waar op te letten bij aanschaf kity 636 (of vlak vandikte bank in het algemeen)

Biense

Nieuw lid
31 dec 2024
6
3
Haaksbergen
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ben aan het rondkijken voor mijn eerste vlak- en diktebank. Na wat onderzoek ben ik geïnteresseerd geraakt in de Kity 636, maar omdat ik nog niet veel ervaring heb met dit type machine en (vlak van diktebank in het algemeen), zou ik graag jullie advies willen over waar ik specifiek op moet letten bij de aanschaf van dit model.
Zijn er veelvoorkomende problemen of zwakke punten bij de Kity 636 waar ik op moet letten? Wat zijn de belangrijkste zaken (zoals motorvermogen, stabiliteit, afstelmogelijkheden, enz.) waar ik aandacht aan moet besteden bij de aanschaf van dit model?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Alvast bedankt voor de hulp!

oh en bij deze nog even de link van de machine die ik wil gaan bezichtigen ik heb de verkoper een berichtje gestuurd:

Biense

Biense

Nieuw lid
31 dec 2024
6
3
Haaksbergen
Bij mijn opleiding als instrumentmaker heb ik op school altijd met de zogenoemde "oud maar degelijke" machines gewerkt. Vandaar is juist ook nu mijn interesse in oudere machines ontstaan en kwam ik op deze kity uit. Nu heb ik ergens gelezen dat onderdelen lastig aan te komen zijn voor bepaalde kity machines in het algemeen, maar ik hoop indien nodig veel reparaties en onderhoudsdelen zelf te kunnen fabriceren op werk.

kwa gebruik zal dit voor mij veel vuren balken zijn en af en toe eiken om b.v. een tafel te maken. Mijn budget om hout aan te schaffen is niet ruim. nu heb ik wel laats de gele blokhut van mijn zus mogen ophalen en dat lijkt mij een leuk project om dat in bruikbaar hout om te zetten en er iets nuttigs van te maken.

ik zal de machine naar schatting 1-2 uur per week gebruiken.

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
152
72
Bilzen
Ik gebruik voor de hobby een kity 636. Kijk of de tafels niet beschadigd zijn. Of ze in hetzelfde vlak liggen. Kijk ook of de hoogtestelling van de vandikte nog soepel draait. Controleer of er geen speling op het messenblok zit. Riemen en messen slijten maar zijn nog te krijgen. Vraag om een stukje hout te schaven, zeker vandikte zodat je kan zien of de aandrijfrollen goed pakken.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.267
623
Vraag om een stukje hout te schaven, zeker vandikte zodat je kan zien of de aandrijfrollen goed pakken.
Ik heb het even voor @Biense nagekeken: Haaksbergen <=> Klarenbeek v.v. is 124 km.

Laat het niet van toeval afhangen maar neem dat stukje hout zelf mee, bij voorkeur wat meer zodat je even goed kunt proefdraaien.

Biense

Nieuw lid
31 dec 2024
6
3
Haaksbergen
Bedankt voor al snelle en nuttige reacties

Het is idd toch wel slim om een stukje proef te draaien en te testen. Normaal voel ik me al snel bezwaard en zou ik dit niet snel vragen. Maar het zou ook enorm balen en zonde zijn als je 400 euro plus neerlegt en de machine functioneert niet zoals de verkoper beweerd. Dus die meerdere stukken hout neem ik zeker mee.

@bert007 de punten die jij aangeeft zal ik allemaal controleren. Ik zie dat het mechaniek om de vandikte tafel op een neer te stellen gebeurd met 1 handwiel die op zijn beurt weer 4 assen via een ketting en tandwielen aandrijft aan de onderzijde van de machine. Deze ketting en tandwielen lijken mij niet snel problemen te geven en om deze te controleren zie ik dat je de machine moet losmaken van de tafel, ik weet niet hoeveel zin de verkoper daar in heeft. Ik kan er weinig over vinden maar er zal wel iets van 4 draadassen onder de tafel zitten om deze op en neer te stellen. Verder geef je aan om even het messenblok te controleren. Bedoel je hiermee de spelling van de as en de lagers? of nog iets anders.

nogmaals bedankt voor alle reacties.

