Waar kopen jullie drielaagstimmerpanelen

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.082
560
Noord-Veluwe
Ik ben van plan wat dingen te gaan bouwen waarvoor hoogwaardig multiplex qua prijs en gewicht overkill zou zijn. Daarom zou ik eigenlijk wel willen uitwijken naar wat ze bij onze oosterburen "dreischichtplatten" noemen. Zeg maar timmerpanelen die uit 3 verlijmde lagen zijn opgebouwd. Die zijn lekker stabiel en een stuk minder duur. Maar nu stuit ik op het probleem dat ik dat soort plaatmateriaal in Nederland eigenlijk helemaal nooit zie. Nu kan ik natuurlijk met een aanhangertje die kant op rijden, maar dat is ook weer zo wat.

Vandaar mijn vraag aan jullie: waar is dat materiaal hier verkrijgbaar in een goede kwaliteit?

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
261
80
Ik ken het als '3 lagen plaat' in bijvoorbeeld in vuren of eiken, maar dat is hier niet goedkoper dan multiplex en meer voor meubels of zichtwerk.

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
145
34
Utrecht
Heb je een toevallig een “adresje” waar ze minder duur zijn? Ik vind altijd alleen maar dure en koop dan als alternatief zo nu en dan wat populieren multiplex voor een tientje of 5-6 per plaat hier in Nl.

jorisvh

Post veel
je bedoelt toch zoiets?
1680411336596.jpeg
in België vind ik die vrij vlot. ze worden als decoratief plaatmateriaal of meubelpaneel in de markt gezet, niet als constructieplaat.
ze worden ook niet uit afrolfineer opgebouwd maar uit gezaagde planken.
goedkoper dan een underlayment plaat gaan die nooit worden.
maar esthetisch, qua stabiliteit en prijs/kwaliteit vind ik persoonlijk dat ze een grenen of spruce mpx met gemak verslaan
3-laags vuren B/C+ 19mm typisch vanaf 25€/m2
3-laags vuren A/B 19mm typisch vanaf 30€/m2

ik vermoed dat je in NL zit, dus adressen doorgeven is weinig zinvol.
merken om op te zoeken: nordpan, binderholz, tilly.

aanvulling;
moest je toch in België zitten: ik haal ze bij eurabo (binderholz). Martens heeft er ook (nordpan), Vercruysse ook (tilly).

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.082
560
Noord-Veluwe
@jorisvh : yep, dat is precies wat ik bedoelde!

Het is voor een flink stel rolbakken die onder een schuin deel van een zolder komen te staan. Gezien datgene wat erin wordt opgeborgen is duur mulitplex in mijn ogen zonde van het geld. Maar ik heb een grote hekel aan OSB en gewoon MDF is in die onverwarmde en soms ook beste vochtige ruimte ook niet mijn eerste keuze. Fineren of verven wordt veel werk en bovendien past blank hout wel goed in het beeld van de rest van die zolder. Vandaar dat ik hieraan dacht. Als ik het echt niet kan vinden kan ik altijd nog kiezen voor underlayment of toch een keer een ritje naar Duitsland maken met een aanhanger.

Bedankt voor de merknamen. Daar ga ik eens mee aan de zoek.

jorisvh

Post veel
Bedankt voor de merknamen. Daar ga ik eens mee aan de zoek.
nog eentje: novatop, met link in NL

akatar

Actieve deelnemer
18 jan 2015
65
5
Ik ben van plan wat dingen te gaan bouwen waarvoor hoogwaardig multiplex qua prijs en gewicht overkill zou zijn. Daarom zou ik eigenlijk wel willen uitwijken naar wat ze bij onze oosterburen "dreischichtplatten" noemen. Zeg maar timmerpanelen die uit 3 verlijmde lagen zijn opgebouwd. Die zijn lekker stabiel en een stuk minder duur. Maar nu stuit ik op het probleem dat ik dat soort plaatmateriaal in Nederland eigenlijk helemaal nooit zie. Nu kan ik natuurlijk met een aanhangertje die kant op rijden, maar dat is ook weer zo wat.

Vandaar mijn vraag aan jullie: waar is dat materiaal hier verkrijgbaar in een goede kwaliteit?
Misschien een beetje laat, maar bedoel je niet gewoon triplex?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.082
560
Noord-Veluwe
Nee, triplex/multiplex is ander materiaal.

Dit zijn drie lagen die op elkaar gelijmd zijn, met de lengte richting van de houtvezels loodrecht op de belendende laag. De buitenste lagen zijn 5mm of meer dik. De binnenste laag bepaalt in de grootste mate hoe dik het paneel in totaal is. Bij dit materiaal hoef je bijvoorbeeld niet bang te zijn dat je door de fineerlaag heen zult schuren. Meestal, maar niet altijd, zijn de panelen van vuren of grenen. En, zoals ik al schreef, ik ben gewend dat het ook een stuk goedkoper is. Maar hier (in NL) is het overduidelijk niet zo populair als bij onze oosterburen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.699
1.123
Riemst
Laatst had ik gekeken naar de prijs van deze platen naar aanleiding van een reportage van SWR.
Wat mij opviel is dat een plaat van 5 meter lang maar de helft kost per vierkante meter als een plaat van 2,5 meter (24 euro tegen 47,5). De breedte maakt niet uit. Dat is een heel stevig prijsverschil, maar een plaat van 5 meter is niet zo heel erg handelbaar zonder de juiste hulpmiddelen.

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
145
34
Utrecht
Zijn de multiplex platen bij de bouw-dump-doehetzelf-achtige winkels niet een idee voor je?
18mm populier vanaf ongeveer €50,- .
Deze bijvoorbeeld

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.699
1.123
Riemst
Hoezo? een accu decoupeer/cirkelzaag doet wonderen...
Dat is natuurlijk ook een optie als je ze gaat afhalen. Maar waarom kost een grote plaat maar de helft van een kleine? Als je in het groot aankoopt krijg je natuurlijk korting, maar zo een groot prijsverschil per vierkante meter is echt wel veel. Die extra zaagsnede in de fabriek kan geen 24 euro kosten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.