.
20210311_220603.jpg

Die konijntjes bijvoorbeeld, durfde ik ook nog niet aan de ogen te beginnen. in de tussentijd ga ik gewoon vrolijk verder met nieuwe beeldjes.

De tweede beperking waar ik tegenaan loop, denk ik, is het hout en wat daarmee mogelijk is (natuurlijk ook sterk gekoppeld aan 1 :) ).

Een tijdje geleden zag ik bijvoorbeeld de filmpjes van syman woordcarving, bijvoorbeeld deze. Echt te gek wat hij maakt (alhoewel ik helemaal niets met pokemon heb). Ik denk niet dat je dit niveau van afwerking kan behalen met lindehout. Maar zoals gezegd, ik oefen vrolijk door!

• Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Goed bezig Joseph,

Ook ik vindt dat de oude brompot nog niet is verpest.
Probeer eerst de ogen te tekenen, let op de verhoudingen . Voor ieder dier of mens is dat weer anders. De locatie en stand kan de uitdrukking van het beeld of dier veranderen.
Ik vind zelf de ogen een van de moeilijkste dingen, veelal die ik die ook als laatste en gaande weg teken ik ze meerdere malen op het figuur om te kijken hoe het uitkomt. Ik maak zelfs foto's van de getekende ogen om later in de afbeelding te kijken of het klopt. Dit geeft een ander perspectief dan wanneer je het beeld vast hebt. Groet Edwin

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
152
94
Nootdorp
Ik ben het helemaal met Meron eens, knap stukje werk en goed gelukt. Ik vind dat de ogen nu ook een prachtige uitstraling hebben.

Ik heb vaak de situatie meegemaakt dat ik teveel heb weggesneden, maar als je doorgaat kom je vaak toch op creatieve oplossingen. Dus mijn advies, doorgaan en zeker niet weggooien!

Een tip die ik kreeg van een houtkunstenaar uit Hindeloopen. Als het fout gaat, dan moet je iets bedenken waardoor het lijkt alsof je het express gedaan hebt. Dus,..... no worries.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.