Bijlagen

• onderzijde kity 636.PNG
    onderzijde kity 636.PNG
    751,2 KB · Weergaven: 10

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
152
72
Bilzen
om deze te controleren zie ik dat je de machine moet losmaken van de tafel
Hoeft inderdaad niet, kijk gewoon of het nog soepel draait.

Bedoel je hiermee de spelling van de as en de lagers? of nog iets anders.
Inderdaad.

Ik heb de advertentie bekeken en het valt me op dat de machine er bijna als nieuw uit ziet. Ik vermoed echter dat ze opgemaakt en herspoten is, de verfkleur lijkt me op de foto licht afwijkend te zijn. Niet dat dit een probleem hoeft te zijn.

Over het algemeen kan er niet veel verkeerd zijn aan zulke VVD machines, de mechaniek is eenvoudig en de oudere Kity's zijn gekend voor hun degelijkheid. Onderdelen zijn moeilijker te vinden, maar op leboncoin (Frankrijk) kom je ze nog wel tegen. Messen en riemen heb ik nieuw kunnen bestellen bij probois en kity rouen in Frankrijk.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.255
470
De machine op de foto is al stevig aangepakt.
ik zou de verkoper even bellen en vragen of hij nog soepel loopt en wat hij er allemaal aan heeft gedaan dat hij er nog zo mooi uit ziet.
als dit door een hobbyist is gedaan is de kans groot dat je gewoon eerlijk antwoordt krijgt als hij ergens nog niet 100% tevreden over is

400 euro is een nette prijs

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
933
233
Ik heb zelf een 635 gehad. Dit zijn robuuste machines. Hierboven worden inderdaad al wat punten genoemd om op te letten.
Heb er nog wel eentje: origineel wordt deze machine aangedreven met een vlakke riem. Hier is dat veranderd. Op de foto’s zie je niet hoe dat op de schaafas is gedaan. Vraag daar een foto van.

Biense

Nieuw lid
31 dec 2024
6
3
Haaksbergen
Ik ga morgen ochtend kijken. Ik laat dan nog even weten hoe en wat. En het zit semi om de hoek bij baptist hoe leuk is dat (voor de portemonnee minder). Dus ik maak er gelijk en lekker rondje van.

@elzenmaa goed punt met die riem ik zal er morgen even naar kijken of dit een beetje netjes is gedaan.

Biense

Nieuw lid
31 dec 2024
6
3
Haaksbergen
YES! Momenteel ben ik trots eigenaar van een kity 636.

Machine zag er in goede staat uit. Het op en neer stellen van het vandikte bed ging iets wat stroef aan het begin maar de machine stond al enige tijd stil. Ik heb alle 4 de trapezium draadspillen gecontroleerd of deze niet verbogen waren en niet beschadigd waren, deze zagen er netjes uit. Dus even schoonmaken en smeren en dan kijken hoe het loopt. Ik moet nog even uitzoeken wat voor smeermiddel handig is ivm het vastplakken van hout spanen en dergelijk. De aanpassing van de aandrijfsnaar naar een getande riem is op zich netjes uitgevoerd. Wel is hierbij de mogelijkheid van 2 verschillende voedingen komen te vervallen. Tijdens wat testen zag de voeding er netjes uit. Maar ik wil dit volledige systeem nog verder uitzoeken omdat de aandrijfpulley ook groter is in diameter dan origineel. Hiervoor zal ik even wat berekeningen moeten uitvoeren.

voor de rest zag alles er top uit.

straks even de schuur opruimen en hem dan een mooi plekje geven.

Ik wil iedereen nog bedanken voor de nuttige tips en ik ben er dan ook erg blij mee.

• Leuk
Waarderingen: hansth, Kor en bert007

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.866
3.207
Gaanderen
Er zijn allerlei middelen om dat te doen. Goedkoop en goed is een kaars. Sibergleitt en er zijn ook spuitbussen met houtglijmiddel. Allemaal bedoeld voor de tafel en niet voor de spindels

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.