'Waldorf' speelgoed figuren, welke verf is veilig en mooi?

Juniper

Nieuw lid
14 jan 2016
5
0
Hoi allemaal,

Al een tijdje heb ik het plan om eens te kijken of ik een leuke set waldorf achtige speelgoedfiguren te maken. En dan zo, dat het veilig is voor een klein kind. (voorbeelden zijn Ostheimer en Grimm speelgoed)
Ik denk aan zoiets:
il_fullxfull.1009661804_1762.jpg

Maar waar ik niet achter kan komen, is welke verf hiervoor gebruikt kan worden. Ik weet dat het bij dit soort speelgoed gifvrij is, en veilig voor kinderen ookal stoppen ze het in hun mond. Dat zoek ik dus :)
En ik vind het 'waterverf' achtige effect ervan erg mooi, dat effect wil ik ook graag bereiken. Dus het moet een verf zijn die je dun kan aanbrengen, of die niet dekkend is per definitie. Zodat je de tekening van het hout nog ziet.
Hier is het aquarel effect ook mooi te zien in het verloop van kleur:
18227984c6be027c64336db88c2a0171.jpg


Ik ben ook kunstschilder, en schilder erg vaak bomen. Ik zou het super tof vinden om houtbewerking en het mooi beschilderen te combineren, op een manier die het geschikt speelgoed maakt voor een klein achternichtje van me (dat binnenkort geboren gaat worden :))

Dus, welke verf en afwerking word hier gebruikt denken jullie?
Zou het waterverf kunnen zijn met lijnolie? (het lijkt alsof er een soort olie overheen zit) Is lijnolie veilig?
 

Bijlagen

  • il_fullxfull.1009661804_1762.jpg
    il_fullxfull.1009661804_1762.jpg
    57 KB · Weergaven: 142

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mijn eerste indruk is dat je hiervoor (verdunde) ecoline zou kunnen gebruiken?

Qua afwerking, de meeste vernissen en olie-afwerkingen zijn voedselveilig, na volledige uitharding. Een hardende lijnolie-afwerking bevat weliswaar metaalzouten als siccatieven, maar dat is zo weinig dat zelfs erop sabbelen niet tot een risico zou moeten leiden. Als je alle risico wilt uitsluiten, zou je een afwerking in rauwe lijnolie of rauwe tungolie (of walnootolie, ook een drogende olie) kunnen overwegen. Dat heeft echter wel veel meer tijd nodig om uit te harden dat een 'gekookte' lijnolie (=olie waar siccatieven in zitten).
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik zou hiervoor acrylverf gebruiken. Niet het type om muren te schilderen, maar hetgeen ze in knutselwinkels verkopen. Kies wel een kwalitatief merk, want de goedkope merken besparen op pigment en zijn niet altijd lichtvast. Om het waterverf-effect te bekomen kun je gerust water toevoegen aan je verf. Kan ook zijn dat water toevoegen niet nodig is. Het zal een beetje ervan afhangen welk kleur je gebruikt. Het ene kleur dekt beter dan het andere. Echte waterverf zou ik niet doen, want die gaat terug af als het in contact komt met water (of speeksel). Acrylverf gaat niet af eens droog, maar dat geldt ook voor je kleren, dus draag een short.

Als afwerking kun je inderdaad lijnolie gebruiken voor een mat resultaat. Indien je voor vernis kiest, kan ik deze watergedragen vernis aanraden, geschikt voor kinderspeelgoed volgens EU richtlijnen:
http://www.caparol.be/producten/pri...its-vernis/capadur-parkett-en-siegellack.html
 

Dozuki

Nieuw lid
12 jan 2019
5
0
Groningen
Dank allen voor de goede vraag en de mooie tips! Ik heb zelf ook al een tijd lang een soortgelijke vraag.

Jurriaans tips vond ik erg de moeite waard. Livos Lanon 210 lijkt mij een heel gaaf product voor mooie kleuren op hout. Het andere product geeft mooie opties, maar erg concreet krijg ik het niet zo snel op internet. Wie weet heeft iemand daar nog een concrete tip voor (leverancier oid). Livos ga ik over een tijdje vast eens uitproberen.

Zelf kleurden wij hout voor onze kinderen met Stockmar aquarelverf en lijnolie. Auro lazuurverf hebben we gebruikt voor het sluieren van wanden. Artemis heeft hier ook hele mooie pigmenten voor, maar die vind ik best wel duur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.