Waar koop ik kwartiers gezaagd eiken

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Als je goed en rustig gedroogd hout zoekt voor fijn en stabiel werk dan is dat niet het beste adres. Masave of vergelijkbaar is dan een beter adres
Over het algemeen is het volgens mij zo dat je bij rustig gedroogd hout moet denken aan wind-gedroogd hout. Dat is het meest stabiel als je het daarna aan de werkplaats vochtigheid laat wennen. Ovengedroogd wil nog wel eens heel snel zijn gegaan met mogelijk (na)effecten in het hout. Ik weet niet wat Massave daarin voor kwaliteit heeft. Volgens mij is het een afweging van de kwaliteit en afstemmen op de klus die je hebt. Daarom is niet te zeggen dat een van de twee leveranciers beter is. Ik heb goede ervaringen met Inlands Hout, maar Rick is ook een goede houtvriend die ik hoog heb!

Fons
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
echt droog hout 8-12% is altijd (na) gedroogd in een drogerij anders kom je nooit op een dergelijk laag vochtpercentage.
maar @Oege22 heeft niet aangegeven waarvoor hij het wil gebruiken en of hij het gelijk nodig heeft.

Het vochtpercentage is maar 1 ding en met wat tijd kan je dat zelf verder terug drogen
goed hout kan ook gewoon nog nat zijn wat dat betreft.
fouten en aantastigen in het hout los je met drogen niet op
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Over het algemeen is het volgens mij zo dat je bij rustig gedroogd hout moet denken aan wind-gedroogd hout. Dat is het meest stabiel als je het daarna aan de werkplaats vochtigheid laat wennen. Ovengedroogd wil nog wel eens heel snel zijn gegaan met mogelijk (na)effecten in het hout. Ik weet niet wat Massave daarin voor kwaliteit heeft. Volgens mij is het een afweging van de kwaliteit en afstemmen op de klus die je hebt. Daarom is niet te zeggen dat een van de twee leveranciers beter is. Ik heb goede ervaringen met Inlands Hout, maar Rick is ook een goede houtvriend die ik hoog heb!

Fons
Inlands hout droogt lomp en snel en het hout is daardoor eerder onrustig. Als je goed KD wilt, wat me logisch lijkt als je om kwartiers vraagt (maar dat is een aanname), dan zou dat zeker niet mijn eerste keuze zijn. Ze zijn daar vooral goed in bijzonder lokaal karakter hout.
Bijvoorbeeld Loenen of Twickel heeft het droogproces veel beter onder de knie als je het niet bij een fijnhout handel vandaan wilt kopen.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hoe kun je winddroog lomp en snel drogen?
Als je het onder dak opgelat legt doet de natuur de rest, daar heb je toch geen invloed op?
Of bedoel je kunstmatig drogen, want dat kan Inlands Hout slechts beperkt meen ik.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik vind het ook wat kort door de bocht om Inlands Hout zo af te schrijven. Ik heb er mooi eiken gekocht dat tegen meubelkwaliteit aanzat tegen een heel goede prijs. Ik heb het een week of twee in huis gehad om na te drogen & toen gebruikt.
Dat was wel voor een tuinbank en -tafel, dus voor buiten. Had ik het voor binnenmeubelair toegepast, had ik het langer in huis laten liggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: gvanheel en joppe

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Echt mooi geselecteerd kwartiers eiken gaat moeilijk te vinden zijn.
Mijn vader deed Luiks houtsnijwerk als hobby. Voor het hout ging hij destijds naar een zagerij/houthandel in Marchin (in de buurt van Hoei). Die zaak bestaat echter niet meer.
Die hadden een loods met enkel foutvrij kwartiers eiken. Het was een flinke opslag met stapels(piles) planken en balkjes in verschillende lengtes, breedtes en diktes ovengedroogde Frans eik. Een paradijs voor de liefhebber!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Echt mooi geselecteerd kwartiers eiken gaat moeilijk te vinden zijn.
Mijn vader deed Luiks houtsnijwerk als hobby. Voor het hout ging hij destijds naar een zagerij/houthandel in Marchin (in de buurt van Hoei). Die zaak bestaat echter niet meer.
Die hadden een loods met enkel foutvrij kwartiers eiken. Het was een flinke opslag met stapels(piles) planken en balkjes in verschillende lengtes, breedtes en diktes ovengedroogde Frans eik. Een paradijs voor de liefhebber!
Vandaar dat ik ook een fijnhout handel adviseerde.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Hoe kun je winddroog lomp en snel drogen?
Als je het onder dak opgelat legt doet de natuur de rest, daar heb je toch geen invloed op?
Of bedoel je kunstmatig drogen, want dat kan Inlands Hout slechts beperkt meen ik.
Nee KD, dat gaat daar niet goed en als je fijnhout zoekt wat KD is dan gaat dat met het luchtdroge van daar niet naar het juiste vochtpercentage komen. Wij lieten nadrogen door een andere partij die dat gecontroleerd deed.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik vind het ook wat kort door de bocht om Inlands Hout zo af te schrijven. Ik heb er mooi eiken gekocht dat tegen meubelkwaliteit aanzat tegen een heel goede prijs. Ik heb het een week of twee in huis gehad om na te drogen & toen gebruikt.
Dat was wel voor een tuinbank en -tafel, dus voor buiten. Had ik het voor binnenmeubelair toegepast, had ik het langer in huis laten liggen.
Luchtdroog is niet droog genoeg voor fijn binnenwerk. Ze hebben geen kwartiers delen die netjes zijn geselecteerd.
Dat is niet hun kracht. Bijzondere stukken is hun kracht zoals al vermeld.
Het is simpelweg een zagerij met wortels in de weg- en waterbouw en geen fijnhout handel. Niets mis mee, maar je moet alles op waarde weten te schatten. Ik heb er genoeg hout gekocht juist om het karakter, alleen moest dat nog wel nagedroogt worden zoals vermeld.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Ik vind het ook wat kort door de bocht om Inlands Hout zo af te schrijven. Ik heb er mooi eiken gekocht dat tegen meubelkwaliteit aanzat tegen een heel goede prijs. Ik heb het een week of twee in huis gehad om na te drogen & toen gebruikt.
Dat was wel voor een tuinbank en -tafel, dus voor buiten. Had ik het voor binnenmeubelair toegepast, had ik het langer in huis laten liggen.
Ik heb ook gewoon een hele slechte ervaring met inlands hout nooit meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.