Wadkin radiaal arm zaag / olie soort?

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Beste forumleden,

Ik ben bezig het onderhoud te doen op mijn wadkin radiaal arm zaag. Het is nog zo'n oud zware jonge van vroeger. Gelukkig heb ik de handleiding nog kunnen downloaden en daar wordt een bepaald type olie geadviseerd. Weet iemand welke dat precies is? Google wordt ik niet echt wijzer van.

Zie foto van de handleiding.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210425-075228.png
    Screenshot_20210425-075228.png
    196,9 KB · Weergaven: 25

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Eender welke machineolie die roestwerend en niet-vluchtig is zou moeten werken. Je kan hiervoor minerale oliën pakken zoals die hierboven voorgesteld of een synthetische olie (PAO's of dergelijke) al zijn die meestal een beetje duurder. Voor het tafelvlak zou je ook een wax kunnen proberen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik denk dat het tafelvlak van hout is bij een radiaalzaag. De olie zal vooral voor de kolom zijn. De rollers en banen hou je droog om te voorkomen dat er zich stof op vast zet.
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Bedankt voor de reacties, inmiddels de juiste olie thuis staan, Shell Tonna T32 Leibaanolie.

Overigens worden die in extreem grote vaten verkocht, ik heb nu 25ltr. thuis staan. Dus als mensen interesse hebben in een kleine hoeveelheid voor een zacht prijsje, laat maar weten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Leibaanolie kan je bij HBM gewoon per liter kopen. En met die liter doe je jaren. Je kan dus voorlopig voor uit.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Volstaat een gewone, universele olie niet voor een machine voor hobby? En zo zwaar is de belasting op die arm nu ook weer niet. Ik kan me niet voorstellen dat een schrijnwerker speciale olie voor zijn machine gaat kopen. Als hij al smeert, is het met iets wat toevallig voorhanden is.
Een vat van 25 liter is genoeg voor een paar levens. Ik zou het gewoon op Ballistol gehouden hebben.
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Volstaat een gewone, universele olie niet voor een machine voor hobby? En zo zwaar is de belasting op die arm nu ook weer niet. Ik kan me niet voorstellen dat een schrijnwerker speciale olie voor zijn machine gaat kopen. Als hij al smeert, is het met iets wat toevallig voorhanden is.
Een vat van 25 liter is genoeg voor een paar levens. Ik zou het gewoon op Ballistol gehouden hebben.


Normale olie had misschien ook wel gewerkt, maar wil gewoon het beste zoals de fabrikant het ook bedoeld heeft. Je ziet vaak dat er mensen beginnen te klagen over de machines die ze hebben staan, maar dat komt meestal niet door de machine maar door de mensen zelf. Naar mijn mening is dit ook weer 1 van de onderwerpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.