Waar berg je je stofmasker op?

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
474
157
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik gebruik in mijn werkplaatsje regelmatig een 3M halfgelaats masker voor het tegen gaan van stof van bijv. schuren en frezen.1608743208242.png
Ik heb het ding ooit gekocht en verwissel ook na regelmatig gebruik de filters .
Maar bij de aankoop zat het ding in zo'n plastic zakje, en dat is toch niet wat.
Nu heb ik even zitten googlen naar een harde opberg box, maar die dingen kosten nogal wat...?
Mijn vraag is wat jullie gebruiken, want het kan niet de bedoeling zijn dat ik dat ding toch zomaar achter in de kast gooi!
Iemand ideeen of iets zelf gemaakt?
 

WeNS

Actieve deelnemer
25 dec 2020
35
14
Bodegraven
ik heb een soort kapstokje met zo'n zelfde soort stofmasker, mijn veiligheidsbril en een paar handschoenen er aan. Moet zo iets in een bak worden opgeborgen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.648
1.160
Fryslân
Wij gebruikten vroeger ook maskers op mijn werk voor gebruik met vergif. En wij hadden elk een afsluitbare emmer met een deksel. Simpel maar doeltreffend.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Ik heb diverse Euronorm opbergkratten staan, o.a. deze of deze. Bij mij zit daar veel reserve-klusmateriaal in opgeslagen op zolder.
Dit bedrijf maar zeker ook anderen hebben diverse soorten met open of dichte handgrepen + losse oplegdeksels.
Hier hebben ze ook gebruikte bakken.

Ze zijn inderdaad duurder dan de eerder genoemde, maar zeer stevig en pa veel beter van kwaliteit dan de bekende Curver-bakken die je bij de huishoudzaak of bouwmarkt kunt krijgen. En als voordeel dat ze niet transparant zijn (van belang voor zaken waar uv-licht niet bij mag komen en dus niet in de zon mogen staan zoals een bouwhelm).
 
  • Leuk
Waarderingen: ertrike en The Boktor

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
ik heb een soort kapstokje met zo'n zelfde soort stofmasker, mijn veiligheidsbril en een paar handschoenen er aan. Moet zo iets in een bak worden opgeborgen?
Als je het zo opbergt komt valt er ook stof in de stofmaskers als ze aan het haakje hangen? Voor de bril en handschoenen uiteraard minder van belang (even uitkloppen of afpoetsen) maar als je het stof aan de binnenkant van je stofmasker op die manier de volgende keer weer inademt is dat natuurlijk niet helemaal de bedoeling...
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.598
273
Die van mij stop ik (na droging/schoonmaak) in een Tupperware bakje of gelijkwaardig met deksel. Ook goed om te vervoeren tezamen met de rest vd zooi.


Edit:
Ik zit er wel aan te denken om er wat gaatjes in te boren voor de ventilatie.
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.126
359
P'beek
Hier hangt ie aan een haakje met zijn grote vriend de oorkap en goede buur de veiligheidsbril. Niet echt opgeborgen. Als het stoft heb ik m meestal op en ik probeer altijd met afzuiging te werken.

Gebruik van een halfgelaatsmasker bevalt overigens beter dan ik vooraf gedacht zou hebben.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ik heb het masker met stoffilters in het schuurtje aan huis hangen daar is het niet zo stoffig als in de echte schuur :)

@The Boktor ik weet niet wat voor een filter jij op je masker hebt maar ik heb mij laten vertellen dat je filters met kool in een afgesloten bak/zak moet bewaren omdat het kool een reactie aangaat met lucht/zuurstof.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.598
273
Ik heb het masker met stoffilters in het schuurtje aan huis hangen daar is het niet zo stoffig als in de echte schuur :)

@The Boktor ik weet niet wat voor een filter jij op je masker hebt maar ik heb mij laten vertellen dat je filters met kool in een afgesloten bak/zak moet bewaren omdat het kool een reactie aangaat met lucht/zuurstof.


Ik heb nu een gewoon filter voor stof maar ook koolstoffilters nieuw in de verpakking. Bedankt voor de tip.
Dus een dichte Tupperware is beter?
Heb ook nog zipzakjes. Denk dat dat dan nog beter is.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
372
32
Geldrop
Ik hang mijn halfgelaatmasker met stoffilter altijd na afloop aan een spijker, zodat deze kan drogen. Als de schuur te vochtig wordt breng ik deze binnenshuis.

Ik denk dat het beste is om de koolstoffilters uit de masker te halen, schoon en droog maken en even ontsmetten en in afsluitbaar zakje plaatsen. Voordeel van zo'n zakje is dat je de lucht een beetje er uit kan persen. Ik heb ook koolstoffilters, overigens nog nooit gebruikt.

Die bakken van de action koop ik niet meer, heb een halfjaar terug een uit mijn handen laten glippen en brak als glas in kleine stukken uit elkaar. Raad eens wie er mocht opruimen :(.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
474
157
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Mooie tips... daar kan ik wel wat mee!
Ik laat tzt wel even horen wat de oplossing wordt👍👍
Bedankt allen.
Vraag me nu alleen af waarom dit onderwerp verplaatst is naar electrisch gereedschap?? Is toch een algemene vraag??
 
Laatst bewerkt:

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
782
74
Leeuwarden
Hey vriend, ik stop mijn volgelaatsmasker dagelijks in een zakje, en daarna in een box.

Ik heb wel zo'n dure box tot mijn beschikking, maar die is mij te klein 😅

Ik heb daarom gewoon een box bij action gekocht met van die klemmen erop, en de randen ingetaped met een schuimlaag voor de afsluiting.

Ik heb ooit eens getest of jij op die manier luchtdicht was met een soort rookbomachtig iets erin, maar alles bleef keurig binnen.

We spreken nog maatje.

Succes nog.

Gr Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.844
402
39
Enkhuizen
Doe ook even een aantal silica zakjes in de bak dan schimmelen je filters ook niet.
En blijft alles fris.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
506
119
Omg. Eindhoven
Bij Sundstrom krijg je er zo'n plastic bak bij, en daar past ie precies in met een aantal reserve filters. Daar bewaar ik die van mij ook in

Screenshot_20210411-083221~2.png
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Dat van mij slingert ergens rond op de werkbank.
Ik vraag me wel af of het een goed idee is om het in een afgesloten doos te bewaren. Het masker wordt immers vochtig door condens en ik heb toch graag dat het kan opdrogen. Zeker als het koud is in de werkplaats wordt er veel vocht gecondenseerd. Dat vocht wil ik toch zo snel mogelijk weg hebben om broei van schimmels en bacterieën te vermijden. Ook regelmatig demonteren en uitwassen.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
506
119
Omg. Eindhoven
Dat van mij slingert ergens rond op de werkbank.
Ik vraag me wel af of het een goed idee is om het in een afgesloten doos te bewaren. Het masker wordt immers vochtig door condens en ik heb toch graag dat het kan opdrogen. Zeker als het koud is in de werkplaats wordt er veel vocht gecondenseerd. Dat vocht wil ik toch zo snel mogelijk weg hebben om broei van schimmels en bacterieën te vermijden. Ook regelmatig demonteren en uitwassen.
Ik laat het zelf na gebruik sowieso een dag liggen om te drogen, en berg het daarna pas op. En inderdaad; regelmatig reinigen is eigenlijk ook nodig
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.