Wadkin radiaal zaagblad en tafel.

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Beste forumleden,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik wil mijn Wadkin zo origineel mogelijk houden. In de handleiding wordt gesproken over een combinatie zaagblad voor crosscutting en rip cutting. Heeft iemand een tip waar ik dit zaagblad of soortgelijk zaagblad kan krijgen en evt. Met een tip naar merk type.

Daarnaast zit er nu op het onderstel een tafelblad die veel te groot is en zou deze graag orgineel willen maken, helaas staan er in de handleiding geen afmeting bij. Weet iemand hier toevallig de afmeting of heeft tips?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210426-190448.png
    Screenshot_20210426-190448.png
    224,2 KB · Weergaven: 19
  • _20210426_190406.JPG
    _20210426_190406.JPG
    53,1 KB · Weergaven: 19

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Als je hem wil gaan gebruiken, moet je dat rood omcirkelde zaagblad gauw vergeten. Koop een zaagblad met hardmetalen tanden. Het houten blad pas je aan aan de ruimte die je hebt en de zaagbewerkingen die je wil doen. Een zaagmachine van een jaar of 50 oud heeft zelden nog de originele tafel in een bruikbare staat.
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Als je hem wil gaan gebruiken, moet je dat rood omcirkelde zaagblad gauw vergeten. Koop een zaagblad met hardmetalen tanden. Het houten blad pas je aan aan de ruimte die je hebt en de zaagbewerkingen die je wil doen. Een zaagmachine van een jaar of 50 oud heeft zelden nog de originele tafel in een bruikbare staat.
Bedankt voor de reactie, waarom dat zaagblad gauw vergeten? Kan je dat onderbouwen.

Ik wil graag de orgineel afmeting tafelblad erop hebben zoals wadkin het bedoeld heeft.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Dat is een blad dat je moet zetten en vijlen. Dat doet niemand meer. Je kan er alleen massief hout mee zagen. Toen de zaagbladen met hardmetalen tanden betaalbaar werden, zijn al dat soort bladen in de ijzerbak verdwenen. Wadkin leverde wat simpel hout, wat uit de breedte van een plaat hout gezaagt kon worden, bij zo'n machine. In de meeste werkplaatsen werd dat niet eens gemonteerd. Dus als je geen museum gaat beginnen, zet er dan een blad op, wat past bij jouw werkzaamheden.
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Dat is een blad dat je moet zetten en vijlen. Dat doet niemand meer. Je kan er alleen massief hout mee zagen. Toen de zaagbladen met hardmetalen tanden betaalbaar werden, zijn al dat soort bladen in de ijzerbak verdwenen. Wadkin leverde wat simpel hout, wat uit de breedte van een plaat hout gezaagt kon worden, bij zo'n machine. In de meeste werkplaatsen werd dat niet eens gemonteerd. Dus als je geen museum gaat beginnen, zet er dan een blad op, wat past bij jouw werkzaamheden.

Duidelijkheid verhaal inderdaad. Zijn er soortgelijke zaagbladen met gehard stalen tanden die crosscut en ripcut kunnen doen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Wat voor materiaal wil je gaan zagen? Ik zaag alles met een 24 tands zaagblad. Als je er rekening mee houdt dat je zaag bij het afkorten uit zich zelf naar je toe wil komen, is er niets aan de hand. Vertrouw je je zelf daar niet mee, koop je beter een blad met een negatieve tandhoek. Die heeft daar geen last van, maar vergt wat meer kracht. Het is niet bepaalt een hobby zaag die je hebt. Verdiep je goed in hoe je met een radiaalzaag werkt.
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Wat voor materiaal wil je gaan zagen? Ik zaag alles met een 24 tands zaagblad. Als je er rekening mee houdt dat je zaag bij het afkorten uit zich zelf naar je toe wil komen, is er niets aan de hand. Vertrouw je je zelf daar niet mee, koop je beter een blad met een negatieve tandhoek. Die heeft daar geen last van, maar vergt wat meer kracht. Het is niet bepaalt een hobby zaag die je hebt. Verdiep je goed in hoe je met een radiaalzaag werkt.
Voornamelijk mdf en multiplex
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Dan kan je wel een blad met een tand of 60 nemen. Ik ga er voor het gemak even van uit, dat je een 14 inch blad gaat monteren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.